• NatJens

Min mor och syster fungerar inte alls!! :-(

Min mor och min syster fungerar inte alls ihop och jag funderar nu på att ställa in bröllopet som vi bokat in i sep 08. Det kommer att äga rum i Antalya och vi kommer vara borta en vecka på ett All Inclusive Hotell.

Det ligger massor gammalt skit i grunden så som misshandel och alkoholism som gör att dom verkligen inte kommer överens. Den närmsta släkten kommer att närvara. Nu har dock min syster sagt att hon kommer att undvika "monstret" och att hon verkligen inte kommer närvara vid middagarna alla kvällar den veckan. Hon säger att hon kommer att ha så ont i magen och må så dåligt. Hon pratar till och med om att ta ett annat flyg.
    Beträffande att följa med så kan hon göra det men hon VÄGRAR umgås med min mor.
    Hur ställer man sig till detta? Jag känner för att ställa in.
    Bjuder jag båda och vi åker dit så kommer jag att få ont i magen och behöva välja vem av dom som ska få vara med när jag ska ta på mig brudklänningen, vem som ska duka etc etc.

Vad gör man?

• Svar på tråden Min mor och syster fungerar inte alls!! :-(
  • NatJens

Tess 08 skrev 2007-11-20 12:55:40 följande:

Jag skulle nog inte välja att åka en vecka med två närstående som inte tål att se varandre...Skulle nog åka med bara m2b och ha en enkel ceremoni hemma för att slippa bråk under den semestern.Lycka till,//Tess
    Jag funderar på det jag med... Det vore skönare att åka bara vi.. Dock vill min m2b gärna ha med sin familj.. Och det kan man ju förstå.. Det blir en konflikt i allt då.. eftersom att jag vill ju inte ha med hela hans familj om inte min är med... Usch så jobbigt detta är...
  • NatJens
    ja2007 skrev 2007-11-20 13:34:53 följande:
    Jag skulle säga till din syster (och mamma?) att om dom två inte kan uppföra sig vettigt mot varandra under er bröllopsdag och vecka kan dom vackert vara hemma.Även om jag förstår att det är tufft när det ligger mkt "skit" under ytan så tycker jag det är egoistiskt av din syster att säga det hon säger, det är för mig som att hon förväntar sig att det är du som ska lösa att det funkar mellan dom - och det är det inte, dom är idag 2 vuxna människor som borde se bortom sog själva under denna tid som är så viktig för Dig!DU ska inte behöva fundera på huruvida dom två kommer att ryka inop närsom.. utan DU ska bara njuta av din och din blivande mans bröllop och resa.
    [/citat]

Jag försöker tänka så... Men samtidigt finns ju rädslan där...
    DetOrdnarSig skrev 2007-11-20 15:03:19 följande:
    [citat]
    Vad är bakgrunden till att ni väljer att gifta er Antalya? Under omständigheterna hade det kanske varit enklare med ett bröllop i Sverige där det bara krävs att de ska vara hövliga under en dag/kväll.
    Min m2b har en VÄLDIGT stor släkt och skulle inte kunna med att "bara" bjuda de närmsta då han varit bjuden på ex sin kusiners bröllop. Därav vårat beslut. Jag vill ha ett litet bröllop.
  • NatJens
    DetOrdnarSig skrev 2007-11-23 08:33:58 följande:
    Så svårt att råda åt något håll... Vad tycker du själv om din systers inställning? Problem med er mamma borde ju även drabbat dig i någon utsträckning. Sympatiserar du med att din syster känner så här eller tycker du att hon överdriver? Du själv har ju uppenbarligen förlåtit och gått vidare till någon grad, då du bjuder din mamma, men har du förståelse för varför hon inte gjort det?
    Jag måste säga att jag tycker att hon överdriver. Mest för att det förut har gått bra att umgås. Men nu är det helt plötsligt omöjligt..
    Äsch.. Jag vet inte...
  • NatJens
    Jeez skrev 2007-11-23 16:28:23 följande:
    Jag tror att du biter dig själv i foten om du försöker påskynda någon slags försoningsprocess mellan din syster och mamma. Ni har (uppenbarligen) olika upplevelser och valt/gått olika vägar i allt som hänt (oavsett vad det är som egentligen har hänt i familjen).Det du kan göra är att respektera om din syster väljer att inte följa med alls, alternativt inte väljer att tillbringa varje minut med alla. Det måste få vara hennes val. Och att inse sina behov innan är ju om något ganska moget faktiskt.Att det verkar ha funkat tidigare betyder inte att din syster har mått bra i det eller att hon överdriver nu.
    Jo, jag har insett det nu. Jag kommer att klargöra för de båda vad jag har för förväntningar och om någon av de inte klarar att uppföra sig så får jag helt enkelt ta tag i det där. Dom är ju trots allt vuxna människor.

Det känns faktiskt lite bättre nu... Allas anmälningsavgifter till resan är betald också.

Tack alla!
  • NatJens
    Tindriz skrev 2007-11-23 17:28:11 följande:
    Låter jättejobbigt! Stackare.... Vet du att det går att gifta sig på Arlanda innan man åker iväg (i ett jättefint VIP-rum)? Tyckte det lät jättetrist först men har sedan hört flera som gift sig där och om två veckor är det dags för oss!!! Jag ville också ha ett litet bröllop och då passade Arlanda perfekt. Där beställer man även lite mat och dricka och när själva vigselakten är slut och vi umgåtts över lite mat får vi skjuts till gaten och åker sedan iväg till Thailand bara vi! Ett litet tips bara!
    ^ler^ Vi ska faktiskt gifta oss borgligt innan vi åker. Men ha själva cermonin i Turkiet på stranden. Detta pga att det är alldeles för långt till Ambassaden i Turkiet från hotellet samt gör allt pappersarbete mycket enklare. Vi klassar dock oss själva inte som gifta innan cermonin.
Svar på tråden Min mor och syster fungerar inte alls!! :-(