• AoM

080809

Hej!
    Kul att hitta en tråd för vårt datum!

Fram till i fredags hade vi dock 080802 som datum, men efter mycket funderande valde vi att ändra med en vecka.
    Varför? Jo främst jag, men även min sambo, kände att det är så mycket annat kring månadsskiftet juli/augusti. Hans syster fyller år dagen före, systerns bröllopsdag var ngr dagar före, hans släkt har alltid släktfest sista helgen i juli osv. Var det fånigt av mig att vilja byta dag? Kände att vi ville ha en egen helg? När jag skulle förklara för svärmor lät det lite fånigt :)

Nu har vi hur som helst bokat om både kyrka och herrgård! Vi håller tummarna för att vi får den präst vi vill ha, nämligen den präst som begravde min pappa för ett par år sedan. Vi har haft mycket kontakt med honom och det känns som om det blir personligare.

Är det någon här som har tänkt göra alla "trycksaker" själv? Inbjudningskort, vigselprogram etc. Om ja, när sätter ni igång med det?
    Vi ska göra allt själv har vi tänkt, hösten och vintern är lång :) Ska köpa boken "Den stora festen - designa ditt bröllop", hoppas på mycket tips och inspiration från den. Har ni några andra tips på idékällor?

Ha en fin dag, nu ska jag iväg till biblan och leta allt jag kan hitta om bröllop :)

• AoM
    Virvel skrev 2007-09-11 09:39:21 följande:
    AoMVälkommen till tråden.Jag tycker inte alls att det är konstigt att ni vill ha en egen dag för er bröllopsdag. Var gifter ni er?Vi gör våra trycksaker själva. Jag har gjort några olika varianter av inbjudningskort så vi får se hur det ser ut till slut. Då kommer vi också att veta lite mer exakt hur vigsel och festprogrammen ska se ut. Vill du kika på dom så hittar du dom här lindaochjocke2008.weddingannouncer.com/photoa...Jag köpte boken du nämnde i förra veckan från Panduro. Tycker inte att den var så värst bra så jag har redan sålt den. Den gav inte mig några tips. Tyckte det var väldigt några exempel i boken. Finns den att låna på biblan så kan jag rekommendera det.
    Hej!
    När jag äntligen hittade en spännande tråd (inte för att det är svårt att hitta sådana i detta forum) försvann all min tid. Så, ledsen för sent svar!
    Vi gifter oss i Söderfors kyrka, drygt tre mil söder om Gävle. Mottagning på herrgården i detta gamla brukssamhälle. Jag har hunnit titta i ditt album både en och två gånger, riktigt snygga inbjudningskort!

Ja efter att ha köpt boken kan jag hålla med dig, för få exempel för att vara värt slantarna den kostade.

Nästa vecka SKA jag börja med våra inbjudningskort - äntligen!! Var hämtar du all din inspiration ifrån?

Vi har funderat mycket kring färger, min sambo gillar blått men det är nog den enda färgen jag avskyr. Är mer inne på vitt-grönt, brunt-rosa osv. Finns mycket som är fint!
  • AoM

Hej på er alla!

Måste dela med mig av min glädje, jag fick just veta att den fotograf vi vill ha är ledig på vårt datum! Men inte längre, för nu är han bokad av oss!!! :)

Kan nu bocka av en del på listan, dock verkar alla här ha kommit såååå mycketlääääängre!

Detta är fixat:
    Datum :)
    Kyrka
    Herrgård (middag/fest/övernattning)
    Florist
    Fotograf
    Toastmaster (sambons svåger)
    Marskalkarna tillfrågas om några veckor.
    Tärna - här är kruxet. Vi bestämde redan i februari att vi skulle gifta oss och att det skulle bli augusti 2008. Spontan som jag är så frågade jag direkt en vän och min blivande svägerska. Båda kändes så självklara!! Men under dessa månader som har gått sedan jag frågade har det börjat kännas allt mer fel... Ialla fall med den ena tillfrågade tärnan. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det men det är något, det känns bara inte bra och rätt.

Så häromdagen tog jag mig i kragen, efter att ha varit så nervös och orolig i flera veckor. Jag mailade min kompis, detta för att vi inte har möjlighet att träffas utan våra respektive under närmaste tiden. Hur som helst, jag skrev ett mail där jag förklarade hur det kändes. Men lite, eller mycket, feg var jag för jag skrev även att jag inte var säker på om jag ens ville ha tärnor (vilker jag vill).
    Sedan följde ett dygn då jag nervöst kollade min mail alldeles för ofta :) Till slut kom svaret och det var såå skönt att läsa det! Hon skrev att det var vårt bröllop och att vi skulle lyssna till våra egna känslor och göra därefter.
    Bättre reaktion hade jag inte kunnat drömma om!

Oj, det blir nog långt det här.... :)

Till helgen ska vi träffa min sambos syster och hennes man (tärnan och toastmastern), ska då passa på att fråga dem om de även kan tänka sig vara värdar också.

