• stfa

MIn m2b vägrar låta mig betala ngt i bröllopsväg...

Vi har en budget på 100 tkr plus bröllopsresan på ca 40 tkr. Men min m2b vägrar att låta mig betala ngt av detta. Han vill betala allt. Iofs ska svärisarna och mina föräldrar betala en del. Men inte jag inte...
    Blev lite irriterad igår efersom jag vill ha ett, i mina ögon, exklusivt bröllop och känner att det är jobbigt när jag bara "vill ha" men inte får betala...
    Till slut gick han med på att jag kunde få betala bröllopssviten på 3000 kr. Hmmm...
    Normalt beteende?

• Svar på tråden MIn m2b vägrar låta mig betala ngt i bröllopsväg...
  • johansdotter

Kan säga att min m2b är lite likadan. =)
    Men jag har vant mig...jag vet juh att han blir glad när han kan ge mig det jag vill ha.

...sen kan jag dock säga....han har gåt från "gör som du vill så betalar jag" till ...men jag skulle vilja ha det...och det...och jag följer med dig och tittar på det...för jag vill se också...sen kan vi inte ha det eller det...för det kommer inte bli bra...det vet jag... lol
    Så nu börjar han bli lite på samma nivå vad gäller det.

• anne på grönkulla

Hur ser er ekonomi ut i övrigt? Gemensam eller enskild? God eller dålig? Du måste inte svara här, men hur man ska se på det beror ju mycket på era allmänna omständigheter.

Själv skulle jag tycka det vore väldigt märkligt att inte göra en så stor sak gemensamt.

• malous

Nä, jag sträcker mig till att min fästman betalar min vigselring. Resten av pengarna jobbar vi ihop tillsammans även om han kan bidra med en större del eftersom han har tid för extrajobb. Detta kommer dock förhoppningsvis kompenseras i längden med tanke på att jag tar dubbelexamen och förhoppningsvis får högre ingångslön ett halvår efter honom.

• 2008-08-09

håller med malous, min vigselring är det enda som min m2b betalar helt själv. Resten spar vi ihop tillsammans. Vi kommer inte att ta emot större summor av våra föräldrar då vi tycker det känns konstigt att de ska betala vårt bröllop...
    Personligen skulle jag känna att det vore lika konstigt att min m2b skulle betala alltihop..

• krian87

Jag hade(om nu hans ekonomi är så pass bra) låtit han betala de han ville men det som jag själv känner att detta vill jag betala själv, då hade jag köpt det när han inte är med och kan hindra en. Men annars så hade jag gjort den uppdelningen att om han nu vill betala själv så ok, men då får du stå för "tänkandet"..=)

stfa skrev 2007-11-09 11:40:06 följande:
    Haha. Vilken bra idé! Jag handlar själv helt enkelt! =)Just nu kan han inte hindra mig dessutom eftersom han är 700 mil bort
  • Skottdagen2008

Ett I-klandsproblem, njuuut, ni kommer säkert att dela på ekonomin i framtiden.

• Tajci78

Min man betalade hela bröllopet, jag fick inte heller betala något men det kändes faktiskt ok ändå :)

• Duchess

Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår hur man gör när man har delad ekonomi. Maken och jag har inte ens försökt, eftersom det verkar vara så krångligt....

(så ja, vi betalade allt ihop, precis som alla andra utgifter)

• johansdotter

Som det är...så tjänar min m2b bra mycket mer än mig...eftersom jag för tillfället är sjukskriven...så finner det rätt skönt att han gärna betalar. =)

• Lilla damen

En tanke: Är inte problemet här egentligen uppdelningen - att HAN betalar och DU (stfa) bestämmer och planerar? Det vill säga, bröllopet är inte ett gemensamt projekt.

• MissLovely

Asså tjejer nu får vi väl ta o va ärliga!!

Visste finns det killar som tycker om att planera bröllop, men snälla hur många killar tycker om att planera lika mycket som bruden??? Hur många gromzillas finns det???

Min blivande är likadan, i de mesta sammanhang, och visst det är irrieterande men köper nått fint till honom då o då

Mitt tips till dej är att betala bröllopssviten och mysa till lite där inne med champange och något extragott att äta, sen köpa en jättefin morgongåva till honom

Men tror verkligen inte detta kommer vara ett problem för framtiden

• Fröken Figo

Det blir så för oss också. Eller pappa och m2b betalar allt. Men jag tycker det är ok, jag ställer en massa krav ändå haha. Det är aldrig nån som säger emot.

M2b är utlänning och det är väl vanligare att göra så där han kommer ifrån och pappa är väl lite gammaldags också. Egentligen ville pappa betala allt men m2b tyckte inte det kändes bra.

När det kommer till att betala är det bästa att man gör det som folk känner sig trygga med.

Du kan ju alltid bara köpa saker utan att din m2b vet om det om du vill? Tex kan du gå och köpa festprogram eller din klänning eller nåt annat och sen överraska med det...

• Ilbäcksan

Rent ekonomiskt skulle det ju vara skönt om någon annan betalade allt :)
    Det beror ju som någon annan skrev helt och hållet på vilken ekonomi varje individ har och har man inte delad ekonomi och någon tjänar mycket mer så är det väl rättvist att denne också betalar mer. I mitt fall skulle det betyda att jag skulle få betala mer för jag tjänar mer än min sambo och det känns inte lika intressant ;) Vi delar på allt, det blir enklast så, för mig gör det inget att vi delar på ringen tex. för han friade och det betyder mer för mig!

• Hedebris

nu har vi genensam ekonomi redan innan bröllopet. Så det blir ju tillsammans. men hade ni inte tänkt ha gemensam ekonomi efter bröllopet. isf kan det kvitta. för då är ju allt hans ditt och tvärtom. eller ni ska kanske skriva äktenskapsförord.

• 31 maj 2008

Precis som Hedebris skriver, om ni inte skriver äktenskapsförord så är ju allt hans ditt, och ni ska leva under samma ekonoiska förhållanden. Det är ju inte så att hushållet sammanlagt får mer eller mindre pengar beroende på vem som betalar, och det måste ju öndå vara hushållets totala ekonomi som avgör levnadsstandarden, oavsett om man har gemensam ekonomi eller enskild?

• Lajsan

jag hade valt det vräkigaste stället man kan hitta
    nä skämt och sido, förstår nog hur du känner. har han så mycket pengar så han bara kan betala av allt med en gång eller måste han spara till det som han ska betala?

• Tuss78

Ha!

Håller nog med Lajsan om det vräkigaste som går att hitta!

• stfa

Haha, ja det lutar åt det dyraste alternativet
    Han vill verligen betala. Vi har pratat mkt om det här och han kan lägga ut pengarna direkt. Och det ska han få göra. Jag ska dock fixa lite småsaker som bröllopsnatt och sånt.
    Ang. planering så har han vissa åsikter/önskningar, men lämnar det mesta åt mig. För han tycker att jag är bättre på färgval etc.

Svar på tråden MIn m2b vägrar låta mig betala ngt i bröllopsväg...