Inlägg från: Trettondagsafton |Visa alla inlägg
  • Trettondagsafton

Januari-Februari 2008 fortsättningen...

Jag oroar mig inte för att det ska bli vare sig pinsamt eller jobbigt. Men jag tycker helt enkelt inte om att inte veta...

• Trettondagsafton

Min Lilly-top hänger i garderoben och så syr mamma min långa sidekjol med lite släp för fullt. Det är nog egentligen bara en provning kvar, längden har vi kollat så det är väl det där sista.

I går hade vi OSA. Av 97 inbjudna har 10 tackat nej (två bor utomlands, två ska ha barn precis innan, två kan inte hitta barnvakt och två ska resa bort), och 2 har inte svarat ännu (en av dem tror jag kommer, en är jag mer osäker på). Bra utfall tycker jag.

• Trettondagsafton

Möhippe-beredskap?! ja det är väl bara att börja oroa sig. Just denna helg är det dock lugnt. Syrran som är ansvarig är på musical i dag och jobbade natt i går så jag visste innan att det var safe Värre är det på lördag. Har sagt åt M2B att han ska säga till när det är dags att raka benen... många möhippor innefattar ju nån sorts tvagning och hur kul är det att sitta i en bubbelpool med begynnande buskar under armarna? I så fall är det ju lättare att gifta sig på sommaren...

Det var faktiskt riktigt många som mailade i sista stund typ 23:59 den sista dagen för OSA så det är ingen fara om inte alla tackat nej två veckor innan. Har bestämt mig att i fortsättningen alltid höra av mig direkt - nu vet jag ju att man väntar..

• Trettondagsafton

Ovetande ja....

Alla runt omkring oss lägger ut dimridåer och kommer med ömsom antydningar ömsom förnekanden hela tiden så jag vet inte vad jag ska tro. Det senaste är att väldigt många av min M2B:s vänner avbokat i sista stund så det är osäkert om det blir nåt. Jag blev jätteledsen för hans skull, tills jag kom på att det antagligen inte alls är så... Hemskt

Misstänker dock att både svensexa och möhippa närmar sig - vi funderar på att byta larmkod (M2B:s bror har koden) och sätta upp saker i hallen...

• Trettondagsafton

Vi har tänkt ha gästpresentation, meny, sånger och ordningsregler i programmet. Ordningsreglerna är allstå det enda lustiga. Sedan har vi info om toastmadame, sånganförare, att jag tar nytt efternamn och lite annat smått och gott. Dessutom lägger vi in info om festlokalen, kyrkan och vår bröllopsresa. Ni som gifter er i iskyrkan kanske kan ta med lite info om den - om jag var på bröllop där skulle det vara kul att veta mer - i vart fall om amn aldrig varit i Kiruna innan.

Det vi lägger kraft på är alltså gästepresentationen.

• Trettondagsafton

Vi har nog haft tur - ingen har klagat på att de inte blivit bjudna, men sen har vi i och för sig bjudit över 100 gäster (87 alt. 89 vuxna kommer). Vissa släktingar har inte bjudits alls. Jag har t.ex. bjudit 9 kusiner och 2 respektive som jag har kontakt med, men inte bjudit deras föräldrar dvs mina mostrar, faster, mormbröder, farbror... Några av dem är säkert besvikna men det bryr jag mig inte om. De har inte sagt något och deras barn får ju komma.

• Trettondagsafton

Jenny

Hur har ni gjort? Har ni skrivit att det är betalbar på Stallis (för ni ska väl inte bjuda...)

Vi har inte tagit med det i infobladet (funderar på att lägga in det som info på hemsidan och har skrit det i festprogrammet).

Jag har svårt att tro att någon går på fest praktiskt taget mitt i Stockholm utan att ha med sig pengar, de flesta vill nog åka taxi hem osv. Dessutom har ju många åkt kommunalt dit och inte åker man väl i väg med bara ett busskort.

De som sover över kan ju skriva upp det de dricker på rummet och de andra tror jag som sagt har pengar. Dessutom går det bra att betala med kort. Vad tror du?

Min sambo tycker det är självklart att det är betalbar och jag är nog benägen att hålla med. Vi har ju festen på en restaurang. Dessutom bjuder vi ju på fördrink (bubbel) med påfyllning, vitt vin med påfyllning, röttvin med två påfyllningar, desertvin (har valt ett extra) och´avec så den som inte har pengar (eller kan låna av någon) har ju ändå fått mycket att dricka fram till ca kl 22:00.

Vad tror ni andra?

• Trettondagsafton

Hur ska ni göra? Man är ju ganska blek i januari...
    Brun utan sol, solarium, spray-tan eller helt enkelt låta det vara?

Jag vill helst slippa vara likblek, men är en ljus person även sommartid och vill inte se ut som jag kommer från solariet heller

• Trettondagsafton

Snöflinga 76
    Jag har köpt en Lillytop för 1595 kr och så sidentyg till kjolen för drygt 1700 kr så det är väl lite drygt 3000 kr för klänningen. Sedan har jag köpt en begagnad pälsjacka på BT för 300 kr och skor på rea för 400 kr. sedan tillkommer stövlar 380 kr och lite annat.

