Inlägg från: yoyo78 |Visa alla inlägg
  • yoyo78

Mars-April 2008

Då lägger jag till mig på listan, även om jag är en ovan besökare här. Vi gifter oss 29 mars på min 30-årsdag!! Ska bli hur kul som helst, det finns ju mycket att fira då!

Troll-P, 1 mars 2008, Mariakyrkan (Helsingborg)

Neppe, 8 mars 2008, Munsala kyrka, Finland

080315, Bromma kyrka (Stockholm)

MrsFllerA, 20 mars 2008, Koh Lanta, Thailand

Yoyo78, 29 mars 2008, Sävsjö i Småland (bor i Göteborg)

Nataluskan, 5/4 2008 (Polen- Gdansk)

Miss (snart mrs) A, 19 april, Hemligt (Skåne)

• yoyo78

Och aldrig kunde jag tro att det skulle vara så roligt att gifta sig! Vårt förhållande (har varit ihop 7,5 år) blir bara bättre och bättre, vi har så roligt när vi klurar på överraskningar till bröllopet. Ska chocka gästerna på några olika sätt.

Dessutom var min tärna här på besök hela förra helgen och då köpte vi min drömklänning (på rea), jag känner mig fantastisk i den!! Vi kollade även ringar, skor, hon hjälpte till att bestämma psalmer och sedan var vi på bio och såg den romantiska "En ung Jane Austen". Det blev mycket bröllopssnack hela helgen, och det var så underbart att få vara fanatisk (hon gifte sig förra sommaren då jag var tärna, så hon har erfarenhet). En av de roligaste helgerna i mitt liv, kan rekommenderas! Så att det inte bara blir själva bröllopsdagen som blir härlig!

• yoyo78

Är det någon som har koll på vilka blommor som det är säsong på i mars? Påskliljor antar jag, och det kan man ju ha i kyrkan kanske, men till bordsdekorationer och brudbukett vill jag ju ha något roligare... Skulle gärna ha krokus på borden (lila, gult, vitt), men inte i brudbuketten. Kan man köpa krokus i affär, eller måste man sno i grannarnas rabatter?

• yoyo78

Ja, blommorna är krångliga för mig som inte är någon "pyssel- och pyntmänniska"... Vi ska fråga min m2b:s syster om hon vill göra brudbuketten eftersom hon håller på med sådant som hobby, men då är det ju bra att ha lite koll på förslag på blommor.

Ringde just och bokade min drömfrisör!!! Hon sa ja!! Hon har egentligen inte öppet på lördagar, så därför fasade jag för ett nej... Jag och min tärna var där förra sommaren när hon gifte sig, nu är det omvänt och jag gifter mig och hon är min tärna. Vi hade sååå kul hos den frisören, det blev några underbara timmar som start på min bästa väns bröllopsdag. Vi ska höras efter jul för att boka in en konsultationstid, jag ska ju gifta mig 25 mil från Göteborg där jag bor, så det är lite meck med att hinna fixa allt där borta i Småland.

Har lite skoångest också, ska försöka köpa några begagnade här på sajten faktiskt. Vill inte betala 1000 spänn tyvärr...

Jag inser att ju mer man planerar och köper desto mer blir det att planera och köpa... Tex: Jag har bokat frisör, då måste jag bestämma om jag ska ha slöja/brudkrona/blommor i håret. Jag köpte MIN klänning, då måste jag fundera på skor, rätt bh, stay-ups, schal... Men det är ju så himla roligt!!

• yoyo78

Smart Miss A att ta av slöjan till festen! Jag har inte bestämt än hur jag ska ha det, ska i så fall låna en slöja av min tärna som ju gifte sig förra sommaren. Det får jag bestämma tillsammans med frisören i februari. Du ska INTE tvivla på att hitta en klänning som du trivs i. Jag är ingen klädälskare, men det var sååå roligt att prova klänningar och jag hade kunnat köpa en i varje butik tror jag... Fast du kanske vill ha något lite udda som är svårt att hitta?

Funderar också på hur kallt det kommer vara. Undrar om man måste införskaffa en schal eller något ännu varmare... I mars KAN det ju vara ljummet påskväder eller kall vinter... Ska fråga min sömmerska om hon har något att hyra ut, i så fall kan man kanske bestämma sig ganska tätt inpå när man ser hur vädret verkar bli.

När det gäller dekorationer på borden har jag ett tips till samtliga: Ha inte för höga dekorationer! Jag har varit på bröllop där man inte ser sina bordsgrannar bakom alla blomsterkreationer, och då blir det så krångligt med konversationen...

Känns skönt att vi har gått på 2-3 bröllop per år de senaste åren, så vi har rätt stor koll på vad vi vill ha och inte ha. Urval av bröllop: Las Vegas (min syster), januari när stormen Gudrun drog fram, "okonventionellt" utan bordsplacering och inga tal/ingen underhållning, helt traditionella bröllop, med dans, utan dans osv osv. (Jag fyller som sagt 30 på "dagen" så de flesta av mina vänner är redan gifta.)

