Inlägg från: Skottdagen 2008 |Visa alla inlägg
  • Skottdagen 2008

istället för present

Se tråden:

www.brollopstorget.se/Forum-1-7/m2471513.html

Bestäm er också för om ni ska ta en avgift för gästerna eller ej för det där med "bidra" låter fint, men då får ni också räkna med att det ser ut som att ni vill ha allmosor. Nej, bestäm er för en avgift eller inte.

• Skottdagen 2008

Ja, vad har jag egentligen för åsikter. Jag ska ju bjuda på mat och alkohol till maten till 80 st gäster så..... men som gäst skulle jag se "bidrag" som just det, ett bidrag till brudparets plånbok. Kuvettavgift ser jag som att man önskar att var och en får stå för maten och det känns mer rätt. ett bidrag blir lite som betala för maten, festen, klänningen, allt och nä, inte rätt för min egen del. Då får man minska på bröllopet elller spara ihoopp lite mer och ha bröllopet senare om man vill ha så många gäster.

• Skottdagen 2008

Vi har nu bestämt oss för att bli man och maka
    Vi tycker om er alla och vill ingen försaka
    Tyvärr kan vi inte bjuda på maten på vår fest
    Men inte hellre rensa bort en endast gäst
    Så därför kära vänner vill ni vårt bröllop göra till saga
    Skippa presenten och låt oss hellre mottaga
    En kuvertavgift till maten på vår bröllopsfest
    För vi vill så gärna se er på vår bröllopsfest

• Skottdagen 2008

Oj, nu såg jag att jag upprepade sista meningarna.

För vi vill så gärna se er som vår bröllopsGÄST

ska det vara.

• Skottdagen 2008

Tack själv! Jag tycker det är kul med rim. Skrev följande till vårt inbjudningskort. vi bjuder på rubbet så därför är texten lite annorlunda:

VÄLKOMNA PÅ VÅRT BRÖLLOP
    vi hoppas att ni kommer som vår käre gäst
    att fira vårt bröllop på vår bröllopsfest
    här nedan har vi samlat lite info till er
    ring, maila eller se på nätet för ännu mer
    om hur ni tar er dit och var ni kan sova
    många alternativ finns, det kan vi lova

KIRUNA TUR & RETUR
    det är några månader kvar tills vi blir man och fru
    men om ni ska flyga eller ta tåget bör ni tänka på det nu
    för när vårsolen skiner och snön gnistrar vit
    då vill många hemvändare och turister åka dit
    flyget har få avgångar, åker väldigt fort
    tåg och bil tar lång tid, tar er till vald ort
    biljetterna går åt som smör, så snälla skynda på
    för vi vill mer än gärna, er som gäster få

BOENDE I KIRUNA
    att hitta boende i kiruna är ganska lätt
    hotellen är många och de ligger rätt så tätt
    kolla runt och undersök vad som passar er
    www.hitta.se finns det ännu fler

SVARSKORT
    då vi er önskar bjuda på dans, dryck och mat
    är det kanske viktigt vad ni får på fat
    så fyll nu i rutorna och sänd det tillbaka
    för i februari 2008 blir vi man och maka

• Skottdagen 2008

Karis Annelie:
    Svärmodern hade ju lika gärna kunnat betala kläderna eller annat, det är nog ändå upp till Camilla 78 att rensaka sitt samvete och mår hon bra så är det hennes samvete.

Min m2b och jag har sådant samvete att vi ALDRIG hade kunnat ta en kuvertavgift utan vi bjuder på rubbet. Har sparat och sparat, men det är ju vi, andra tar avgift och det är ju dem. Döm inte andra för deras åsikter.

• Skottdagen 2008

Karis Annelie:
    Jo, det låter nog bättre utifall någon "kommer på dem".

Man ska ju INTE gå plus på sitt bröllop tycker inte jag i all fall utan bara täcka kostnaderna med en kuvertavgift.

Vill man ha pengar i present ska man också förklara det.

