Zuki.. det står bara att plustjänsten kommer inom kort när jag försöker uppgradera till plusstjänst *suck*
Kyckligen.. Det är ett avtalsbrott som ni råkat ut för. Även ett muntligt avtal är bindande. Finns det vittnen till det så är det ännu bättre, lite svårare att bevisa om det inte finns vittnen, men fortfarande lika bindande. Enda sättet för säljarna att kunna göra en sådan där grej är om det uttryckligen står i köpebrevet att inflyttsdagen kan ändras.. Har ni skrivit kontrakt?
Enligt min man (och den mäklaren som var inblandad när vi köpte vårt hus) har säljaren rätt att ändra sig ända fram tills att man skrivit kontrakt. Med det menar jag att säljaren alltså kan ändra sig och bestämma sig för att inte sälja eller att sälja till någon annan. Fast jag tror att detta endast är lagligt så länge säljaren och köpare inte diskuterat med varandra utan bara via mäklaren.
Om ni har skrivit ett kontrakt redan där det inte framkommer att inflyttningsdatumet kan ändras.. så tror jag att ni har rätt att kräva att säljaren ordnar med annat boende åt er (eller t.o.m. betalar för hotell/vandrarhem fram till inflyttsdagen. Kolla med en jurist.