Inlägg från: Skottdagen2008 |Visa alla inlägg
  • Skottdagen2008

Abort...

Får man fråga varför du gör abort? Funkade inte preventivmedlet eller är det pga risk för sjukdom hos fostret. Har själv aldrig behövt göra abort och skulle verkligen inte vilja gå igenom det du gör nu. Om mensen inte har kommit sedan i juli så kan du ju räkna aug, sep, okt, kanske 3 månader gravid.

• Skottdagen2008

Jag tyckte ämnet lät intressant och jag förstår att det inte är lätta beslut att ta.

Nä, har man inte kontakt med pappan och det var en olyckshändelse så förstår jag att du inte vill bli ensam mamma. Det är ett STORT ansvar. Dessutom är det ju inte rätt mot pappan heller att behålla barnet pga egoistiska tankar om man skulle vilja bli mamma själv, tycker jag. Man är båda med om beslutet att ha sex och då ska även båda vara med att ta beslut om ev. resultat.

Jo, kondomer spricker ibland. Been there och varit orolig. Tog dagen efter piller då för x-antal år sedan då den sprack med min m2b, men vi kände oss inte redo då för att bli päron.

kan du inte prata med de som ska utföra aborten om din rädsla och dina känslor. Det viktiga är ju att de utför aborten rätt. om du måste ligga inlagd är det för ditt bästa och då tycker jag att då ska göra det. Vad är det egentligen som skrämmer dig mest? Att du måste sova över eller själva utförandet.

• Skottdagen2008

Man får utföra abort fram til vecka 12 utan tillstånd, därefter är det andra som msåte besluta det åt dig, kommer inte riktigt ihåg vad det kallas.

ja, fostret är långt gånget, men då det ändå inte klarar sig utanför mamman först i vecka 24 så är det ännu moderns liv. I vecka 19 då vi tog ultraljud var fostret 13 cm långt och man såg allt. Näsan, armarna, allt, men ändå inte självständig och därför också moderns liv. T.ex. finns det de som verkligen inte kan tänka sig att ta emot ett barn med Downs Syndrom och då är det grönt att avsluta graviditeten.

Serenity skrev 2007-10-04 22:39:02 följande:
    men du är ju typ i tredje månaden...får du ens göra abort när du är så långt gången?? nä gud jag borde inte ens vara här,tycker verkligen att du måste bli bättre på att skydda dig själv för sånt här. Ska inte tala om för dig hur långt gånget ditt foster är....nä nu drar jag innan jag säger för mycketlycka till iaf
  • Skottdagen2008

Liz_s:
    Det är ett nog svårt beslut att göra abort, men tänk på att det var en olyckshändelse och är man inte mogen för barn då är det nog rätt för en själv att vänta.

Ja, man kan bli steril och det finns de som inte får barn ändå utan att vara steril, men det finns också väldigt många barn utan föräldrar som gärna skulle vilja ha en mamma och pappa, dvs adoption.

Lycka till Iwantmore hur du än gör, men i slutänden är det ditt liv det handlar om, men inte bara ditt beslut. Ta kontakt med fler i liknande situation för du behöver nog allt stöd du kan få.

liz_s skrev 2007-10-05 00:01:14 följande:
    du vet oxå att abort kan göra så du blir steril och den dagen du önskar barn kanske du inte kan få? glöm inte de ta hand om dig men tänk på det lilla livet som finns innom dig.
  • Skottdagen2008

Ja, förslåt, det kanske var vecka 18. tur att maninte har behövt ta det beslutet. Är det kanske i vecka 23 som det behövs tillstånd för efter vecka 24 är det väl förbjudet.

c t skrev 2007-10-05 08:50:23 följande:

Jag trodde att man kunde göra abort fram till v.18 utan tillstånd?TS, ring gyn genast och be om en akuttid!
Svar på tråden Abort...