• yoyo78

Kyrka till festlokal - hur slippa fin och dyr transport??

Hallå!
    Någon som har tips på hur man gör för att slippa hyra en dyr bil att åka i mellan kyrkan och festlokalen? Vi känner ingen som har en fin bil. Tips på att pynta den vanliga tråkiga bilen? Eller kan man smyga undan så att folk inte står och vinkar av oss vid kyrkan på ett bra sätt??

Vi gifter oss i vår så vi kan inte lita på fint väder, så man kan inte cykla/springa eller liknande...

• Svar på tråden Kyrka till festlokal - hur slippa fin och dyr transport??
  • Höstbrud-07

Vi hade vår egen bil som pyntats med ett vitt sidenband. Sen efter kyrkan blev vi överraskade av att familjen pyntat den massa extra, med blått och gult band, skylt "nygifta" i bakföntret och snöre med burkar hängande efter. Helt perfekt. Vi saknade inte någon finare eller mer speciell bil, hade känts som helt onödig kostnad för oss.

• BlivandeFruJohansson

Transporten är vinte så viktig för mej, men har turen att mina föräldrar har an svart cab. Men annars hade ja åkt vår vanliga bil.

• yoyo78

Det låter ju jättebra! Hur sätter man fast sidenbanden så att det inte skadar bilen???

• Humlanekerö

jag har lite samma dilemma..häst o vagn är rätt dyrt och vår festlokal ligger ca 400m från kyrkan..då känns 4000 kr ganska mkt för en åktur!Kul med tips!

• yoyo78

En annan fundering var ju att vi försvinner efter kramar och fotografering på kyrkbacken, så att folk inte vinkar av oss. Men jag vet inte hur man kan göra detta på ett bra sätt.

• Höstbrud-07

Min man och hans bestman hade satt fast sidenbanden. Jag tror de knöts vid torkarspolens fäste eller möjligtvis uppe på takräckena och sen någonstans fram på kofångaren.

• tågjäntan

Vi valde syrrans sambos pappas bil, lite nyare modell av volvo, men inte så där gammal/cool som man drömt om. SEdan blev det så att det var få som såg oss och bilen så det var kanske lika bra. Det var inte planerat, men vi hade lite bråttom iväg för vi skulle till fotografen efter vigseln. När vi kom till festplatsen, Härlanda församlingshem, så finns där en jätte-fin lång alle som vi ville gå in i och vi ville inte att någon skulle se när vi smög från bilen till allen utan först när vi kom gående i allen. Vi hade lite diskussioner om detta ochv art vi skulle släppas av. Allt gick bra, men i och med att de inte såg oss såg de inte bilen heller. Det var som sagt inget vi tänkte på från början utan en konsekvens av hur vi, eller jag
    , ville ha det.
    Ni kan gott åka vanlig bil. Bilen vi åkte med hade de smyckat med Nygifta och lite skrammel. Men skramlet tog de bort efter typ 500-1000m.
    Lycka till!

• yoyo78

Ja, ankomsten till festlokalen är inget problem för där är det en trappa vi går uppför så bilen behöver inte synas. Det är just vid kyrkan bara. Men era tips på utsmyckningar mottages tacksamt! Som sagt, lite onödiga pengar enligt oss.

• yoyo78

Någon mer som har billiga tips?

• yoyo78

Hmm, får nog tolka detta som att de flesta väljer att skaffa ett fint fordon... Antar att de flesta känner någon som har det som går att låna, det måste ju finnas fler än vi som inte vill lägga pengar på detta...

• lillan31

vi skojar lite seriöst om att smycka ut och låna en släktnings trehjuliga cykel med flak

• yoyo78

Det tycker jag var en jätterolig idé! Vi skulle gärna cykla, eftersom min blivand är cyklist, men i mars känns inte det så realistiskt tyvärr... (Och klänningen kan ställa till problem...) Vi har även en motorcykel att låna, men inte heller det passar ju till årstiden. För att känna oss garderade behöver vi alltså något med TAK...

• eveluscious

Var det en så kort sträcka mellan lokal och kyrka så hade jag nog GÅTT dit tillsammans med gästerna Lite häftig syn...

Humlanekerö skrev 2007-11-20 19:42:07 följande:
    jag har lite samma dilemma..häst o vagn är rätt dyrt och vår festlokal ligger ca 400m från kyrkan..då känns 4000 kr ganska mkt för en åktur!Kul med tips!
  • lillan31

ja, det är klart. det kan ju bli lite kyligt med cykel i mars.

• lillan31

Men jag vet att folk smyckar sina vanliga bilar fullt med blommor och så, så det går ju, även om jag inte vet hur det går till, eller vad det kostar.

• yoyo78

Det är för långt att gå tyvärr... Vi kan komma gående TILL festlokalen, men inte FRÅN kyrkan.

Svar på tråden Kyrka till festlokal - hur slippa fin och dyr transport??