Inlägg från: Hannisen |Visa alla inlägg
  • Hannisen

Vinterbröllop 07/08

Hej, jag och min maka Cindy är gifta, sedan ett halvår tillbaka.
    Vi är verkligen gifta alltså, i Holland där vi bor blir man som samkönat par precis lika behandat. Detta beror nog på att alla, heterosar som homosar måste gifta sig borgligt först, inför lagen liksom, och sedan får man välja om man vill bli gift i kyrka, moske eller vad som helst... Många par gifter sig i kyrkan också, och på samma dag. Det gjorde inte vi, vi hade inte ens festen på samma dag (ungefär som ni Lotta och Carro verkar ha planerat). Berättar gärna mer senare....Vill bara passa på att skriva här lite snabbt, är ny här, men vill bara tala om att vi finns alltså, presentation mm kommer.....

• Hannisen

Cindy är Holländska. Vi träffades i Berlin för 8 år sedan, bodde ihop i Maastricht i Holland i två år, i Malmö i fem år, och för drygt ett år sedan flyttade vi tillbaka till Holland, för jag fick jobb här. Vi gifte oss alltså fredagen den trettonde april, det var underbart, toppenväder!
    Vi hade vigsel i stadshuset kl 15.30 med ca 45 inbjudna gäster, sedan bjöd vi på kaffe och tårta på stadshusets servering. Låter kanske inte så fint, med det var jättemysigt, fint ljus osv. Sedan bytte vi om (vi hade haft "äkta", hyrda brudklänningar med släp och hela baletten, innan vi åt middag på restaurang med våra svenska gäster (ca 20 st) samt Cindys föräldrar och systrar, hennes gudföräldrar (de är katoliker), samt brudnäbbarna med sin mamma(kusin till Cindy.)Vi bjöd en del av dem på maten men inte alla.
    Den stora festen hade vi dagen efter, med ca 65 gäster, från kl. 11.30 till 20. 00 ( med en extra mottagning i festen, då 40 till gäster kom på bröllopstårta mellan 18.30+20.00)) Ungefär klockan 21. 30 började vår sista fest! Den var hemma på våran jättestora vind, med discokula, bar som jag "byggt" plockmat,
    dans,sketcher och halvsnuskiga lekar. Då var endast de så kallade ungdomarna bjudna, våra närmsta vänner under 35, ungefär. Inga mammor, nykterister eller syskonbarn fick närvara. (Det låter kanske fel att inte nykterister fick nårvara, vad jag menar är att vi har en del väldigt uttalade nykterister i min familj, tex mina föräldrar, och för dubbelsidig respekts skull valde vi att göra på detta viset. serverade även alkohol under dagfesten, men då var det mest till middagsbuffen och likör till tårtan, samt bubbel för skål förstås, väldigt städat, och det var skönt att på kvällen få släppa loss för den som ville) Fortsättning följer.....

Svar på tråden Vinterbröllop 07/08