• snofsan

hur mycket kommer ni att läga ut?

ja asså hur mycket kommer ni att lägga ut på maten/ catering?

har lite funderingar själv hur möe ja tycker det e värt

• Svar på tråden hur mycket kommer ni att läga ut?
  • snofsan

Pumpkin - 5 juli 2008: heheh oki ja mena OSA... tack för svaret

oki ja försöker hitta nån catering som finns här i skaraborg som inte är fööör dyra... vill lixom inte lägga 20.000- 70.000 på bara mat ärligt talat

hihi ja e för snål för det

• Pumpkin

Själv tycker jag att 20000kr för trerätters till 80 personer är HELT okej

• Liinda_e

vi betalar ca 40 000 för allt på herrgård med först champange och tilltugg sedan 3 rätters och tårta rött/vitt vin konjak whiskey nattamat serveringspersonal och blommor.
    vi valde att ha betal bar på kvällen.
    Skiter i att alla tycker det är snålt....
    lika snålt i så fall att köpa mat för 7000 för att kunna ha gratis sprit....
    (jag vet är lite på hugget i den frågan efter som det verkar vara sååååååå fel här på bt att ha betalbar)

• maljor

Liinda_e

Vi hade bar till självkostnadspris och våra gäster tyckte det var bra. En av killarna som var där sa "om det nu är nån j-vel som gnäller kan det väl för f-n stanna hemma och sitta i sin ensamhet och dricka då" Tyckte det var rätt skön inställning

• Liinda_e

mmm...men vi kommer hrrmm inte ha till självkostnads pris...lr jo dom kommer ju få bekosta det själva
    men vi pratade med min syster fram och tebax innan vi bestämmde oss....
    tänk om vi skulle utesluta drickat helt då eftersom vi inte har råd med det?
    vi har ju valt ett ställe där vi VILL ha middagen.....
    kunde inte tänka oss ett bättre ställe....
    och det blir ju mycket dricka ändå...
    gotlands dricko utan för kyrkan...
    champange
    ca 5 glas vin var + whiskey/konjak/baleys...
    ......

• Jämtlandstaus

vi betalar ca 700/person, då är det fördrink med påfyllning, tilltugg, förrätt med nubbe och öl/vin, varmrätt med en halv flaska vin per person, efterätt blir ostbuffé med dessertvin, och sen är det kaffe och avec. vi betalar tårtan separat.

sen blir det betalbar. vi har ca 90 gäster.

• pandis2405

Liinda_e: jag är på din sida, vi kommer ha betalbar! Har trerätters på restaurang, dyrt som det är. Fri bar kan ju bli hur mycket som helst.

Självkostnadspris vet jag inte hur det skulle fungera på restaurang, dessutom - om folk ändå måste ha besväret att hala upp plånboken så brukar det inte spela så stor roll hur mycket det kostar när man redan är lite rund under fötterna sen middagen.

• Liinda_e

härligt kändes lite ensamt ett tag...som om man var den enda som ville lägga allt krut på maten lokalen och så....
    (sen vill jag ju inte ha en fylle fest ala fjortis så ingen sprit i baren möjligtvis fin whiskey)

• Äntligen dax!

Liinda_e!

En till positiv till betalbar här... Har själv varit som gäst på bröllopsfest med betalbar till fulla barpriser - helt okej för min del... Jag anser inte att fylla folk med alkohol tvunget ska bekostas av brudparet... Det är ju frivilligt att dricka, väljer man göra det kan man gott betala för det själv :)

Till vårt bröllop bjöd vi på all dricka till maten, samt whisky/likör till kaffet och tårtan efteråt. Därefter hade vi betalbar även fast vi inte var på restaurang - hade ställt upp all dryck på ett "barbord" och för enklast möjliga pengahantering gjort en liten kassalåda där vi bara skrivit att all dryck kostade en tjuga styck (ej alkoholfritt då...)

Sen fick folk betala och hålla reda på efter eget samvete.
    Ingen som klagade på det heller, hörde bara positiva ord om hela vårt "upplägg"... :P

• Äntligen dax!

