Inlägg från: lottis84 |Visa alla inlägg
  • lottis84

Maj 2008 fortsättning

Hmmm har ingen aning om hur jag ska hjälpa dig, men jag skriver några rader så får vi se...

Jag har en bra kontakt med min släkt på mammas sida. Min pappas sida träffar man när någon fyller jämt. Min sambos släkt på båda sidorna träffar man då någon orkar dra ihop något släktkalas. Men får oss var det en självklarhet att bjuda hela tjockasläkten (utom kusinbarnen). Vi hade inte kunnat sitta och ta ut att den kusinen eller fastern får komma men inte den... och hade vi "valt ut" de som skulle få komma så e jag rädd för att någon av våra föräldrar hade blivit besviken... Vi är nöjda med vårt val att bjuda hela tjocka släkten och våra kompisar. Vår gästlista hamnar på ca 70 personer, men sen så räknar vi med lite bortfall.

Hmm vet inte om jag hjälper dig men diskutera med din sambo hur ni vill ha det, det e ju ändå er dag. Lycka till!

SSM skrev 2007-11-28 18:47:46 följande:
    Förresten... Skulle behöva lite hjälp... Jag har alltid veltat ha ett relativt litet bröllop med bara ca 60 gäster. Förstod dock ganska snart att jag var tvungen på att kompromissa om det. För någon månad sedan skrev vi en prellemenär gästlista, som till min glädje slutade på 70 pers (alla kommer antagligen inte komma, så det blir väl färre sen ändå). Med föräldrarna, syskon + deras respektive o barn är det ca 10 var (20 tillsammans), 10 släktingar var, vi har 10 vänner var (ink respektive) samt ca 10 gemensama vänner från stället där vi bor (det är dock mest min fästmans vänner eftersom jag bara har bott här i 4 mån nu).Jag har väldigt stor släkt och har bara kontakt med de 10 som jag tänker bjuda. Min fästman har betydligt mindre släkt, men skrev då upp alla sina kusiner på listan. MEN ända sen vi berättade för hans föräldrar om vilka vi funderade på att bjuda, så berättar de gång på gång hur gärna de vill att vi bjuder deras syskon med respektive (dvs 10 pers till). Min fästman tycker att det är lite jobbigt. Både press från hans föräldrar och mig (jag säger klart och tydligt att jag inte vill ha större bröllop och ffa inte släktfest när han inte har alls mkt kontakt med sin släkt..). Eftersom de kommer att betala lite av festen så tycker han att vi borde lyssna till deras önskningar. Men det skulle kännas jättekonstigt om han har dubblet så mycket släkt. Våra föräldrar träffades för ett par veckor sedan och hans mamma uttryckte då igen hur gärna hon villa ha med sina syskon. Mamma sa till mig efteråt att hon också tyckte att det skulle vara konstigt om han har dubbelt så mkt släkt. Mina föräldrar kommer också sponsra till middagen.Själv har jag föreslagit att bara bjuda mostrar o farbrorn med respektive. Men en kusins man till min blivande ska viga oss och de blir ju då givitvis bjudna till middagen. Men om man bjuder mostrar o farbrorn + präst o kusin (resp till präst) tycker min fästman att det blir lite konstigt att inte bjuda systern till kusinen som är respektive med prästen. Alltså att det är lite konstigt att bjuda alla i en familj utom en kusin.Jag vet inte hur jag ska göra riktigt. Min fästman tycker att det är jobbigt och blir sur varje gång jag tar upp ämnet.Några råd?
  • lottis84

Vi kommer skicka ut våra kinbjudningskort i januari... osa kommer vara den 27 mars.

Kommer ni stå som kontaktpersoner eller någon annan?

• lottis84

Vi kommer ha buffé. Vi kommer ha festen på en resturang, så de hjälper oss med allt. Vi har kombinerat ihop olika delar av deras buffér för att få lite av varje... finns något som allla äter...

*Grillade kycklingbröst med chilimarinad
    *3 sorters kallskuret kött på fläsk-, lamm- och oxkött. Serveras med en klassisk potatisgratäng samt sallad.
    *sweetchili marinerade räkor
    *Grillade grönsaksspett
    *Krämig potatissallad med dill, tomat och vitlök
    *Ljummen potatis med crème fraiche och paprika.
    *Glasnudelsallad med räkor, chili och lime
    *Grönsallad med färska frukter
    *Smör, bröd och dressing

• lottis84

Här händer inte heller så mycket för tillfället.

pandis2405, du e inte ensam, vi har inte heller tagit oss i kragen och frågat våra kandidater till tostmaster och till tostmadame. Känner lite "panik" över att det bör bli gjort snart.

Det som kommer här näst är att göra klart inbjudningskorten, som vi har tänkt skicka ut om ungefär en månad.

