Gällande lagar och praxis
Föräldrabalken, 9 kap
RH 1988:82
Avtal är bindande
Huvudregeln är att ett avtal mellan två parter är bindande, oavsett om det är skriftligt eller muntligt. Avtal kan göras på många olika sätt, men principen är densamma. Bindande avtal föreligger när ena parten har lämnat ett anbud som mottagaren har accepterat. Men skulle köparen och säljaren bli oense, är en muntlig överenskommelse svår att bevisa. Då är ett skriftligt kontrakt att föredra. I speciella fall krävs skriftliga avtal, till exempel när man köper en fastighet eller en bostadsrätt.
Bindande avtal ska fullföljas, och kan inte ensidigt ändras eller upphävas. Ensidiga tillägg till överenskommelser är således inte heller tillåtna. Ett exempel på detta är företag som i efterhand tar ut faktureringsavgifter eller expeditionsavgifter utan att man kommit överens om detta när köpet blev bindande.
De vanligaste avtalen om till exempel köp av varor och tjänster är reglerade i tvingande konsumentskyddande lagstiftning. Att lagarna är tvingande till konsumentens förmån innebär att företaget inte kan ge konsumenten sämre villkor än vad lagen säger. Ett villkor som är sämre för konsumenten än reglerna i konsumentköplagen är inte bindande för konsumenten.
Gällande lagar och praxis
Avtalslagen, 1 kap
NJA 1981 s 1072
Standardavtal
Standardavtal är massavtal som har upprättats i förväg av säljaren. Standardavtalet har för- och nackdelar. Köparen har ofta små möjligheter att ändra på köpevillkoren. De finstilta texterna i standardavtalen lockar sällan till läsning, vilket gör att konsumenten kan förbise väsentliga avtalsvillkor.
Fördelar med standardavtal är att det kan vara enkelt för parterna, och att villkoren ofta är skräddarsydda för den typ av avtal som det handlar om. Det finns dock en risk att den som upprättat avtalet har gjort avtalet mer fördelaktigt för sin del än för köparens.
Vare sig köparen har läst villkoren eller ej, är han/hon i regel bunden av dem. Det enda som krävs av säljaren är att han har hållit villkoren tillgängliga för kunden före köpet. Om ett avtal är oskäligt eller oklart formulerat finns det regler som säger att avtalet kan ändras till konsumentens förmån. Ett avtal är en överenskommelse. Köp av olika varor och tjänster är exempel på vanliga avtal.
Gällande lagar
Avtalslagen, 36 §
Lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden, 10-11 §§
Ogiltighet och oskäliga avtalsvillkor
Ogiltighet
Av flera olika skäl kan hela avtalet, eller vissa villkor, förklaras ogiltiga. Avtal som till exempel tillkommit under tvång (hot) eller när säljaren tigit om viktiga fel (svek) gör avtalet ogiltigt. I praktiken ställs kraven på graden av tvång och svek mycket högt, varför dessa lagregler sällan kommer till användning.
Avtalsvillkor som strider mot till exempel konsumentköplagen eller andra tvingande konsumentskyddande lagar är också ogiltiga. Om ett avtal är ogiltigt har man normalt rätt att lämna tillbaka det man fått. Köparen lämnar till exempel tillbaka varan och säljaren lämnar tillbaka pengarna. När ett villkor strider mot tvingande lag, bortser man från villkoret och tillämpar lagens regel i stället.
Detta står på konsumentverkets sida.
Det är i alla fall för j*vla dåligt gjort av säljaren/byggföretag eller vem det nu är ni köpt av