• yasna1

Jag blir såååå trött!!!

FAAN!
    De skulle ju vara så himla bra allt skulle bara rulla på....men vad händer ju först inser vi hur mycket ett bröllop kommer att kosta( om man inte vill ha ett"enkelt" bröllop) vilket inte vi vill."SKA de va så FÅR de va"
    Å sen jo då kanske vi ska flytta!!( vi kollar på hus och går på visningar)
    så nu vet jag inte vad som händer!! Vi har iaf bestämt att vi ska gifta oss nästa år och bokat ett ställe, men om vi flyttar så vet jag inte hur jag ska planera!!då får det bli nåt enkelt! Men vad är enkelt?! de ska ju inte se "fattigt" ut!! var sätter man gränsen mellan klassiskt litet till väldigt ekonomiskt indraget?!( snålt )
    så allt barar ligger !!!
    förlåt, jag va bara tvungen och rensa luften...

• Svar på tråden Jag blir såååå trött!!!
  • Serenity

hmm...först skulle vi gifta oss 2008,sen 2009 och nu ser det ut som om det blir 2010
    så jag förstår hur du känner dig men jag väntar hellre än har ett enkelt bröllop. jag vil bjuda alla på allt och verkligen satsa på stort. det ska vara världens firande,vi är sånna och vill fira vår kärlek med pompa och ståt. Men det är inge fel med ett enkelt bröllop dock

• sommar -08

Hej!

Jag sitter väl i ungefär samma läge, vi ska gifta oss till sommaren och samtidigt tittar vi på hus. Jag har ingen stor lust att bo kvar i vår lägenhet (som är utan balkong) en sommar till.
    Samtidigt vet man ju att man har en stor kostnadspost (bröllopet) till som ska ut, och inte har man någon stor penningsumma som ska komma snart heller (fast vi har tippat idag, kanske har vi tur... :)).

Vi tänker väl försöka dra ner på kostnaden genom att ha buffé och göra maten själv, serveringspersonal är vänner till föräldrar som ställer upp för skaplig billig penning. Jag gör allt "pappersarbete" själv (inbjudning, festprogram och vigselprogram).
    Men om det är någon mer som har något bra tips så lystrar jag gärna...

• Karis Annelie

Alltså, litet och enkelt betyder ju inte fattigt!
    Man kan välja att bara ha närmsta familjerna o bjuda dem på västa lyxmiddagen istället för buffé för 70 pers.
    Den enkla biten kan ju va klassiskt kyrkbröllop, och sedan bara middag på en fin resturang eller så? Inte ha värsta stora festen som planeras ett år innan liksom.
    Vi ska iaf ha lite mindre bröllop. hur upplägget blir e inte bestämt, det får inte kosta alltför mycket, men samtidigt får det inte bli snålt liksom

• yasna1

de e just det, var går gränsen?!
    jag har tänkt på det fram och tillbaka och kan faktist inte komma fram till vad som är snålt och inte...( det får inte kosta allt för mycket, men samtidigt inte se snålt ut) vi har nämligen varit på ett snålt bröllop och de var inte så kul..
    ( fastän vi var dj på festen, och jag kan lova att det inte var oss det berodde på,..tråkigt nog.....

• september22

Hyr en mysig lokal, catera maten och köp egen alkohol så sparar ni mycket. Ha proffsig personal och personlig dukning så känns det lyxigt ändå.

• Karis Annelie

Min kompis på jobbet hade bröllop för 5000 kr. Det var ingen som tyckte det var "fattigt" utan det hela var mycket mysigt och intimt, med bröllop i trädgården, fest på verandan och hemmagjorda jordgubbstårtor!

• Ickaflicka

Håller med september22, prioritera! En fin lokal känns lyxigare än en enkel. Försök istället att spara in på alkoholen och tex antal rätter, jämför cateringfirmor etc.