Ha en trevlig helg allihop, här ska man försöka inhandla de sista julklapparna

• lottis84

I dag e det 5 månader kvar, har en känsla av att efter nyår kommer tiden bara springa iväg... vet inte om man ska få panik eller inte...

I lördags var vi i alla fall och köpte kostym, väst, skjorta och slips till min blivande. Han blev så vacker

• lottis84

MJ 2008: Vi funderar också på hur vi ska göra med betalningen av kläningarna till tärnorna. De tror de ska betala det själva... men vi funderar på att betala en del eller så betalar vi deras håruppsättning, har inte bestämt oss än.

Godisråttan: Va, smart att köpa kläningen i en "vanlig" affär, blir ju betydligt billigare.

Någon som har sett någon lilakläning (helst ljuslila) i någon "vanlig" affär?

Ska förhoppningsvis åka nu i slutet av januari och titta på kläning till mina två tärnor, ska bli kul

• lottis84

MJ 2008 skrev 2007-12-28 19:09:50 följande:

Hej Lottis!Har ni lila tema också? :)
    Ja, lila och rött.
    Har ni också lila?
  • lottis84

MJ 2008 skrev 2007-12-28 19:09:00 följande:

Har någon av er bokat bröllopsresa? Vi fick en offert idag för Samoa, med 2 nätter i LA, 1 i Auckland och 2 i Hong Kong. 54000 kr inkl. vissa försäktingar som jag inte tror behövs. Det är dyrt!!!Hur tänker ni med bröllopsresan? Vi var inne på Italien, men vi vill ha sol & bad vilket gör att Italien kanske inte är 100%. Sedan började jag resonera som så att detta kanske är sista gången vi kan resa utan barn och bara rå om varandra om man ser till 15 år framåt (om vi lyckas få till en liten efter bröllopet). Jag som älskar att resa vill passa på att åka lite länge bort som kanske inte passar att resa med mindre barn pga flygtiden.Det här är så svårt!! Några tips?
    Oj, vad alla verkar vara vana att resa. Det e inte jag å min blivande. Som längst bort vi har varit e london... Men vår resa är bokad För oss har Paris hela tiden varit vårt mål. Vi vill se så mycket som möjligt av Paris och samtidigt kunna koppla av till max, vill även vilja se mer av Europa än bara Paris, därför har vi bokat en bussresa, vilket vi ser framemot. Den 12 juli åker vi till Paris å e borta en hel vecka
  • lottis84

Gott Nytt År!
    Nu e det äntligen 2008, det e väl nu allt börjar eller?
    Vi fick en "nyårspresent" av våra föräldrar, de kommer stå för bilen som vi kommer kunna åka runt i på bröllopsdagen. Vi hade egentligen tänkt använda vår egen, men nu ska vi börja leta efter något mycket bättre alternativ

Någon som känner till någon bra "biluthyrning" i Göteborgsområdet?

• lottis84

Här fixar man med inbjudningskorten, ska ut om ca 2 veckor hade vi tänkt och letar transport under den stora dagen

• lottis84

Ska ha slöja. Har hittat ett hårsmycke som är en fjäril, som har lila stenar, vilket passar utmärkt till vårt färgtema Sen ska jag någ ha lite vita pärlor också i håret, om det inte blir för mycket...

Slöjan är föresten kort, med vita pärlor, som ser ut som droppar!

• lottis84

Min klänning kostade 3500, sen så har jag köpt underkjol och slöja som tillsammans gick på 1300. Inte nog med de så har jag köpt snygga underkläder, som min blivande inte har fått se än Är det förresten någon som har erfarenheter av stay-up strumpor? Har köpt både stay-up strumpor som man kan fästa i strumpebanden och stay-up strumpor som stnnar uppe. Vad rekomenderar ni med erfarenhet?

Idag blev vårt toastmasterpar klara, e så lycklig!

• lottis84
    Majsis2008 skrev 2008-01-09 08:28:09 följande:
    jag vet inte heller vad man ska göra med transport...men har våran egna bil i tankarna...att man putsar upp den och den pyntar upp den....men jag vet inte, helst av allt skulle jag vilja åka vit limo, men den kostar oxå...
    Allra helst så skulle jag vilja åka hä'st och vagn, men det e alldeles för långa streckor mellan frisör, fotografering, kyrka och festlokal. När vi började tänka efter så handlar det om en del penagar som vi inte var beredda att lägga, så vi hade bestämt oss för att använda vår egen bil! Men så berättade våra föräldrar att de skulle så för en transport till oss, för att underlätta det hela och de tyckte vi skulle ha det
    Så nu har vi hitta en kille som kör limousine (svart) som ska köra oss under dagen. Billig var han med 1000kr/timmen och tog inte för stillaståendet. Han skulle möjligen komma inom på lördag å visa bilen
Svar på tråden Maj 2008 fortsättning