• Snowsee

Får ingen hjälp. Övergiven och ensam.

Jag har sen i Mars haft problem med hetsätning, har berättat det för sambo och familj men inte velat söka hjälp än men...

....i förrgår tog jag mod till mig och mailade till Ätstörningsenheten och fick svar igår. Enhetschefen som svarade på mailet tyckte att jag skulle ringa och få en telefontid för att prata med en av deras behandlare. Bra tänkte jag. Ringde idag och fick en teltid kl 13 för att prata med en behandlare. Har varit jättenervös fram till kl 13 då jag ringde dit igen.

Då visade det sig att kvinnan jag skulle prata med hade fått förhinder och jag fick prata med en manlig sjuksköterska i stället.
    Jag fick börja berätta om vad jag hade för "problem", sa att jag hade börjat hetsäta i mars efter att ha börjat gå ner i vikt i januari. Berättade att jag blivit medlem här, och att jag ätit en del Naturdiet (vilket han inte ens visste vad det var). Fick berätta vad jag kunde äta en vanlig dag och hur det kunde se ut när jag hetsåt och så frågade han en del om min vikt, min syn på min kropp och vad som orsakade hetsätningarna.

Sen började han prata om att jag inte borde hetsäta (Nähä??) och att jag måste äta mer, att jag borde lämna Viktklubben osv och att de inte kan hjälpa någon med hetsätning. Han sa att de inte kan hjälpa någon att bli frisk från sin hetsätning som inte är beredd att gå upp i vikt igen. Och att de egentligen inte gör ngt åt det utan att jag måste fixa det själv. Tack för den! Var nära att börja gråta i telefon då..

Han frågade också vad det var jag egentligen ville ha hjälp med? Ja, att sluta hetsäta, få ett normalt förhållande till mat igen och kunna äta normalt. Ja, men det är inget vi kan göra här, det måste du göra själv. Ta hjälp av din sambo och sin familj eftersom du har berättat för dem.

Är så besviken just nu.Storgrät när jag la på luren. Kastade bort en timme på ingenting, jag trodde faktiskt att jag skulle kunna få hjälp där. Men nej då.

Jag sa till honom att jag kanske borde gå till en dietist för att få hjälp och då sa han typ att ja, det kanske är en bra idé och jag frågade var man kan kontakta såna. Och då sa han att det finns på sjukhuset men att jag nog bör kontakta min vårdcentral i stället. Jaha?

Besviken och ledsen på vården. Nu var jag villig att söka hjälp men jag får ingen. Känner mig övergiven och ensam. Och tårarna rinner...

• Svar på tråden Får ingen hjälp. Övergiven och ensam.
  • Snowsee

lillP: Har läst bla en bok som heter Mattillåtet. Mycket bra bok, har gett den till mina föräldrar nu så att de kan läsa. Kanske ska ta och läsa den bok du tipsar om också. Det skadar ju aldrig at läsa mer..

• Snowsee

Tack alla ni för alla snälla inlägg! Har bestämt mig för att verkligen försöka nu. Kvällarna när min sambo jobbar är svårast och han jobbar kväll 2 dagar i veckan, annars förmiddag. Men har tänkt testa att ge mig själv en liten belöning för varje kväll (då han jobbar) som jag klarar utan en attack. Belöningen ska vara en trisslott. Så i stället för belöning vid viktnedgång, som många gör så ger jag mig en belöning för varje attackfi kväll. Tror att det kan funka. Värt ett försök iaf.

• Snowsee

lillP:

Ja jag skriver matdagbok. Skriver ned vad jag äter, hur många kcal och hur mycket jag tränar. Jag hetsäter både mat coh godis men oftast "Mat"... typ mackor och pasta. Och jag försöker verkligen äta regelbundna måltider var 3:de timme. Äter 5 ggr om dagen oftast. Är ibland svårt pga av skolan.

Jag tror att jag hetsäter för att jag är ensam, har tråkigt, är stressad, rastlös, ledsen, glad.... Beror på många olika saker/känslor känns det som.

Loanne:

Jag håller med dig, jag måste äta regelbundet. Hunger och mättnad känner jag knappt inte längre. Framförallt inte mättnad så därför måste jag äta var 3:de timme och bara en lagom portion. Tar aldrig om av maten eftersom jag vet att jag eg är mätt av en portion men jag känner inte det. I lördags tex var vi på kinarestaurang med vänner och åt buffé och då tog jag en "större" och en "mindre" portion + 2 små kulor glass till efterätt. Åt inte mer än någon annan. De andra klagade på hur mätta de var och hur mkt de ätit. Jag sa inget. Kände inte att jag var mätt. Var inte hungrig heller men hade lätt kunnat äta lika mkt till utan att känna efter.

Jag vet ju hur mkt och vad jag borde äta men det är svårt utan hunger-och mättnadskänslor när det bara är suget som finns där jämt...

• Snowsee

Måste säga tack för alla råd jag fått här.
    I onsdags tog jag mod till mig och ringde Vårdcentralen. Efter samtalet med ätstörningsenheten så drog jag mig för att söka hjälp igen men jag bestämde mig för att jag var tvungen. Så jag ringde. Och jag ska få en tid hos en läkare. Sen vet jag inte vad det leder till. Kanske skickar han/hon mig vidare till en psykolog, dietist, teraput eller så får jag en remiss till ätstörningsenheten därigenom. Har ingen aning. Kanske händer ingenting. Men det känns iaf som att det är ett steg på vägen att jag faktiskt ska få träffa en läkare. Ett första steg i en kanske lång process?

Det skrämmer mig att träffa läkaren och berätta om mina problem men det är nodvändigt. Har försökt själv men klarar det inte. Tyvärr..

Svar på tråden Får ingen hjälp. Övergiven och ensam.