• chiqitita

Barnfri och funderar över spiral.

Har hört så många olika åsikter om detta när det gäller spiral.
    Helst ska man ha fött barn för att spiral ska kunna fungera.
    Stämmer det verkligen? Är det någon här som har spiral och som inte har fött barn? Det verkar som att om livmodern är för liten så sitter inte spiralen kvar, är det så? Men märker man av det på en gång då?

• Svar på tråden Barnfri och funderar över spiral.
  • Lucia05

Ja, det kan vara problem att sätta in spiralen om man inte fött barn. Men det märks ju med en gång hos barnmorskan.

• Peters Fridelina

Jag vet flera som har spiral fast de inte fått barn, och det är inget problem för dem.

• kentfantast

Har haft hormon. Det var inga problem. Har förstått det som att koppar är lite större och kanske kan orsaka mer problem, men jag vet folk som fött barn som fått problem av kopparspiral oxå så det där är nog himla individuellt.

• Miamaja

Jag har inte fött barn och jag har spiral sen snart 20 år tillbaka, det har aldrig varit ngt problem.

• Miamaja

Tillägg. Och det är kopparspiral

• pickolina78

Sök på ämnet. Det är huuuur många som helst som ej fött barn som skrivit om sina spiralerfarenheter..

• tattar-Emma

Jag har koppar, inga barn.

Som jag förstod det är grejen att livmodern måste vara stor nog, men har man normalstor är det inga problem. Dessutom antas alla ogifta ligga runt i Afrika utan skydd, så då vill de hellre ge p-piller som sänker infektionsrisken med en halv promille* istället för att öka den med en halv promille*

* en siffra som jag har hittat på

• mandm

När jag satte in min sprial frågade jag gynekologen varför rekommendationen är att ha förr barn innan man sätter in spiral. Hon sa att det endast hade att göra med den ökade infektionsrisken man får med spiral. Man räknar med att kvinnor med barn har få (en) sexpartners medan som tattar-Emma skrev så rullar man runt hej vilt innan man får barn. Skämt å sido - hon sa att det går jättebra att sätta in spiral om man har ett stadigt förhållande. Och det har väl de flesta som hänger på BT

• tattar-Emma

Jag var faktiskt singel när jag satte in min men det undvek jag att nämna . Personligen använder jag ändå kondom om det rör sig om nåt tillfälligt, ville ha spiral som backup plus att jag räknade med att singelskapet inte skulle vara för evigt.

• mandm

vilken rebell du är tattar-Emma

Svar på tråden Barnfri och funderar över spiral.