Det enda, idag iaf, stora molnet i allt detta kring bröllopet är att min pappa inte längre finns i livet. Han gick bort för precis tre år sedan och jag har jättesvårt att föreställa mig mitt bröllop utan honom närvarande. Blir tårögd bara jag tänker på det.
    Och praktiskt, vem ska sitta på hans plats vid honnörsbordet?

Nej nu ska jag ta mig i kragen, dags att laga middag!

Tack för en härlig tråd förresten!

• AoM

Virvel

Jag har sådan beslutsångest! Kommer på mig själv med att se färger överallt och tänka att hmm, de kombinationerna kanske vore ngt till vårt bröllop :)

Här är länk till herrgården - www.soderforsherrgard.se/

Vi besökte två herrgårdar den dagen vi tittade på denna. Först var vi i Gimo, de har en underbart vacker herrgård och skulle jag bara se till utsidan skulle vi ha valt den direkt! Men dessvärre upplevde vi att servicen var extremt dålig så den föll bort. Tack och lov möttes vi av en fantastisk personal när vi kom till Söderfors, upplever dem som väldigt engagerade och måna om att göra vår dag till något speciellt! Så valet blev enkelt som du förstår :)

Sitter och letar inspiration på nätet, går inte så bra då vi har en hundvalp som absolut måste kissa just matte har hittat någon intressant sida på nätet :)

Åter till färger!
    Tror du att det blir knasigt om vi kör ett färgtema på alla trycksaker men kanske ett annat vad gäller dekorationer? Kan det fungera om man kanske har en av färgerna gemensamt på både papper och dekoration? Eller är det kanske finast att ta ett och samma färgtema över allt?

• AoM

Virvel

Absolut, hänger med på det du skriver :)
    Det var just det jag tänkte på, att man kunde plocka in en extra färg i dukningen (typ blommor).

Tänk att något så roligt kan vara så svårt! *Skrattar*
    Bara tanken på val av brudbukett får mig nästan att svimma. JAg älskar vita kallor (enligt svärmor är det en begravningsblomma), gillar stramheten eller enkeltheten hos dem. Fast samtidigt skulle jag kunna tänka mig en rund bukett med rosor. Eller ngt lite mer busigt och asymetriskt med orkidéer. Det är val mellan färger, former och blommor *torkar svetten ur pannan*

Ser fram emot bröllopsmässan i Sthlm i januari, ska ta med mitt bollplank (en nära vän) och försöka få lite mer inspiration om jag inte då har bestämt mig!

Vi har en riesenschnauzer, snart sex månader gammal! Alltså stora killen nu :) Just nu är han lite nere, ögoninfektion och förhudskatarr.

• AoM

Virvel

Menar du att om man kollar från sidan så ser det ut som ett tält eller kanske som konturerna på ett A?
    Man viker på mitten så att två kanter står på bordet och "spetsen" pekar uppåt?

• AoM

Gissar att du har tänkt ha namnet på utsidan va? Så att det syns utan att gästerna behöver vika upp kortet?

En tanke som slog mig tidigare och som jag har skirvit ned i min bröllopsbok där jag samlar alla idéer och tankar, var att man kan skriva namnet på framsidan/utsidan så att det syns, och om man viker upp det kanske man kan skriva en liten dikt eller ngåot personligt till gästen. Självkalrt blir det mycket extra arbete men har man gått om tid på sig (som vi i denna tråd har) och man uppskattar pyssel, så tycker iaf jag att tanken är rolig. Blir som en extra gåva till gästen.

Förstår du hur jag menar? Att man alltså skriver i själva tältet :)

• AoM

Tessan K

Jag har tittat runt i släkten efter någon som jag tänka mig ha vid honnörsbordet istället för min pappa, men utan resultat.

Vi vill ha präst från en annan församling och är det så att han har möjlighet så kanske han kan sitta vid honnörsbordet. Om inte så vet jag inte hur vi ska göra. Ser ju lite konstigt ut om jag har svärmor direkt bredvid mig.

Nu under veckoslutet hälsar jag på min mamma som bor ca 27 mil från oss. Idag passade vi på att åka till närmaste stad för lite shopping. Hittade en underbar pappersaffär!! Fick suverän service, så nu har jag en full kasse med papper och annat så att jag kan sätta igång med att göra inbjudningskort. Fick så många idéer när jag var där! Blir resultatet bra lägger jag ut bilder här på BT.

• AoM

Tessan K

Roligt att lokalen är bokad! Vi bokade lokal redan i april (min sambo tyckte att det var vansinnigt tidigt), minns att jag var jätteglad över att ta ett steg på vägen mot bröllopet.

Ikväll har jag testat två lika typer av inbjudningskort. Det ena blev jag riktigt nöjd med, faktiskt lite imponerad över vad man kan lyckas åstadkomma på egen hand (när man inte är särskilt pysslig av sig).

Svar på tråden 080809