Inlägg från: Valentine2009 |Visa alla inlägg
  • Valentine2009

istället för present

Tips att skriva en liten dikt om hur ni inte önskar mer saker till ert hem, för ni har så det räcker och blir över. Så ni erbjuder dom att ist lägga en lite peng för er stora dag.

Sen skriver ni bara kontonr eller bankgiro dit "pengen" skall skickas.

Lycka till!

• Valentine2009

Skottdagen 2008: Det är väl beroende på person till person hur man uppfattar bidrag eller kuvertavgift som allmosor.

Personligen anser jag att en fast kuvertavgift betyder tydligt att man inte kan eller vill betala för kalaset själva och Kräver pengar av sina nära och kära för att komma. I min mening tycker jag inte det är ett varken artigt eller bra allternativ.
    Att ist erbjuda sina gäster att frivilligt betala en slant ist för presenter. (givetvis kan dom betala anonymt) Det anser jag visa att man hellre vill ha sina gäster närvarande än att dom skall tvingas betala, eller rent av måsta tacka nej för dom inte har råd.

Som sagt, det uppfattas olika från person till person, och det här är min uppfattning.

• Valentine2009

Skottdagen2008 skrev: "Ja, vad har jag egentligen för åsikter. Jag ska ju bjuda på mat och alkohol till maten till 80 st gäster så....."

svarar* Men GUD så Duktig du är! *imponerad med massa ironi*
    Så du ska inte ha Kuvertavgift?

"men som gäst skulle jag se "bidrag" som just det, ett bidrag till brudparets plånbok."

Svarar: * Ehum...tragiskt att du tänker så. Så en Kuvertavgift är inte "EN TVÅNGSAVGIFT FÖR ATT ENS KUNNA KOMMA???" *suckar*
    Vad är egentligen skillnaden på Kuvertavgift och att erbjuda gästerna att ge ett valfritt bidrag? (annat än att Kuvertavgiften är ett tvång för att personen ens ska kunna närvara på bröllopet och att bidraget inte kräver varken tvångsbetalning eller "bevis på att man betalat") hehe svarade visst själv....

"Kuvettavgift ser jag som att man önskar att var och en får stå för maten och det känns mer rätt. ett bidrag blir lite som betala för maten, festen, klänningen, allt och nä, inte rätt för min egen del."

svarar:* återigen tråkigt att du anser det. För det stämmer inte si du. Iaf inte i vårt fall.

"Då får man minska på bröllopet elller spara ihoopp lite mer och ha bröllopet senare om man vill ha så många gäster."

svarar: * ok...om man inte har råd så ska man inte gifta sig. Återigen en ypperlig moralfråga. (vi betalar UTAN hjälp från en annan själ hela vårt bröllop)
    Men men jag anser att ALLA oavsett vilken ekonomi ska ha rätten att få ett underbart bröllop.
    Jag ställde tex upp på min systers bröllop och bidrog med det lilla jag kunde. Hon slapp både frisöravgift,sminkös, catering och Tårtkostnaderna tack vare mig.
    Har man släkt och vänner så löser sig Allt!
    Man ställer upp för dom som förtjänar det.

• Valentine2009

Skottdagen 2008:

Återigen verkar det som att vi "går om varandra"
    I ditt svar till mig, trodde jag att du var sarkastisk. Vilket jag givetvis svarade lite barnsligt ironiskt tillbaka.

Det lät verkligen på dig som att du förkastade alla som önskade ett bidrag...om nu fallet inte alls är så. Så ber jag om ursäkt för min ironi.

Du ska inte vara ett dugg imponerad av mig, för jag anser i själva verket att du bör vara mest stolt över dig själv. Att ni lyckats spara allt.
    Vi har lång väg kvar, än är inte alls mycket sparat. Vem vet, vad som helst kan ske och vår buffert går i stöpet.

Jag tror vi helt enkelt ser på saken med olika ögon. Du som har långväga gäster, kan jag förstå att du inte vill be dom betala mer än resa och uppehälle. Medans jag som har alla nära oss, anser att det enklaste för alla parter vore ett "bidrag-avgift"-kalla det vad du vill, är ett bättre allternativ för oss. (iom att vi Inte vill ha mer saker)

Jag kanske är en "drake" men jag är inte en omänsklig sådan. Kan mycket väl erkänna när jag har fel.

Helt klart är vi här för att både ge och ta del av olika tips och råd. Annars har vi inget här att göra.
    Debattera för det man anser vara rätt är en självklarhet, vilket vi oxå gör här.
    Märkt att det verkligen är Katt å Råtta lek...med massor av klösmärken. Sånt måste man nog kunna ta för att vara kvar här.

Du skrev: "Vad du gör, vet jag ej..."
    Jag läser och tolkar utefter det som skrivs....och ibland kan det bli fel helt enkelt.

Svar på tråden istället för present