• Keywex

Super billigt bröllop! Hur?

Hej!

Har ett jätte problem. Jag vill inget hellre än att gifta mig med min älskade sambo men pengar är något vi VÄRKLIGEN har ont om då båda två är arbetslösa. Jag antar att man skulle kunna gifta sig borgligt men det blir ändå dyrt med fina kläder och ringar. Dessutom vill man ju ha fest efteråt och så där.

Jag är nu även gravid i vecka 15 snart och jag vill inget hellre än att gifta mig innan den lille/a ploppar ut.

All hjälp är väldigt välkommen!

Annika

• Svar på tråden Super billigt bröllop! Hur?
  • thalia82

Mitt tips isf är att ni bjuder era närmaste på en liten, men intim borgelig vigsel. Sen, när barnet är fött och ni kanske har lite mer pengar, prata med en präst om en välsignelse i kyrkan, och då slå på stort med kläder och fest.

• Keywex

De är klart så kanske man kan göra :)

Är det förresten någon som vet om man kan gifta sig igen efter det att man redan är gift? Tex om vi gifter oss borgeligt kan man då gifta sig vid ett senare tillfälle igen i kyrkan?

• AnnaochHenrik

Ha knytkalas med de ni vill fira med! På så vis behöver inte festen kosta någonting!
    Gifter ni er borgerligt i exempelvis rådhuset är det ju ingenting som säger att ni måste köpa nya kläder, ni kanske redan har något fint som ni kan använda? Vigselringen behöver inte vara den dyraste på marknaden, men man bör ju tänka på att det är ett smycke man förhoppningsvis ska bära resten av livet, så att man inte väljer den billigaste bara för att komma undan billigt. Ni kanske kan önska er bidrag till bröllop/ring i julklapp från familj och vänner?
    Det är ju trots allt själva vigseln som är det viktiga, inte allt runt omkring...

• AnnaochHenrik
    Keywex skrev 2007-09-10 16:12:27 följande:
    De är klart så kanske man kan göra :)Är det förresten någon som vet om man kan gifta sig igen efter det att man redan är gift? Tex om vi gifter oss borgeligt kan man då gifta sig vid ett senare tillfälle igen i kyrkan?
    Nej, ni kan inte gifta er igen, men däremot kan ni ha en "välsignelseakt" där en präst välsignar er borgerliga vigsel...
  • Keywex

Aah ok, jätte tack för tippsen!

• Fröken Figo

Ha borglig eller kyrklig vigsel, båda alternativen är ju gratis.

Ha festen hemma hos er eller hos era föräldrar.

Be mammor/ vänner/ pappor laga all mat. Köp vin och sprit utomlands eller ha alkoholfritt. Om ni har "lunchbröllop" är det mer naturligt att köra alkoholfritt, vilket kanske passar dig ändå eftersom du är gravid.

Det finns jättebilliga och fina klänningar. Antingen på nätet (tex fr Kina) eller i "otypiska" affärer. Man behöver ju inte köpa en brudklänning i en brudaffär, det finns många fina vita klänningar på massa ställen. Framförallt om den inte behöver vara så lång. Eller sy själv.

Ni kan ju köpa helt enkla släta ringar nu och när ni har mer pengar lägga till en med stenar? I ett års present eller 5 år present, man gör ju som man vill! Ringarna behöver inte kosta mer än 1000 för två. Det går tom att få några för 500 (båda).

Sen kan ni slå på stort när ni firar 5 år tex, när lillen är ute och ni säkert har fått jobb och har råd.

• mooogn

Vill bara betona det som Fröken Figo skrev: BÅDA vigselsätten är gratis!!

Fröken Figo skrev 2007-09-11 09:24:13 följande:

Ha borglig eller kyrklig vigsel, båda alternativen är ju gratis.
  • 071201

Vad får ert bröllop kosta, vi hade en budget på 10000 som vi kommer överskrida med 2000.

Så här har vi gjort.

-Klänning, slöja, handskar och underkjol från kina, se mitt galleri.
    -Graverat in vigseldatum i förlovningsringarna.
    -Mexikanskbuffé (typ taco) och fri bar till 60-70 gäster
    -Alkoholen från tyskland
    -Tårta
    -Vår lokal kostar 450:- och då ingår bord, porslin, bestick och glas.

Vi har även fixat kläder till 3 näbbar, gubben har kostym och skor sedan tidigare.