• yoyo78

DetOrdnarSig, Ja, det känns kul med en sådan här tråd. Bara en vecka som skiljer sig mellan våra datum. Vad har din sambo tänkt sig för kläder? Vi är lite villrådiga här. Funderar på att han ska ha sin fina svarta kostym och köpa/hyra fin väst, plastrong och näsduk, men vi ska väl även kolla vad det kostar att hyra hela kittet (frockcoat eller liknande). Om man har plastrong måste man väl ha en speciell skjorta, efter vad jag har förstått...

Vi har i alla fall bokat kyrka och värdshus, min klänning inhandlades förra helgen, skor är på gång och deltagare (tärna osv) är utvalda och tillfrågade. Vet inte hur tidigt man måste bestämma meny, ska kolla upp det.

Hur mycket kläder ska du ha, sjal eller något varmare? Det är det som jag är mest fundersam över tror jag.

• yoyo78

Här flyter det på rätt bra! Den här veckan är detta fixat: bokat min drömfrisör, köpt billiga begagnade skor som passade för 100kr här på sajten, kommit närmare när det gäller efternamnet (har tänkt ta min farmors flicknamn) och idag lyckades vi faktiskt inhandla kläder till blivande mannen! Vi köpte en fin ivory-väst och plastrong för 800kr som han ska under sin svarta fina kostym. Han blev sååå stilig och det passade vår budget perfekt.

Vi kollade även ringar och jag blev superkär i en för 7700kr. Vår budget ligger på ca 10000 så det känns bra, ska kolla runt lite mer förstås.

Vår bröllopsbudget (förutom ring och resa) ligger på 60 000kr för ca 70 personer, så det gäller att hålla igen på bästa sätt på allt. Än så länge ligger vi bra till på samtliga poster!

Inbjudan är faktiskt redan utskickad. Väldigt tidigt, vi vet, men vi hade redan berättat för alla så vi kunde lika gärna skicka ut dem så de kan planera in det. Vi gjorde egna billiga inbjudningkort med en bild på oss själva i trycket. Skrev ut på fint papper, det blev hur bra som helst och så gott som gratis förutom porto.

• yoyo78

Oj, vi räknar med ca 70 gäster så vårt bröllop blir nog väldigt litet i jämförelse... Och vi tycker det blir mycket pengar ändå!!

• yoyo78

Här rullar det också på. Vi ska åka hem till föräldrarna (där vi ska gifta oss) i helgen och hinna med en massa: Vi ska till konditoriet för att provsmaka tårta och prata om utseende, vi ska till värdshuset för att kolla in lokalerna, diskutera meny mm, och på söndag ska vi träffa prästen! Det är det mest nervösa, för man vill ju att det ska klicka... Jag hoppas verkligen att han kommer kunna hjälpa oss att slappna av under vigseln och göra så att det inte känns alltför stelt och stramt... Vi har redan koll på vad vi vill har för psalmer och låtar i kyrkan, så vi får hoppas att han "godkänner" dem!

Jag är en väldigt planerande individ så det mesta har vi koll på vid det här laget. Hoppas vi slipper stressa alltför mycket de sista veckorna i mars!

Min brudtärna har gått och blivit gravid, så hon kommer vara i sjunde månaden på bröllopet. MEN jag är bara glad för hennes skull och vi har kommit överens om att hon inte ska gå med oss in utan sitta där framme och ta hand om min brudbukett. Det viktigaste är ju att hon orkar vara med på den stora dagen och stötta mig!

• yoyo78

Här rullar det på för fullt! I helgen var vi hemma där vi ska gifta oss och fick en massa saker fixade. Vi var på värdshuset och diskuterade bordsplacering och meny, som nu är spikad. Dessutom var vi på konditoriet och bestämde tårta. Såg att ni hade mycket tårtdiskussioner ovan. Vi ska ha precis vad vi vill, dvs varannan våning vit marsipantårta med färska hallon i, och varannan våning chokladtårta! Känns kanonbra!! Vi besökte även vår lilla gulliga medeltidskyrka och provgick upp till altaret. Då började det kännas verkligt!!! Fast det är ju över fyra månader kvar...

Och så träffade vi prästen i söndags. Han var faktiskt jättemysig (vi känner honom inte sedan tidigare) och han verkar även öppen och internationell (hade jobbat i Spanien och bland annat vigt ett par med 1700-talstema på Ostindiefararen när den låg i Cadiz), så det känns väldigt bra!

Vi har ju redan skickat ut inbjudan (varför vänta?) och vi har fått en hel del ja-svar. Inga nej än så länge som tur är!

• yoyo78

Nataluskan: Jag läste inte ditt svar på mitt förra inlägg förrän nu och jag ber om ursäkt om "min tärna har gått och blivit gravid" var ett slarvigt uttryck. Det kanske är känsligt för vissa... De hade faktiskt försökt i ett år så det var inte så hastigt påkommet...

• yoyo78

Krya på dig och dröm vackra (bröllops-)drömmar!

• yoyo78

Nataluskan: Vad härligt att så många saker har fallit på sin plats!! Det var ju så jag kände också när jag var hemma där vi ska gifta oss och bestämde en himla massa grejor. Tänk vad datumet närmar sig med stormsteg!! Det kommer bara säga svisch så är vi där!!

Svar på tråden Mars-April 2008