• Cantaton

Hösttrend?

I gårdagens Metro stod det att höstbröllop är den nya trenden - bland annat för att man då får semestern på sig till att fixa de sista detaljerna inför bröllopet.

Jag trodde inte att det var så vanligt med höstbröllop, utan framför allt sommar, följt av vår och vinter. Därför är jag bara nyfiken på om det är många här som gifter sig i höst, och varför just på hösten. Som sagt - bara nyfiken.

(Förstå bara vilka vackra bröllopsfoton om man prickar in rätt höstveckor.)

• Svar på tråden Hösttrend?
  • Pingi

Jag hoppas jag inte är tjatig nu men det fins sina fördelar att gifta sig på hösten och jag tror det är en trend som kanske är kopplad till en ny generation brudpar, den generation som faktiskt vill gifta sig istället för att vara de eviga samborna som varit så vanligt ett tag nu.

• Cantaton

Du tjatar inte, jag är som sagt nyfiken, så jag tar gärna del av dina tankar :) Annars hade jag inte frågat. Jag är nog rätt öppen för alla årstider, men mest sommar. Troligtvis för att det traditionellt har varit så. Men jag skulle kunna tänka mej höst bara för bildernas skull ;)

Men varför skulle de som "verkligen vill gifta sig" gifta sig på hösten? Jag tror faktiskt att de som gifter sig på sommaren också verkligen vill gifta sig :) Det hoppas jag i alla fall.

• Säffle2008

Vi ska gifta oss i september nästa år av den anledningen att det är höst då och förhoppningsvis vackra färger i naturen. Det är också lättare för oss att planera då bröllopet är hemligt och folk kanske inte åker på semester i september utan gör det i sommarmånaderna.

• Pingi

Jag menade snarare att den "nya generationen" som jag kallar den är mera öppna för andra årstider och har inte det där med att man ska gifta sig till pingst eller under sommaren som lika heligt. Sen kan man ju välja den årstiden av ekonomiska själ (trädgårsbröllop med hemalagat) eller om man vill ha ett utomhusbröllop.

• Pingi

Sommaren är självklart en underbar tid att gifta sig på och alla har självklart sina egna andledningar till vilken årstid man väljer, men jag tycket bara att det verkar finnas ett generations gap mellan mig och tex min moster/mamma osv

• Fejs

Vi kommer nog välja november. Vi vill ha höst så det är väl på gränsen kanske men i september är det för tidigt och i oktober har vi massor med födelsedagar och runt v.44 vill vi inte då vi tänkte åka på bröllopsresa direkt efter och då åker alla eftersom det är lov... Varför vi valde höst just är för att vi vill lysa upp en mörk tid på året och sedan för att det är då vi vill resa. Februari hade ju också fungerat men det är så många som vill gifta sig kring alla hjärtans dag och vi vill ha nått särskillt.

• lillamillan

Vi gifter oss i höst!
    Men det är bara för att i har vår årsdag på hösten (7 år 7/10).
    Vi fölovade oss 7/10-02
    Tyvärr är det 7/10 på en söndag i år och rent praktiskt blev det inte bra så vi gifter oss den 6/10 och vaknar upp som man o fru på vår 7års dag :)

• MrsMe

* Han friade på hösten och jag ville ha mer än 6 mån på mig att planera vårt bröllop.

* Vi var redan bjudna på ett bröllop på våren. Dessutom har vi massor utav födelsedagar att fira. Många passar på att resa bort under den helg-rika våren - å vi ville verkligen att alla våra gäster skulle kunna komma.

* På hösten är det underbart vackra färger i naturen

* Hösten brukar vara en lång transportsträcka till jul och ledigt, som dessutom blir mörkare och mörkare (hösten, inte julen ) och vi ville bjuda på ett härligt avbrott.

Svar på tråden Hösttrend?