Inlägg från: asaonthehill |Visa alla inlägg
  • asaonthehill

Dalabrudar 2008, del 2

3 månader och redan ny tråd...Pust!! Hänger inte riktigt med, vi har blivit föräldrar för andra gången, och jag är verkligen glad att vi planerade och beställde så mycket innan bebben kom, för nu hinner jag knappt sätta mig framför datorn och kolla mailen!!!
    Väntar på att gravid-magen ska försvinna (och tyvärr vet jag att tuttarna oxå kommer att göra det...Varför kan inte de förbli stora??? he,he...), så att jag kan börja med min klänning! Ska låta sy upp min drömstass hos en sömmerska, och en kompis som är designer ska rita den med hjälp av bilder jag plockat ihop av olika klänningar jag gillar. Visst låter det som att det kan bli bra?
    Furudals bruk, (för fest i två dagar, och boende för alla) och kyrkan är bokade, och jag vet ungefär hur buketten ska se ut, men väntar lite med det för att den ska passa till klänningen. Vi ska ha rosa, svart, silver och vitt som färgtema. Har kollat med guldsmeden som gjorde våra förlovningsringar, och han hade olika brudkronor att låna ut, så jag ska dit och titta om det är något som faller mig i smaken.
    Cateringfirma är bokad, men vi har inte bestämt meny än, vill dock ha bufeé med många olika rätter och kak/bakelse-bufeé efteråt med en liten symbolisk tårta till mig och mannen. Inbjudningarna,placeringskort är klippta och förberedda, gör dem själv, vi ska bara spika text och typsnitt. Tänkte skicka dem så att de hamnar i lådorna till Alla hjärtans dag, som en liten extra touch...
    Har lite mer huvudbry när det gäller fästmannens kläder... Vi vill ha en s.k. Nehru-kostym, men det verkar som de är svåra att få tag på. Hade helst velat köpa en, men de jag tittat på är jättedyra, så vi försöker hålla ögonen öppna för begagnat.
    Återstår att boka florist och frisör.
    Så ligger vi till!

• asaonthehill

Akvavit; det här med maten känns som en djungel... När man börjar räkna så blir ju inte skillnaderna så stora mellan de olika förslagen, men det beror ju på hur många gäster man ska ha... Hur många bjuder ni? Vi har 100 gäster och det känns som jag måste räkna varenda krona...Hur många bjuder ni andra?

Det blev en liten tös, så nu har vi en av varje sort! De blir så klart brudnäbbar- gossen får dra lillsyrran i skrinda nedför altargången!
    Klänningsinspirationen kommer från alla möjliga urklipp som jag gjort ett collage av till min väninna. Nu ska vi plocka godbitarna från varje så att det blir till "min" klänning. Den är klart inspirerad av Divina Sposa´s klänningar, Garamaj och Maggie Sottero. Jag LÄÄÄNGTAAAR!

• asaonthehill

augusti2008: Välkommen i gänget! Jag tror som Akvavit, att om du bara bokar nu så kommer frisör och blommor inte att vara något problem att få tag på i Rättvik, men om jag var du så skulle jag bara röra mig i Rättviksområdet om det var absolut nödvändigt runt Classic. Traffiksituationen är helt absurd med alla cruisande raggarbilar, det är köer överallt hela tiden, många vägar är avstängda, och fastnar man i en karavan så sitter man där! (jag förra året;3 mil mellan Mora och Rättvik i 30-70 km/h tog lite på mitt tålamod...).Furudals Bruk rekommenderar ju en florist,katharina.soreide@gmail.com, hon kanske fixar fina buketter? Ska i alla fall höra mig för... På frissa-fronten så vet jag flera salonger i Mora, men gillar Hos oss, eftersom de är unga och trendiga. I Orsa finns Hårteamet, jag har inte själv klippt mig där, men hört de som säger att de är att lita på. Jättesvårt, helst hade man ju velat gå till sin egen frisör, men om bröllopet är på annan ort än hemma har man ju inget val...

• asaonthehill

Vi ska oxå inhandla alkohol så småningom och har läst i några av trådarna om Tyskland... Vad är billigast, nån som har koll - Balt-länderna eller Tyskland?

• asaonthehill

Vad har ni andra tänkt er för underhållning på festen efteråt? Fiskar lite efter bra live-band och vad de ev. kostar att anlita... Någon som har något att rekomendera?

• asaonthehill

Jag har hittat en underbar sida för en dekorations-junkie som jag... Finns även supermycket fina frisyrtips! www.projectwedding.com - med risk för att ni blir sittande i timmar...

• asaonthehill

ÅHHH, vad tråkigt! Ja, släkten är värst, eller vad brukar man säga? Hoppas ni får chansen att fira er stora dag längre fram, eller kanske ensamma på en strand nån´stans? Lycka till i alla fall!

• asaonthehill

Hej allihop! Vilka fotografer har ni tänkt anlita och vad får ni betala? Vad ingår? Vill veta allt! Hade först tänkt fråga en kompis för ekonomins skull, men börjar tveka, och vill man ha någon professionell så måste man ju boka nu!

• asaonthehill

Tack för hjälpen! Kan inte riktigt komma över att det kostar så mycket att köpa loss bilderna, men det är ju bara så det är...

