• lillP

Får ingen hjälp. Övergiven och ensam.

Jag har fått behandling för hetsätning på Capio Anorexicenter. Gick på kognitiv gruppbehandling en gång i veckan. Det var underbart att få träffa andra med samma problem och framförallt, att bli tagen på allvar! För tyvärr är det ju som så att de flesta bara känner till anorexi och bulimi, men det finns ju så många ätstörningar ut över det.

Enda kritiken jag egentligen har mot Capio Anorexicenter är att uppföljningen var usel. Efter den intensiva behandlingen skulle vi fortsätta att träffas först efter 3mån efter ytterligare 6mån och efter ett år. Det enda mötet som blev var det efter 3mån....

Lycka till med att komma till rätta med ditt problem och hoppas att du får hjälp!

• lillP

ett litet tillägg.

jag kan rekommendera boken "Bli vän med kroppen och maten" - en bok om ätstörningar. Skriven av Camilla Porsman på Fitnessförlaget, finns i pocket. Riktigt bra bok att läsa både för den drabbade och anhöriga. Jag köpte ett ex till mig själv och ett ex var till min mamma och pappa (sambon fick läsa ur min bok). Det är ju inte alltid så lätt att prata om problemen själv, eller få dem att förstå. Kan vara bra med en bok (bara ett 20tal sidor om resp. ätstörning) där någon annan förklarar.

• lillP

Snowsee:

Om du har frågor och funderingar eller bara vill prata av dej, så hjälper jag dej gärna så gott jag kan. Vet hur du har det. Har varit frisk sen jag gick min behandling för snart två år sedan och tror att jag kan bidra med lite i alla fall. :o)

• lillP

skriver du matdagbok? det är annars ett bra hjälpmedel. Hur äter du annars? Tycker du om mat eller äter du mest godis och sånt? Själv hetsåt jag mat medan andra i behandlingsgruppen inte klarade av att äta mat överhuvudtaget utan bara åt godis och sånt.

Börja med att skriva matdagbok. När du har gjort det ett tag (och inte fuskat) så kan du försöka gå över till att försöka äta på regelbundna tider, bestäm klockslagen du ska äta i förväg. Helst ska du försöka äta med ca 3h mellanrum (svårast). Frukost, mellanmål,lunch, mellanmål och middag. Om du lyckas, om så bara en dag, så kommer du den dagen känna att det kommer att vara lättare att motstå hetsätningen. Jag vet att den här biten är svår och kämpig, men det är en bit på väg i alla fall.

Innan du har kommit så långt som till att äta regelbundet så kan du göra så här:

Ta fram tex ett russin och lägg på bordet. Notera: Hur ser det ut? Hur känns det? Hur luktar det?
    Ta russinet i munnen utan att tugga eller svälja det. Ha det nu i munnen och känn efter. Notera: Hur känns det i munnen? Är det jobbigt att ha det i munnen en längre stund? Efter ett tag kan du tugga på det och riktigt känna efter hur det smakar. När det är dags att svälja ska du försöka känna hur det känns när det kommer ner i magen. Testa gärna med olika saker, speciellt något som du gärna hetsäter eller "tror" dej tycka är extremt gott, tex att dricka cola eller så.

Ett annat tips är att nästa gång du hetsäter försöka tänka på varför du hetsäter. Tristess? Ledsen? Uttråkad? Glad? Stressad? Alla dessa känslor man har som utlöser hetsätningen. Jag måste fortfarande tänka efter en extra gång när jag är ensam hemma och är uttråkad, så jag inte hamnar i samma gamla mönster.

Lycka till, berätta gärna om du testar något av ovanstående och hur det går.

• lillP

jag tror att du ska skippa kcal-biten. Strunta i hur nyttigt eller onyttigt det är. Det viktiga är att fokusera på ATT du äter och NÄR du äter.
    När jag tittade i min matdagbok så var det faktiskt så att jag i stort sätt svälte mig under dagarna, även om jag inte insåg det. Om man missköter maten och äter oregelbundet (även om jag vet att du försöker att inte göra det, misstänker jag att du har en historik med oregelbundenhet) så blir magen helt förstörd och det blir svårt att känna vare sig hunger eller mättnad. Om inte annat lyssnar man inte på det. Jag fortfarande helt värdelös på att äta 3ggr/dag. Den senaste månaden har jag dock varit duktig och ätit frukost, lunch och middag, men det där med mellanmål "hinner" jag inte med. I vanliga fall har jag ätit första gången vid kl 14 och sen vid 21-tiden när jag kommit hem från jobbet och hunnit laga mat.

Har du tagit kontakt med Capio anorexicenter? Du kanske inte bor någonstans i närheten där de finns? www.capioanorexicenter.com/

Har nog inte skrivit om det, men jag fick precis samma bemötande som du när jag kontaktade Ätstörningsenheten (Karolinska, Huddinge). Jag blev helt knäckt!

Svar på tråden Får ingen hjälp. Övergiven och ensam.