• Ljungfru
    yasna1 skrev 2007-10-07 16:26:54 följande:
    [citat]
    vi har nämligen varit på ett snålt bröllop och de var inte så kul

Snälla, jag vill veta vad du menar med att bröllopet var snålt. På vilket sätt?
  • Kaffemoster

Tänk igenom vad det var som fick er att tycka att det "snåla bröllopet" var snålt? Osnåla bröllop behöver inte vara dyra. Tänk igenom vad som är viktigt för er och prioritera.

• Kaffemoster

Ofta kan det vara mer genomförandet av bröllopet som gör att det ser "snålt" ut mer än hur mycket pengar som spenderades.
    Det finns många sätta att spara. Ett bra råd är att börja planera tidigt så att ni har så många alternativ som möjligt att välja mellan. Priser på ställen och catering skiljer mer än vad slutresultatet förtjänar.
    - Om ni väljer ett ställe där man kan köpa alkoholen själv, så tjänar ni in mycket.
    - Skippa efterätt, och ta tårta och kaffe efter middagen
    - Tårtor kan kosta väldigt olika .. Många beställer från ICA Maxi som faktiskt gör jättefina bröllopstårtor

Tänk igenom de detaljer som NI tycker gör ett bröllop .. sen hitta billigare alternativ för allt som inte spelar lika stor roll.

Tänk också igenom vilka ni verkligen vill bjuda.

• Kaffemoster

Det är visst bara jag som är vaken i tråden ...

Glöm inte bort att familj och vänner ofta blir bara glada att få hjälpa till med mindre sysslor. Kanske har du fotograf, florist eller solist i närmsta kretsen ...

• Lilla My

Håller med Kaffemoster, billigt behöver inte alls vara lika med snålt.
    Snålt tycker jag det känns när det är för lite mat, plastblommor, papperstallrikar, plastiga fula dekorationer. (Vilket sannerligen inte behöver kosta mycket, har sett massa snygga dekorationer där allt är köpt på Ikea, typ.)

• yasna1

har varit lite off men nu e jag tillbaks!!!!!
    okej ska jag förklara" snålt" bröllop??
    komm dit ( sambon var då dj)
    personalen var otrevliga, lokalen var en typ jättebastu med furu ÖVERALLT!!
    vilket "smaken e som baken" alltså visst de kan va fint.. om man dekorerar eller något men gissa..
    nästan ingen dekoration .....kanske en blomma på bordet och en vit duk, men väldigt tafatt....
    maten kommer jag ihåg var tråkig och lite,
    och spriten tog slut nästan på en gång dom hade ett bord med 2bag in a box, och väldigt lite annat...
    ...festen börjar vid sju coh slutar nästan kl 22
    de känndes som om dom inte brydde sig,...alltså ska man gifta sig så blir man glad och börjar planera och de e kul och man får förhoppningar och man nästan drömmer sig igenom hela bröllopet osv....
    men dom verkar ha fixat allt på en kvart....
    de tycker jag e "snålt"

• Troll-P

Jag tror att helhetsintrycket är viktigt. Ett bröllop hemma i trädgården kan vara fantastiskt men då bör man inte ha klädkod högtidsklädsel. Satsa istället på det som era gäster uppskattar mest: maten? vinet? dansen efter?

Det enda tråkiga bröllop jag varit på var faktiskt stelt, snobbigt, lyxigt, själlöst och ogenomtänkt.

Detaljer som tilltalar mig är riktig duk, alla har samma porslin, enkla men genomtänkta blomdekorationer, inte bag-in-box stående framme, stilrena servetter, att maten är riklig och GOD, vin och öl serveras, riktigt bra musik till efter middagen.
    Jag skippar gärna spriten, man måste inte ha både tårta och efterrätt, transporter, boende behöver inte fixas av brudparet, hellre spontana oproffesionella bilder än stela i studio och ingen ser om klänningen är begagnad.

• AnneiLund

Snålt bröllop för mig är när man får för lite vin....när det inte finns påfyllningar och portionerna är små så att man lämnar fest hungrig.......
    Det är snålt för mig....

Svar på tråden Jag blir såååå trött!!!