• flisaaa

Rätt eller fel?????

Min son fyller snart nio år och har bestämt att han vill bjuda 9 st. Vi ska ha kalaset här hemma. I morse satt sig min sambo på tvären och ifrågasatte om jag hade tänkt igenom det hela med att det blir 9 barn här 10 med min son. Han undrade hur alla ska få plats och om det egentligen funkar med så många barn här. Vi bor i hus. Ja hitta på lekar och äta tårta osv svarade jag. Han var nästan i taket och tyckte att det kommer nog inte att funka med så många barn?? Min son skrev fina inbjudningskort igår med mig och skulle ta med sig dom till skolan idag och bjuda in sina kompisar.

Så nu i morse så skulle då min sambo försöka förklara för honom att det förmodligen inte går att ha så många här. Dom får inte plats någonstans osv osv. Han står och talar till grabben som att han vore vuxen och ber honom tänka praktiskt. Hallå han är 9 år. Och säger till honom att det blir nog tråkigt om de är så många på kalaset då alla inte hinner spela osv om de ska spela x-box osv. Jag kontrar med att vi hittar ju på några lekar och så också såklart... Det är väl inte så farligt om de är några stycken här en gång per år! Det är ju hans FÖDELSEDAG! Det hela slutar med att jag blir ledsen för jag ser att min son är blir ledsen för att han inte kan bjuda alla.. Min sambo är väldigt duktig på att tänka praktiskt så att jag ibland blir galen. Vi bor i hus med stor trädgård. Lekar är det ju inte brist på kan jag säga.. Varför gör han såhär??

• Svar på tråden Rätt eller fel?????
  • flisaaa

Jag sa faktiskt åt honom att han inte behöver vara hemma. Jag tror också att han tycker det är drygt med så många barn här. Usch jag tycker han är så elak ibland.

• flisaaa

Känns skönt att ni förstår. Nej kalaset är 3 timmar långt, så jag tycker han borde stå ut.

• flisaaa
    lillSessan skrev 2007-10-16 09:13:58 följande:
    Ja men sett ner foten och visa var skåpet ska stå...visa att det är *HSB som gäller i ert hem *hon som bestämmer
    Jovars men ibland är det inte så lätt med denna praktiska karl!!

Ser nu att min son tog med sig alla inbjudnigskort till skolan ialla fall.. Bra gjort!
  • flisaaa

Så står han och berättar också hur länge alla får vänta om dom ska spela x-box. Står och räknar högt i luften inför grabben.. Usch han känns så okänslig ibland att jag nästan spyr.

• flisaaa
    JagÄlskarJocke skrev 2007-10-16 09:21:18 följande:
    Det är dessutom lite taskigt att sätta din son i den situationen att han ev skulle vara tvungen att välja bort några av sina kompisar som inte blir bjudna, bara för att din sambo inte vill ha dit allihop.Det är ju faktiskt så att om man kommer in som plastförälder i en familj, så MÅSTE man verkligen åta sig hela paketet! Allt som kommer med ett barn vill säga. Kalas, hämtning och lämning vid aktiviteter, även om man kan tycka att det är skittråkigt.Min sambo blev klar över detta ganska tidigt när han kom in i vår familj, och idag är det aldrig några problem.
    Jo han har varit med sen min son var 2 år. Så han borde ju veta nu vad som gäller.
  • flisaaa
    Dallas skrev 2007-10-16 09:37:56 följande:
    Stackars pojk!! Din sambo kan väl förströ sig själv i några timmar,så slipper han detta enorma problemBra att grabben tog med inbjudningskorten! Ni bor ju i hus, så plats finns ju.Vi bor också i hus, så barnkalas med 10-12 barn har vi allt haft =INGA PROBLEM. Lycka till!
    Precis!!! Han behöver inte vara hemma. Usch vad jag tycker synd om min grabb. Hoppas han har bjudit alla som han ville bjuda nu.
  • flisaaa

Tack för alla svar. Ja klart han ska få ha kalas. Utan eller med min sambo.Usch nu går jag bara och tänker på hur han betedde sig i morse.. Och jag blir så arg!!

• flisaaa
    DetOrdnarSig skrev 2007-10-16 11:41:50 följande:
    Att vara praktiskt lagd tycker inte jag är att påtala problem där lösningen är pojken inte ska får det kalas ni två planerat. Att vara praktiskt lagd är ju att tänka ut lösningar så att det är genomförbart. Tycker jag.
    Det var bra skrivet.
  • flisaaa
    Shanti skrev 2007-10-16 13:32:55 följande:
    Om du verkligen tycker att han är elak ibland borde du kanske ifrågasätta relationen. Jag tycker det låter otäckt, oavsett hur många år ni har haft ihop.
    Hur menar du otäckt?

Efter att vi hade diskuterat detta imorse så sa han till mig " att ja nu blir jag den elaka igen" Ja men vadå lixom??? Det var ju han som ville diskutera detta.. Såklart om han började så är det ju han som är elak eller hur?

Vi har många sådana här dispyter om allt möjligt. Ibland vänder jag helt ut och in på mig själv.. Men jag kan ju inte alltid ha fel.. Idag var jag tvungen att skriva här för att se vad för reaktioner jag får på detta.. För jag tänkte att jag kanske hade fel igen..

Och ja det måste ju vara av bekvämlighet han gör detta.. Kan inte tänka mig något annat.
  • flisaaa
    Shanti skrev 2007-10-16 14:47:02 följande:
    Jag menar att det låter otäckt om du verkligen tycker att han är elak mot dig eller pojken. Men vi kanske lägger olika värderingar i ordet? För mig är det ett ganska starkt laddat ord, särskilt om det används om en vuxen människa.
    Ja vi kanske har olika värderingar.. Men i morse så tyckte jag han var elak.

Det är i alla fall skönt att få andras perspektiv på saken. Han har ju alltid rätt (enligt honom).. No matter what. Skulle han ha fel så skulle han aldrig erkänna det eller be om ursäkt heller.
  • flisaaa

Sonen hade lämnat ALLA inbjudningskorten idag ...

Så nu återstår bara vad vi ska hitta på, på kalaset. Nå tips..

Jag tänkte först lite korvgrillning ute och någon aktivitet..

Senare inne med tårta och något kul

• flisaaa

När sambon kom hem efter jobbet var han såå gullig emot min son. Undrar om han ångrar sitt beteende? Kan så vara. Men vi har inte pratat om kalaset något mer idag. Men det blir ett i alla fall och det är något som är säkert

Svar på tråden Rätt eller fel?????