• 071201

Fixar maten själva, köper tårtan.

• 2aug08

mina föräldrar gifte sig i kyrkan ensamma. Så bara för att man inte vill/har råd med ett stort bröllop betyder inte det att man måste gifta sig borgligt. Ett annat par jag känner gifte sig när barnet döptes, hon hade en fin men enkel linneklänning och satte upp håret själv. Så det behöver inte kosta skjortan att gifta sig.

• Lilla My

Fröken Figo:

Vart finns det så billiga ringar?!

• cellabella

Vi ska gifta oss borgerligt och ha många gäster med stor fest, det beror inte på kyrka eller inte när man väljer storlek på bröllop. Så om ni är kristna och vill vara i kyrkan, var det! Bjud familj och närmsta vänner, ha lite tårta och champagne efteråt, kanske hemma hos nån som bor lite större (om inte ni gör det). Då kommer ni undan med några tusen. Ha fina kläder utan att vara formella, alltså kan ni köpa billigt, fixa hår och smink själv. Köp släta ringar på guldfynd för 2000 tillsammans. Det är mina bästa tips just nu.

• Lycka o Kärlek

Det behöver inte alls kosta så mycket men ofta vill man ju ha det si eller så och då blir det mycket.

RINGAR: Köp 2 betla för en, de brukar ha driver med sånt. Vi ska nog göra så och så någon bröllopsdag om något år ska vi ev lämna in och "uppgradera" dom (jag vill gärna ha några stenar i

KLÄDER: ta något ni redan har, det är ju inte klädseln som avgör, ni gifter er ju av kärlek !

MAT: Knytkalas/kuvertavgift eller bjud bara på tårta(hemmagjord?) och champange.

osv...

Vill man ha mer än så då måste man nog spara länge (=vänta) eller låna(=dumt tycker jag personligen) eller om föräldrarna är med och betalar.

Vi själva har väntat i över tre år nu innan vi kan börja med planerna. Vi har kännt att vi inte haft råd eftersom vi vill ha brudklänning/frack, stor fest, mm. Nu har vi en budget på 30000 kr och vi skulle kunna bränna MYCKET mer pengar än så - men nu får vi ett fint bröllop med fest och äntligen bli man och hustru och det räcker för oss!

• 26maj2007

om du förmodan vill ha en brudklänning eller typ bal/tärnklänning. brukar brudbutiker ha rea nu under hösten och du har möjlighet att prova och butiken kan göra ändrignar till dig. om man nu inte vill beställa från kina.

köp billiga rosor på torget som du binder själv.

ringar kan ni köpa släta som ni sedan uppgraderar efterhand med stenar om du nu vill ha det.

bra om man kan ha festen hemma eller hos någon slipper lokakostnad. om ni gifter er i kyrka eller någon annanstans bit från festen be någon ni känner köra er slipper ni kostnad för transport.

be om så mycket hjälp så möjligt tex. mat, hår, blommor, smink, fotografering.

om någon av er fyller år nu så kan man önska sig presentkort för brudkläder, hår, smink, blommor, fotografering, bröllopstårta, smycketsaffär m.m.

ha kuvertavgift, betalbar.

• BlivandeFruJohansson

Hur tycker ni man ska skriva i inbjudan att mab har betalbar. Ska ta en tia för varje glas & endast kontanter!

• Wicks

Vårat bröllop kostade kroing 7000, då hade vi 43 gäster och tja kläderna våra kostade 3500 bara de så...
    Vi körde grillbuffe på kvällen. Kött går att hitta billigt om man vill (fläskfile för typ 49kr/kg, kykling typ 15 kr kg...) dessutom är ju en vegitarisk trevlig.. Vi hade alkoholfritt då vi inte dricker vilket uppskattades mycket (bara hört positivt om det). Kläderna var medeltidskläder då vi hsde medeltidsbröllop vilket gjorde kostanden rätt hög. Vart man hittar mansakläder vet jag inte om dset är traditionellt bröllop ni ska ha. Brudklänningar finns på ex 1koo.com, juliusbridal mfl. Kom till kina tråden och kika :)

• Marsaphir Marlean

Undrar lite vad ts bestämde sig för? Kyrkan är ju gratis om ni är medlemmar i Svenska kyrkan, då kan ni ha kyrkligt bröllop bara för de närmsta och bara bjuda på lite kaffe och tårta efteråt.

Svar på tråden Super billigt bröllop! Hur?