Jag har blivit sprayad förr och det gick bra, men jag som är en riktig blekfis blev rejält brun och nu vill jag bara vara lite brun. Jag märkte inte att det färgade om man lät det torka ordentligt. Solarium brukar tyvärr inte ge nåt alls. Så nån BUS produkt får det bli. Är dock lite orolig för att se gul ut på kort och dessutom tror jag inte jag kan styra M2B så jag är osäker på hur det blir. Blir det sprytan så ska jag låta en hudterapeut göra det.

• Trettondagsafton

Det beror väl på vilken typ av person man är och vad man vill ha för typ av middag. Det blir mer spring med en buffe fast mer stillasittande med en middag osv.

Ett alternativ är ju att ha förrätt och sedan buffe. Då kan man börja ha tal etc under förrätten då folk sitter stilla.

Vi ska ha sittande middag med tre rätter, men har nog överhuvudtaget varit ute efter ett traditionellt bröllop (sedna är ju hela julen en enda lång buffe och vi gifter oss strax efter). Jag vill att folk ska sitta still och prata med varandra och inte springa runt, men som sagt det är en smaksak. En del tycker att det är bra om det inte blir för stelt och folk rör sig lite.

Att tänka på när man har buffe är att man har gott om plats. Det finns inget värre än dålig logistik, långa köer och trångt om plats. Dessutom kan det ju vara trevligt att ha kort med namn på maten så att man vet vad man tar.

• Trettondagsafton

Snöflinga76
    Min mamma som syr min kjol har en idé om att man kan lämna in den för strykning på en kemtvätt. De brukar ju ha strykmaskiner som de använder när de stryker saker som hänger, typ sprayar ånga på dem på nåt sätt. Fråga om det skulla funka!

• Trettondagsafton

Jenny!

Av misstag lyckades även jag publicera detta inlägg i den tråd där jag först gjorde det inlägg som jag citerar nedan - sorry...

Min föräldrar är gifta och min M2B:s lika så, så där har vi inga problem.

I en annan tråd har jag dock svarat följande och jag tycker likadant i ditt fall. Din mamma får helt enkelt stå ut! Placera dem långt ifrån varandra och kräv att de uppför sig (lätt för mig att säga Även om din pappa säkert kunde valt en roligare fru så är det trots allt hans val och eftersom de är gifta tycker jag det var rätt att bjuda henne (sedan har jag för mig att din pappa betalar en stor del av bröllopet också....) Vuxna männiksor får helt enkelt lägga sina egna problem åt sidan för er skull. Den dag ni får barn
    blir de väl ändå tvugna att träffas - du kan inte gärna begära att din pappa alltid ska lämna frugan hemma på dop, födelsedagskalas etc. De är ju gifta även om du inte gillar henne. Försök förklara för din mamma att du inte heller gillar din styvmor men att du bjuder henne ändå därför att hon är gift med din pappa (för hans skull och för att du repsekterar honom). Det är lika bra att din mamma försöker vänja sig för det blir nog inte sista gången de träffas och hon vill väl inte missa viktiga kalas framöver.

Så här skrev jag i den andra tråden (i detta fall hade brudparet redan barn men ni kanske får så småningom):

Mina morföräldrar separerade ett drygt år innan mina föräldrars bröllop och min morfar gifte snabbt om sig med en ny kvinna (som han känt i många år). Mormor och morfar var skilda i drygt 30 år innan de båda dog av ålderdom. Under hela denna långa tid träffades de aldrig. Under hela min uppväxt kunde jag aldrig räkna med att både mormor och morfar kom på dop, födelsedagar, konfirmation, studentmottagningar etc. För att mormor skulle få gå (och för att han inte vågade träffa henne) tackade morfar alltid nej. När det gått en tid sa mormor att hon kunde tänka sig att träffa honom igen och till min student (då de varit skilda i 20 år) bjöd jag själv in dem båda, men morfar (och hans fru) tackade nej.

Jag tycker du ska "tvinga" dina föräldrar att uppträda som vuxna människor och komma för din skull. Jag tycker också att du ska fråga din mamma om det är sådana signaler hon vill ge dina barn (sina barnbarn). Ska de böva minnas att morfar och mormor inte kunde lägga sina konflikter år sidan för en viktig dag och träffas och glädjas för andra.

Nu när jag själv ska gifta mig har jag medvetet valt att inte bjuda min morfars änka, trots att vi träffas ibland. Eftersom både morfar och mormor är döda skulle hon mycket väl kunna komma, men jag har helt enkelt ingen lust att bjuda någon som så konsekvent tackat nej till att dela alla andra högtider med mig.

• Trettondagsafton

Klart du funderar över varför hon väljer att komma och det med all rätt. Men att inte bjuda henne då hon ju trots allt är din pappas fru hade varit fel tycker jag. Däremot har hon ingen rätt att bli placerad vid huvudbordet - sätt henne vid nåt runt bord där din mamma slipper se henne

Svar på tråden Januari-Februari 2008 fortsättningen...