skriver du matdagbok? det är annars ett bra hjälpmedel. Hur äter du annars? Tycker du om mat eller äter du mest godis och sånt? Själv hetsåt jag mat medan andra i behandlingsgruppen inte klarade av att äta mat överhuvudtaget utan bara åt godis och sånt.
Börja med att skriva matdagbok. När du har gjort det ett tag (och inte fuskat) så kan du försöka gå över till att försöka äta på regelbundna tider, bestäm klockslagen du ska äta i förväg. Helst ska du försöka äta med ca 3h mellanrum (svårast). Frukost, mellanmål,lunch, mellanmål och middag. Om du lyckas, om så bara en dag, så kommer du den dagen känna att det kommer att vara lättare att motstå hetsätningen. Jag vet att den här biten är svår och kämpig, men det är en bit på väg i alla fall.
Innan du har kommit så långt som till att äta regelbundet så kan du göra så här:
Ta fram tex ett russin och lägg på bordet. Notera: Hur ser det ut? Hur känns det? Hur luktar det?
Ta russinet i munnen utan att tugga eller svälja det. Ha det nu i munnen och känn efter. Notera: Hur känns det i munnen? Är det jobbigt att ha det i munnen en längre stund? Efter ett tag kan du tugga på det och riktigt känna efter hur det smakar. När det är dags att svälja ska du försöka känna hur det känns när det kommer ner i magen. Testa gärna med olika saker, speciellt något som du gärna hetsäter eller "tror" dej tycka är extremt gott, tex att dricka cola eller så.
Ett annat tips är att nästa gång du hetsäter försöka tänka på varför du hetsäter. Tristess? Ledsen? Uttråkad? Glad? Stressad? Alla dessa känslor man har som utlöser hetsätningen. Jag måste fortfarande tänka efter en extra gång när jag är ensam hemma och är uttråkad, så jag inte hamnar i samma gamla mönster.
Lycka till, berätta gärna om du testar något av ovanstående och hur det går.