• asaonthehill

Någon av er som har en egen bröllopssight på nätet som man får kika in på? Om ni inte vill lägga ut adressen här så kan ni väl maila mig på asaonthehill@hotmail.com. Vår är under uppbyggnad, men ska vara klar snart!

• asaonthehill

Hallå, Fru Bruhn och alla andra nya! Kul med en till i Furudal! Vad har ni för datum? Vi har 080830, som du ser i listan. Ingen som vill visa upp sin hemsida (om ni har någon...) mer än Akvavit? Jättesnygg var den i alla fall...

• asaonthehill

080216, frussan, Gagnef
    080223, akvavit, Falun
    080503, foffia, Falun
    080510, Hannafia, Stora Skedvi
    080510, SusanneLee, Leksand
    080607, SanSa, Dalarna
    080614, mijja, Falun
    080628, Mickesbrud, Särna
    080705, Brud080705, Svärdsjö
    080705 el. 080712, Cesse, Falun
    080726, bomsan, Gagnef (fest i Falun)
    080726 FruBruhn, Furudal
    08-sommar, Melvira, Ore
    080802, Dalatös (fd Iamia), Torsång
    080802, 080802, Stora Tuna
    080802, Miss MP, Ore
    080802, augusti2008, Furudal
    080808, smartan
    080809 SuperRultan, Dalarna
    080809 Mrs Edwards, Gesunda
    080830, Asaonthehill, Furudal
    080915, mimmisen, Rättvik
    08xxxx, JLoow, Norra Dalarna?
    08xxxx, Fröken Figo
    080927 Humlis, Falun

Uppdaterade listan lite... Rätta till om ni ser några fel!
    Hur känns det Akvavit- några nerver ännu?

• asaonthehill

Fru Bruhn!
    Nej, vi är från Älvdalen, men vi sökte boende och mysighetsfaktor för 100 gäster på ett och samma ställe som vi skulle ha fest på, och hittade Furudals Bruk! Var ska ni ha er fest, är du från trakten? Då kanske du har några tips om frisör, sminkning, fotograf?
    SuperRultan; Starkt jobbat! Själv sitter jag och ska kasta mig in i att göra inbjudningarna, vill få ut dem i slutet av februari. Tar hjälp av några väninnor, för det var visst mer jobb med detta än vad jag trodde...

• asaonthehill

He, he... då kör vi samma färgtema oxå... Fast vi har även svart med. Var skulle ni ha festen, med risk för att låta tjatig...he,he...
    Gå in på www.gamman.se och kolla i deras bukettgalleri, det är indelat efter färg, och fina rosa buketter finns det så många att det kommer bli svårt att välja! Jag kommer nog binda min själv av bla rosa liljor.
    Tack för frisörtipsen, har märkt att mitt sena datum i augusti har den fördelen att det verkar ha lugnat ned sig på bröllopsfronten och mycket är ledigt. Jag har klippt mig Hos oss i Mora och är mycket nöjd, men en brudfrisyr är ju inget jag har erfarenhet av...

• asaonthehill

Jo, det blir nog så att jag binder buketten dagen innan.
    Vi kör levande band, och DJ efteråt om det fortfarande vill dansas-vilket vi räknar med! Svärfar spelar, så han och hans polare står för underhållningen. Ni då? Kolla din gästbok, förresten

• asaonthehill

Personligen så hade jag velat veta ett halvår i förväg om jag var gäst och det var bröllopsdax, men jag vet att många tycker det är extremt tidigt. Men jag tycker om att planera och organisera i god tid! Vi skickar ut inbjudningarna nu i slutet av februari och har OSA 1 maj, gifter oss 30/8. Det kanske är större chans att något annat "dyker upp" för gästen om det är långt mellan OSA och själva bröllopsdagen, men å andra sidan får vi väl hoppas att våra gäster anser att vi är viktigast och om de kan (och vill) så prioriterar de oss. Har man tackat ja till ett bröllop, så ska det mycket till innan man ångrar sig, tror jag.

• asaonthehill

GIFT! 080216, frussan, Gagnef
    080223, akvavit, Falun
    080503, foffia, Falun
    080510, Hannafia, Stora Skedvi
    080510, SusanneLee, Leksand
    080607, SanSa, Dalarna
    080614, mijja, Falun
    080628, Mickesbrud, Särna
    080705, Brud080705, Svärdsjö
    080705 el. 080712, Cesse, Falun
    080712 Annihz, Borlänge
    080719, bomsan, Gagnef (fest i Falun)
    08-sommar, Melvira, Ore
    080802, Dalatös (fd Iamia), Torsång
    080802, 080802, Stora Tuna
    080802, Miss MP, Ore
    080808, smartan
    080830, Asaonthehill, Furudal
    08xxxx, JLoow, Norra Dalarna?
    08xxxx, Fröken Figo
    080809 SuperRultan, Dalarna
    080809 Mrs Edwards, Gesunda
    080915, mimmisen, Rättvik
    080927 Humlis, Falun
    0811xx SolnaBo, Rättvik

Så, nu är du med igen Annihz! Om någon annan ser några fel så varsågoda att ändra!

Svar på tråden Dalabrudar 2008, del 2