• Höstbrud-07

Fråga om vad som är reklam på BT

Nu måste jag, efter typ tio månader på Bröllopstorget och rätt många inlägg, fråga om detta med reklamreglerna. Jag tycker man alltid här hit och dit skriver vad man tycker och har för erfarenheter om olika företag man kommer i kontakt med. Jag har skrivit mycket i olika trådar om vad jag tyckt om olika ställen. Men så skrev jag igår ett inlägg om hur nöjd jag var med vår fotograf och bilderna, och då får jag plötsligt ett meddelande idag om att det är borttaget, jag är varnad och dessutom spärrad viss tid från att göra inlägg (spärrad i ca sex timmar - vad är vitsen...). Vad är det för skillnad i det jag gjort? Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan att rekommendera och att rekommendera? Jag förstår inte heller de bryska metoder som användes, tråden raderas, (jag får tex inte någon möjlighet att ta bort namnet på fotografen eller skriva om den), jag blir varnad vilket känns ganska att ta i, och jag blir dessutom spärrad från att göra nya inlägg. Är det rimligt med så många och så drastiska åtgärder? Jag har alltid trott att förbudet mot reklam gällde näringsidkare, inte förr oss konsumenter (att jag är konsument syns ju enkelt genom att titta på mina övriga inlägg eller liknande). Någon som kan förklara tankarna bakom detta för mig?

(Jag vet att man kan överklaga sånt här men det känns lite att ta i, jag vill bara förstå hur man tänker, inte driva någon process om saken. Jag hoppas inte detta inlägg blir borttaget bara, då börjar det kännas märkligt...)

• Svar på tråden Fråga om vad som är reklam på BT
  • Popcorn

Jag vet inte vilket inlägg du frågar om eftersom jag inte sett det, men kan det vara så att du började en egen tråd eller har skrivit i flera olika trådar om samma sak? Kollar du i punkt 6 och 7 i forumreglerna kanske du förstår varför det hände, se reglerna här www.brollopstorget.se/Forum/a_regler.php .

• Höstbrud-07

jo, jag startade en ny tråd, men generellt (jag ser nu vad som står i reglerna), vad är skillnaden på att starta en egen tråd och att skriva i någon tråd om man skriver samma sak. Dvs varför har man ansett att det är skillnad? För jag har skrivit precis samma sak mitt i andra trådar utan någon reaktion.

såg förresten följande i reglerna:
    "Tipsen ska postas i forumet, man får inte begära att personer ska maila eller ringa för att erhålla tipset eller själv uppge kontaktinfo för att ge tipset."

Det måste ju vara BT:s minst efterföljda regel, med tanke på alla mailtrådar och speciellt som det i somras var en lång tråd där någon skulle berätta något spännande mot att man mailade, varför togs inte den tråden bort?

• Communityansvarig

Hej vilket ärende var det minns du det? Känner man sig felbehandlad så är det jättebra om man överklagar. Då kommer det till mig så ser jag över hur ärendet behandlats. Det är också en kontrollinstans för att vi ska se att vårt system fungerar som det är tänkt.

Det är sant att vi har problem med reklam och tips som egentligen är reklam, namninsamlingar och liknande, vi ska strama upp arbetet med detta framöver. Nu har vi satt in fyra moderatorer som gör ett jättebra jobb, men det kanske behövs fler krafter där vi får se

• Höstbrud-07

Hej! Det var ärende: 7786, från nu i söndags.

Jag tycker ju självklart att det är helt ok att någon har koll på vad som skrivs och stoppar reklam mm. Det jag vände mig emot var framför allt att hela tråden bara raderades (istället för att man tar en kortare diskussion med mig först), samt att jag varnas och dessutom spärras. Det känns som oerhört drastiskt för något som bara är en miss från min sida. Jag hade gärna redigerat tråden, tagit bort fografens namn eller något sådant, så hade problemet varit löst.
    När forumet är så proppfullt av tips mellan oss användare (vilket ju är mycket av poängen med forumet) så blir det lite svårt för en användare att förstå varför det ena inlägget man gör är så jätteupprörande när det andra (sv samma typ) är helt ok.

• Pumpkin

Anledningen till att din tråd togs bort var att du startade en tråd med ett tips, vilket är emot forumreglerna (§6).

Vi moderatorer (och BT-ledningen) jobbar hårt för att få bukt med alla reklaminlägg och liknande som finns här på BT, men det tar tid, därför finns många trådar fortfarande kvar, trådar som kan tyckas "värre" än den du startade - men vi jobbar som sagt på det. Vi behöver också hjälp från övriga medlemmar som kan tipsa och anmäla otillåtet material.

Om du tycker att du blivit orättvist behandlad kan du som sagt självklart överklaga det till BT-ledningen.

/Moderator

• Fru fjäder

Men ni moderatorer...Jag undrar över alla presentationssidor, där medlemmen har status: "jobbar med bröllop". Där finns ju alltid direktlänkar till hemsidor och e-postadresser? Är det verkligen ok? Det vore ju i så fall att göra ÄNNU mer reklam för sig, än att skriva i en tråd?

Vad händer om t, ex "festfixaren" Kurt har en presentation om sin verksamhet. Blivande bruden Lisa skriver en tråd om "hjääälp!! Panik!! Var ska jag ha festen???" ( ) Kurt skriver då "hejehej kolla min presentation vetja!"

Är inte det reklam? För det händer ju hela tiden!

• Pumpkin

På sin sida får man ha i princip vad man vill, även information om sitt företag. Däremot är det inte OK att gå in i en tråd och säga "Hej, kolla min presentation!" eller att lägga upp en ny tråd där detsamma står, då blir det reklam.

• Fru fjäder

Tack för ditt snabba svar Pumkin! Men låt säga att festfixaren Kurt har ett nick som heter "fixarfesten". Kan han då gå in i min gb (låt säga att jag är blivande brud) och skriva t, ex: "Lyckaa till med bröllopet! Ni har valt en vacker årstid. Vet ni var festen ska hållas?"

Jag svarar då: "Nej, jag har inte hittat något bra ställe"

Då svarar Kurt bara " " Detta har nämligen hänt mig. Är det reklam?

• Pumpkin

En användare får inte ha ett nickname som refererar till företaget/företagsnamnet, det anses vara reklam och såna fall vill vi gärna att ni andra användare rapporterar till oss så tar vi ställning till vad som bör göras

• starchick

Får man inte tipsa andra om olika grejer? Är det reklam tex om jag skriver att jag har använt mej av en speciell fotograf och att han var bra?
    Är inte Bt TILL för att få inspiration, tips och ideer?

Svar på tråden Fråga om vad som är reklam på BT