• B & S

några brudar från Balkan eller som ska ha sitt bröllop där??

Är inte från Balkan eller ens ska ha bröllopet där men min m2bś föräldrar kommer därifrån o han pratar mest Serbiska med dem.
    Hoppas på lite tradionella grejer infrö bröllopet ev...vet ej vad dem kan hitta på då vi ska ha rätt litet bröllop med bara 15gäster...men kanske nåt kul :D ska bli intressant ialf.

• B & S

080808 ska det ské på ett eller annat vis....vigsellokalen är fortfarande 50/50 chans att inte kommer funka men vi får se närmare sommaren vad som händer där, ska byggas om nämligen.

Har hört om olika "hys" eller lekar dem gör nere i balkan länder men inte så många, tror bara 2-3st.
    Verkar som det hör till bröllop att man ska göra hys oavsett vart man kommer ifrån....hoppas dem inte lägger nåt i sängen eller gör nåt med klänningen eller sådant. Är inte heller förtjust i dra ut brudgummen på råfesta natten innan så han e helt död på bröllopet sen.

• B & S

Jag har bara frågat honom om vad dem har och han berätta om dem enda han minns då han bara vart själv på 2st Serbiska bröllop. Han är född här o har kontakt med kanske bara 20 av alla dem 500 släktingar som finns så som sagt inte vart på så himmla många bröllop själv ens.

Han har inte sagt att dem kommer göra något speciellt eller så varken med Svenska eller renodlade balkan traditioner.
    Det jag har uppfattat hittills när jag frågade hans mamma om hon hade nån speciell tygbit för brudgummens bestman, som tydligen är nån grej han bär över bröstet, så sa hon bara att hon hade ett par dukar man kan andv så ingen anning om hans bestman, hans bror, kommer bära den. Hon sa inget om varför man har sådant heller.
    Anledningen som jag ens visste om den är för att hans bror var bestman på ett annat bröllop och bar det då, såg foto, så jag va så nyfiken och frågade om det.
    Nån som kan förklara denna duk runt kroppen/bröstet?

• B & S

Ge gärna tips om andra udda/roliga/klassiska traditioner som finns eller ni ev ska själva ha på dagen D och vad dem står för, om ni vet.

Vi ska inte ha nåt bröllop i 3 dagar ialf och inte nere i Serbien då det är för varmt, inte råd med 500gäster och alla som bor här som vi umgås med mest kommer inte komma ifall vi har det där nere pga pengar/flyger ej mm.
    Så vi lägger krutet på dem vi umgås mest med från bådas sida istl.
    Hade annars säkert varit kul med fest i 3 dagar förutom för mycket alkohol ev o all MAAAAAAAAAAAAT! Hade rullat iväg sen till bröllopsresan!

• B & S

AHAAAA!
    Jag en sak som han berätta om var just att hennes släkt ska se om dem kan sno hennes skor under festen och att brudgummen sedan skall sitta och buda till sig dem igen. Tydligen kan det vara allt från enkronor till hundralappar dem leker runt med! Men om det är brudens släkt som skall göra detta så kommer det antagligen inte ens ské eftersom alla dessa är Fin/Sven hehehe....

En annan grej han berätta var något om förfest hos var o ens släkthus och så åker brudgummen och hans släkt för att hämta bruden och hennes släkt för att sedan åka till kyrkan. Men innan nån av hans släkt ens får gå in i hennes hus så skall bestmannen skjuta ner ett äpple från ett träd så om han missar konstant så får alla vänta :P hahaha...
    Fast här finns inga äppelträd heller och vi bor ju ihop redan samt hans "släkthus" där hans föräldrar bor är i Halmstad så inte så praktiskt.
    Blir nog inget av detta heller.

Gör nog inget för min skulle men det är alltid roligt att höra om galna eskapader folk har för sig.

• B & S

är det som en liten korsage/dekoration alla gäster har på sig? gjord av äkta blomma eller av papper.
    har sett sånt från USA fast då brukar dem lägga ut en färg åt brudens gäster och en för brudgummen så folk kan se vilken sida man hör till..fast vet ej vad man gör om man hör till båda tex en kompis som är lika kompis med båda.

nja...tror inte min släkt e så lekfriska....de e rätt tråkiga på så sätt, kanske min mamma hade gjort det men misstänker hon inte idds för hon har massa andra saker för sig under dagen/kvällen då.
    men som sagt gör inget bara kul att höra om.

Svar på tråden några brudar från Balkan eller som ska ha sitt bröllop där??