Vad betalar ni för era musiker?
Fråga, kan inte så mycket om vad musiker brukar ta betalt.
Vi ska ha mingelmusik till maten med en duo.
Har fått lite prisförslag, vad ska ni betala för era???
Fråga, kan inte så mycket om vad musiker brukar ta betalt.
Vi ska ha mingelmusik till maten med en duo.
Har fått lite prisförslag, vad ska ni betala för era???
Betalar 11.000 och då spelar de undermiddagen om vi ska sjunga
Nej, det är faktist inget morbrorpris.
Min morbror spelar gratis och har även med sig egen PA-anläggning. Eftersom kompisen hans åker med honom ner och bor på det boendet som vi har skaffat åt familjen så tillkommer inga extra kostnader. 1500 är vad han vill ha för spelning under kvällen. Eftersom han ändå är på plats under vigseln så finns det möjlighet att använda honom som komp där med. Då min morbror (som är strax över 30) brukar vara musiker på liknande tillställningar så litar jag på honom när han säger att 1500 är rimligt för uppträdandet.
Men så ska vi ju inte ha ett band med trummor och liknande utan två killar med varsin gitarr.
Generellt ska man nog inte räkna med att betala 1500 för en musiker/artist som ska spela/sjunga både i kyrkan och under hela festen. Eftersom jag själv spelat både ute och på fester en del tycker jag ärligt talat att det är alldeles för lite.
Men om killen gått med på det så finns det ju inte mycket att säga.
Vi betalar 1000 kronor till vår solist för sång i kyrkan. Då ingår ju att hon ska åka och repa med organisten. Även musiker ska ju leva...
Ms Daisy, håller med helt.
Musiker är faktist ett yrke, och självklart ska dom ha betalt för tiden dom lägger ner att förbereda, resa och för uppträdet.
Det man gärna glömmer är att det ofta är Obekväm arbetstid också...så 1500 minst för uppträde i kyrka, tror jag är rimligt nu när jag har pratat med dom vi har bokat.
Vi ska har nu diskuterat fram ett pris som vi båda är nöjda med.
är lite rädd för att man får vad man betalar för bara...det brukar ju vara så...
Vi har bett ett band spela och de är 5 personer. De har inte sagt nåt pris men jag tänker mig 10 000? Då hoppas jag att logi och mat och allting ingår... Iofs blir det inte mkt per person, bara 2000. Hm, vi får se.
vi ska ha en solist som jag har hört vid ett antal olika spelningar. Hon tar 2000:- för två låtar i kyrka, men det är det helt klart värt!
En hint är att musiker till festen brukar vilja ha mellan 2000 och 3500:- / person. Beror lite på om dom spelar under middagen eller bara komma och spela till dansen. Man kan hitta musik för alla sorters pengar, det beror ofta på hur populära och erfarna bandet är. Har man tur och vill chansa, kan man försöka hitta nya band som försöker slå sej in i branchen, för en liten peng.
Har hört ca 5-6000 för "normalband" som spelar under festen. Låter rimligt tycker jag. Eller snarare hoppas jag, för mer har vi inte råd med .
Ah, läste TS ordentligt nu och 2500-3000 vet jag en tjejduo som tar som är superduktiga. Hörde dem på en 60-årsfest och dom hade med sig keybord o gitarr o sjung jättebra och blandad musik. Hade tydligen pluggat på musikgymnasium ihop.
Vi har fått ett prisförslag på 9000-10000 kr. Då är det tre killar som kommer vara med från välkomstdrinken till så länge vi vill att de spelar framåt natten.
Jag tror inte att man bara får titta sig blind på kostnaden. Vi är ute efter ett band (fler än två stycken) som kan spela många olika sorters musik och som kan vara med oss under hela tiden. De måste också vara lite spexiga så att de får igång publiken!
Förresten, det är visst fem killar :)
Vi har tre killar, de tar 9000 + reseersättning... Kollade några olika alternativ i typ samma prisklass, dess kändes bäst!
Tror det var ca 5000:- för två erfarna killar. De spelar ca 3 timmar efter middagen. Tror reseersättning ingår (de bor i närheten) och de tar med all utrustning.
Glöm inte att de också behöver mat under kvällen. Hon som lagar vår mat lägger till 100:- per person som jobbar under kvällen (servitörer, band..). Helt klart rimligt.