• 16 aug

Detta med möhippa...

Min svärmor & jag har olika åsikter om detta..
    Jag: vill inte bli utklädd, till åtlöje, klippa kalsonglappa, spela in en CD osv
    Föredrar: en middag med tjejerna, gå ut, rida, kanske spa,vinprovning osv

Svärmor: det kan inte du bestämma, du får ju göra som dom har bestämt!

Jag; mina 2 tärnor har lovat mig att jag ska "slippa" sånt jag inte vill.

Svärmor: det är inte tärnorna som ska fixa möhippan, gör dom det så kanske du får 2 olika då..

Jag vill inte ha det så

Hur funkar det??? Usch mår illa bara jag tänker på det

• Svar på tråden Detta med möhippa...
  • Lena+Mattias=sant

Det är tärnorna som ska fixa möhippan traditionellt.

Sen så är det helt rätt att du itne vill skämma ut dig på stan och vägrar om någon skulle försöka. Det farliga med att sjunga in en cd ser jag inte även om jag nog inte skulle få ut något av det.

• Tuss78

Jag fattar inte vad din svärmor har med saken att göra överhuvudtaget....

• 16 aug

mm, jag tycker att alla kan få säga nej till det dom inte vill göra, som inte känns bra..

• Jungblom

Men nej usch vilken svärmor!

Det är tärnorna som ska göra möhippan, din svärmor ska det absolut inte! Hon är i fel generation! (Även om det förekommer möhippor med den generationernen, men inte i vanliga fall)

Du får nog säga till på skarpen faktiskt, dock ska du inte vara så säker på att du inte blir lite utklädd och iväg släppad på stan. Men en tiara gör kanske inte så mkt och sälja något mer beskedligt kanske inte heller är så farligt. Om du verkligen inte vill då kan du vägra. Oroa dig inte!

Lycka till inför den stora dagen!

• Lena+Mattias=sant

Klart du inte ska göra något som får dig at må dåligt men däremot kanske allt inte kommer bli som i dina drömmar.

• Sister of the Night

Lita på dig själv i den här frågan, det stämmer nämnligen bra att tärnan fixar hippan (eller tärnorna i ditt fall då) och visst finns det en föreställning om att man "har rätt" att busa till det rejält med den blivande bruden, men likaväl måste ändå gränsen dras vid alltför vidlyftiga skämt om det medför obeghag för henne.
    Det ska vara roligt, inte tungt och ångestfyllt!

Sävrmor har en lite sned uppfattning om detta, det som skulle kunna vara intressant att veta är vad hon baserar den på.
    Kanske gick det till exakt som beskriver i hennes kretsar när folk gifte sig. Det kan ju också vara så enkelt som att det skiljer lite beroende på var i landet man bor (inte längre kanske, men förr i alla fall).

Det är inte nödvändigtvis för att vara taskig som hon säger så här - hon tror förmodligen att det stämmer alldeles utmärkt och vill kanske "förklara läget" för dig...

Simma lugnt.

• 16 aug

Lena+Mattias=sant skrev 2007-09-17 00:07:09 följande:

Klart du inte ska göra något som får dig at må dåligt men däremot kanske allt inte kommer bli som i dina drömmar.
    kanske det, jag vill inte bestämma vad som ska göras, men vill inte göra det som jag mår dåligt av...
    Jag vill bli överraskad & går med på det mesta, men inte det som inte känns bra. Det ska vara en rolig grej tycker jag.

Sister of: jaa precis, men jag kände mig dum.
  • Isbruden07

HAr samma problem, slutade med att jag satt och grät igår
    Har sagt till min tärna att jag inte klarar av pinsamma saker, och om det blir så kommer jag åka hem.

Hon har sagt att det var lugnt, men nu har hon börjat prata om att det kommer inte bli jättepinsamt men lite pinsamt kommer det bli

Delade med mig av oron till en i familjen, slutade med att jag fick en utskällning om att det är så en möhippa ska vara punkt slut.

Funderar på att säga att jag inte vill ha någon möhippa

• Jungblom

Isbruden07, men så ska du inte känna det. Men jag tror att de säger en del saker för att skrämma upp dig lite.

Men när du väl står där och det inte känns bra så säg till då.
    Ge dem exempel på vad som är okej och vad som inte är okej.
    Lite skämmigt får man nog tåla, bjud på dig själv en smula. Folk kommer ändå tycka synd om dig

• oss två

Jag sa blank nej om att skämma ut mig osv...e inget som passar mig alls...hade min möhippa igår...va ute och åt mat och hade jätte trevligt, sen fick jag ett presentkort på helkroppsmassage så jag kan ta det när det passar mig. Precis så som jag ville ha det.Folk få ju faktiskt acceptera om man inte vill.

Svar på tråden Detta med möhippa...