Och hade vi varit på restaurang hade vi definitivt inte haft råd att bekosta folk drickande heller - så då hade det blivit betalbar till barpriser... :P

• Liinda_e

Jag anser inte att fylla folk med alkohol tvunget ska bekostas av brudparet... Det är ju frivilligt att dricka, väljer man göra det kan man gott betala för det själv :)

en mycket träffande mening i hur jag tänker!

• Fröken Figo

Jag hoppas vi kan få en 5 rätters för 500 per person. Det kommer vara mitt önskemål. Sen köper vi egen alkohol så det blir ett helt separat kapitel, ingen aning hur mkt.

För den här 5 rätters för 500 ska serering ingå. Och även städning och dukning. Det enda vi betalar extra för är barpersonal som stannar långt in på småtimmarna till festen är slut, OM den tar slut hehe.

• Visa08

Vi ska vara på ett slott och ha catering, det kommer hamna på ca 50 000:- för 60pers(Då ingår personal, blommor o tårta). Vi kommer köpa all dricka själva och därför ha bar till självkostnadspris. Om vi däremot haft festen på ett ställe med egen bar och "egna" priser hade gästerna fått betala det själva också. Vi står för fördrink, dryck till maten och avec till kaffet.

Jag tycker att det är trevligt att det finns bar för dem som vill ha men jag tycker absolut inte brudparet ska behöva stå för det.

Det är min lilla åsigt

• Emblis79

Med välomstsnittar, Italjensk buffe och nattamat räknar vi på ca 30 000 kr för 60 gäster.

• Hofsan

Ca 35.000 kr komemr vi att lägga på maten och drickan för 50 personer.

• Fru Annika Lind
    snofsan skrev 2007-09-21 08:57:09 följande:
    Pumpkin - 5 juli 2008: heheh oki ja mena OSA... tack för svaret oki ja försöker hitta nån catering som finns här i skaraborg som inte är fööör dyra... vill lixom inte lägga 20.000- 70.000 på bara mat ärligt talat hihi ja e för snål för det
    Jag kan rekommendera Tylhammars Catering i Vedum,www.tylhammarscatering.se , använde dem inte själv till bröllopet, men vi anlitar dem ganska så ofta när vi har olika former av tillställningar här hemma.

Jätte god mat, bra service och ok priser.

Jag tycker inte det relevanta ligger i vad det kostar, utan det viktiga är ju vad man får. Generellt så får man ju vad man betalar för (det gäller ju det mesta), men det verkar dock inte alltid vara så (har hört folk som betalat dyra pengar och fått riktigt skit-mat, men det beror kanske på vad man har för referensramar också?). Personligen anser jag att maten är ganska viktig - jag vill bjuda på något som jag kan stå för, nåt lite kul som känns lite lyxigare än vanligt. Vi kommer nog lägga ganska mkt pengar på maten (ska inte laga själva)då vi båda tycker att middagen är väldigt viktig.

Ang fri bar eller ej så är det väl upp till var och en. Viska ha fri bar, tycker det känns kul att kunna bjuda på hela kalaset (det är ju inte ofta man ställer till med en riktigt fest) Fast jag anser inte att fri bar är något man som gäst ska räkna med ...

• Fejs

Liinda_e: Vart ska ni ha festen och hur många gäster?

• MadonnaCiccone

Maten kommer att kosta 695 kr per person, för trerätters. Vi skall ha fri bar, som vi själva betalar ett fast pris på 230 kr per person för. Alla tycker olika men jag tycker inte det är rimligt att bjuda till fest för att sedan ta betalt av gästerna. De har ju presenter med sig!

//M

• Mummy
    maljor skrev 2007-09-20 17:44:28 följande:
    Jag lagade maten själv till drygt 65 pers. Dock gjorde jag mat så det hade räckt till närmare 120 pers Det gick på ung. 5000:-
    Snälla berätta mer, blir också runt 65 gäster, kanske 80 och vi ska bara ha buffé, desert, tårta.
    Vad gjorde du?
Svar på tråden hur mycket kommer ni att läga ut?