• Skottdagen 2008

Har sett detta rim på bröllopsresor (som ni ser har jag knyckt vissa rim fö de var så bra):

Vi tänkte ge er ett litet tips
    på hur ni problem med bröllopsgåva löser vips
    Vi har tänkt och funderat
    och vårt innehav av husgeråd studerat
    Vi har redan brödrost, silverfat och vasar
    och allt annat man kan tänkas behöva i klasar
    Man kan snabbt konstatera
    att vi inte behöver mera
    Vår högsta önskan är att på bröllopssemester resa
    men efter bröllopsfinansiering är våra bankkonton ganska glesa
    Vi skulle därför hellre mottaga
    ett litet bidrag till denna saga
    Vill du hjälpa oss att vårt bröllop extra förgylla
    sätt då in en slant så att vi vår önskan kan uppfylla

• Skottdagen 2008

Måste påpeka att det sista rimmet är inte mitt utan jag menade att jag knyckte rader till mitt eget första rim :) den om kuvertavgift

• Skottdagen 2008

Valentine_09:
    Vilken tur att Camilla 78 förstår vad jag menar och att jag försöker ge henne tips och idéer genom att ärligt säga vad jag tycker. det är helt och hållet upp till henne hur hon sedan väljer att formulera sig. Om du läste vidare i tråden såg du kanske också de rim jag hjälpt henne med samt det tack jag fick av henne.

Med åsikt min åsikt:
    "Ja, vad har jag egentligen för åsikter. Jag ska ju bjuda på mat och alkohol till maten till 80 st gäster så....."

Menar jag att jag inte riktigt har samma förutsättningar som Camilla 78, men att jag ändå vill delge henne mina tankar och idéer så att hon kanske får tänka efter och bilda sig en uppfattning som hon känner är rätt för henne. Jag bryr mig verkligen inte hur hon sedan gör utan att hon får tänka till och göra det på sitt sätt.

Är du imponerad att jag och min m2b har slitit och sparat och verkligen vänt på varenda krona för att vi vill betala för allt. Tänk på att våra gäster kommer över 150 mil för att besöka vårt bröllop. Då kändes det mer än rätt att stå för maten. Flyg och hotell är inte billigt och vissa är 4 st i familjen. Skulle jag haft samma förutsättningar som Camilla 78 hade troligen även jag funderat på andra altenativ och inte gjort som vi gör nu. man måste faktiskt ta hänsyn till förutsättningarna både ekonomiskt och annat.

Ordet bidrag för mig har mer negativ klang än avgift, men det är ju vad jag tycker. Jag skulle stått för att jag vill ha en avgift för är det så att ingen lägger en krona som "bidrag" så kanske festen kunde bli av alls. Som sagt även där gäller de olika förutsättningarna.

"EN TVÅNGSAVGIFT FÖR ATT ENS KUNNA KOMMA??? säger du. Ja, kanske det, men då vet jag som gäst att för att kunna medverka måste jag stå för en kostnad istället för att tänka ut eller in om jag kan/vill ge bidrag till plånboken. En avgift klingar att brudparet behöver lite hjälp på traven, medans ett bidrag blir just det, ett bidrag. Åter igen, min åsikt, du får ha din och camilla 78 sin.

Min mening:
    "Då får man minska på bröllopet elller spara ihop lite mer och ha bröllopet senare om man vill ha så många gäster."
    Åter igen, min åsikt, inte din, inte Camilla 78as, utan en åsikt som ska få Camilla 78 att tänka till och känna efter vad som är RÄTT FÖR HENNE!

Du skriver:
    * ok...om man inte har råd så ska man inte gifta sig. Återigen en ypperlig moralfråga. (vi betalar UTAN hjälp från en annan själ hela vårt bröllop)

Åh, ska jag vara imponerad nu eller....

"Men men jag anser att ALLA oavsett vilken ekonomi ska ha rätten att få ett underbart bröllop."

Självklart! Det håller jag fullständigt med om, men då får man också vara beredd på att t.ex. ta ut an avgift för bidrag kan bli = 0 kr. Min åsikt är att vänta så som jag och min m2b fick göra. Det var rätt för oss. Efter hus, barn och renoveringar var plånböckerna ganska skrala, men åter igen skulle jag inte kunna begära att mina gäster betalade efter både ha betalt flyg och hotell.

Tänk efter innan du dömmer. Detta är ett forum där vi alla finns för att ge och ta råd för att bilda oss våra egna värderingar och åsikter. Det är i motvind en drake flyger.

Jag tackar Camilla 78 för att hon förstår att jag finns i detta forum för att hjälpa henne till att stärka hennes egna tankar.

Vad du gör, vet jag ej...

Svar på tråden istället för present