Valentine_09:
Vilken tur att Camilla 78 förstår vad jag menar och att jag försöker ge henne tips och idéer genom att ärligt säga vad jag tycker. det är helt och hållet upp till henne hur hon sedan väljer att formulera sig. Om du läste vidare i tråden såg du kanske också de rim jag hjälpt henne med samt det tack jag fick av henne.
Med åsikt min åsikt:
"Ja, vad har jag egentligen för åsikter. Jag ska ju bjuda på mat och alkohol till maten till 80 st gäster så....."
Menar jag att jag inte riktigt har samma förutsättningar som Camilla 78, men att jag ändå vill delge henne mina tankar och idéer så att hon kanske får tänka efter och bilda sig en uppfattning som hon känner är rätt för henne. Jag bryr mig verkligen inte hur hon sedan gör utan att hon får tänka till och göra det på sitt sätt.
Är du imponerad att jag och min m2b har slitit och sparat och verkligen vänt på varenda krona för att vi vill betala för allt. Tänk på att våra gäster kommer över 150 mil för att besöka vårt bröllop. Då kändes det mer än rätt att stå för maten. Flyg och hotell är inte billigt och vissa är 4 st i familjen. Skulle jag haft samma förutsättningar som Camilla 78 hade troligen även jag funderat på andra altenativ och inte gjort som vi gör nu. man måste faktiskt ta hänsyn till förutsättningarna både ekonomiskt och annat.
Ordet bidrag för mig har mer negativ klang än avgift, men det är ju vad jag tycker. Jag skulle stått för att jag vill ha en avgift för är det så att ingen lägger en krona som "bidrag" så kanske festen kunde bli av alls. Som sagt även där gäller de olika förutsättningarna.
"EN TVÅNGSAVGIFT FÖR ATT ENS KUNNA KOMMA??? säger du. Ja, kanske det, men då vet jag som gäst att för att kunna medverka måste jag stå för en kostnad istället för att tänka ut eller in om jag kan/vill ge bidrag till plånboken. En avgift klingar att brudparet behöver lite hjälp på traven, medans ett bidrag blir just det, ett bidrag. Åter igen, min åsikt, du får ha din och camilla 78 sin.
Min mening:
"Då får man minska på bröllopet elller spara ihop lite mer och ha bröllopet senare om man vill ha så många gäster."
Åter igen, min åsikt, inte din, inte Camilla 78as, utan en åsikt som ska få Camilla 78 att tänka till och känna efter vad som är RÄTT FÖR HENNE!
Du skriver:
* ok...om man inte har råd så ska man inte gifta sig. Återigen en ypperlig moralfråga. (vi betalar UTAN hjälp från en annan själ hela vårt bröllop)
Åh, ska jag vara imponerad nu eller....
"Men men jag anser att ALLA oavsett vilken ekonomi ska ha rätten att få ett underbart bröllop."
Självklart! Det håller jag fullständigt med om, men då får man också vara beredd på att t.ex. ta ut an avgift för bidrag kan bli = 0 kr. Min åsikt är att vänta så som jag och min m2b fick göra. Det var rätt för oss. Efter hus, barn och renoveringar var plånböckerna ganska skrala, men åter igen skulle jag inte kunna begära att mina gäster betalade efter både ha betalt flyg och hotell.
Tänk efter innan du dömmer. Detta är ett forum där vi alla finns för att ge och ta råd för att bilda oss våra egna värderingar och åsikter. Det är i motvind en drake flyger.
Jag tackar Camilla 78 för att hon förstår att jag finns i detta forum för att hjälpa henne till att stärka hennes egna tankar.
Vad du gör, vet jag ej...