Inlägg från: Akvavit |Visa alla inlägg
  • Akvavit

Dalabrudar 2008, del 2

Vi skickade ut inbjudningarna i början av november och gifter oss i slutet av februari, alltså 4 månader innan. Det kändes lagom. Hade OSA förra helgen, dvs ca 6 veckor innan.

I övrigt har jag träffat floristen, det kändes jättebra!! Det blir ju Lotta på Idéfloran i Borlänge, hon känns kanon. Kollade på klänningen, ville veta vad jag skulle ha för frisyr och så. Jag hade ju med mig en bunt olika förslag, så när vi hade bestämt oss kändes det jättebra, jag kör på hennes förslag.

Det blir en sån här: home.gamman.se/akvavit/galleri/%7B28219D78-3188-A1B5-CD37-248CBEE52742%7D.jpg
    I princip samma färg också, fast några av de små bladen kommer bli målade i kopparfärg för färgtemat. Hon föreslog också att jag skulle måla naglarna i kopparfärg
    Får se om jag gör det, det vore i och för sig kul, och annorlunda.... Jag har bokat nagelförlängning på Lust & Fägring, där jag också kommer sminka mig, får se hur det känns när man kommer dit.

Nu är det mindre än 5 veckor kvar!!

Frussan, är du inne här något? Hur går det för dig, du har ju ännu kortare tid kvar!!

• Akvavit

Åh, kul, berätta! Var köper du blommor? Tårta blev det där kondiset du tipsade om i en annan tråd?
    Vad ska ni ha för fotograf? Vill höra allt

• Akvavit

asaonthehill,
    Vi anlitar en från Stockholm, en kompis kompis, men hon är professionell och superduktig (www.imagebynina.se)
    Henne betalar vi 15000 kr för en heldag (10.30-19.30) med 2 fotografer. Då ingår även typ 20 lite större bilder i ett album och 4 större förstoringar.

Men jag kollade en del här uppe innan jag blev tipsad om henne.
    Vilken typ av fotografering vill ni ha, och vad vill ni ska ingå?

Tex Petra Rogström, www.fotografpetra.com/fotograf/brollop.html är jätteduktig, gör allt från heldags till bara porträtt, och jättefina bildspel. Vill minnas att priset för en heldag låg på över 10 000 kr, men jag är absolut inte säker, så kolla det. Däremot så går det inte att få loss de högupplösta bilderna från henne.

Fotomas var ett annat alternativ, www.fotomas.se. Undrar om inte han låg på 7000 eller 8000 kr för en heldag, plus 5000 kr om man ville köpa loss högupplösta bilderna. Gillar hans bilder mycket. Han har samarbetat tidigare med en tjej på Adorafoto, www.adorafoto.com/
    Jag gillar verkligen hennes bilder, och hon gör också alla typer av fotografering. Minns inte vad hon skulle ta, men hon var billigare jämfört med de andra har jag för mig. Men var det så att hon tar analoga bilder kanske? Då får man ju inga högupplösta orginal

Ett val till vi hade var en jätteduktig tjej från Bollnäs. Lite cool stil på bilderna tycker jag, www.eyedrop.net/katarina/
    Skulle ta ca 10000 kr om jag minns rätt för heldag, minns inte riktigt vad mer som ingick. Skulle ni vara på Furudal? Det är ganska nära Bollnäs därifrån...och on var billig på reseersättning om jag minns rätt. Värt att kolla upp i alla fall!

Lycka till

• Akvavit

Ja, och i priset för "vår" fotograf ingår även alla bilderna högupplösta på CD.

Tänkte jag kunde tipsa om fö er som inte sett det att nästa söndag, den 3'e februari ska det vara bröllopsmässa på Haganäs. Man förköper biljetter på bla Alexandras och Underverket.

• Akvavit

Pelika,
    Fick ni bilderna högupplösta på CD? Eller fick dem i litet format som ni kan använda på webben och välja bilder från, men itne göra framkallningar?

• Akvavit

Pelika,
    Ja precis, då var det som jag trodde, dvs inte högupplösta bilder. Jag bara undrade om hon ändrat sig sen jag frågade, för då var det blankt nej på högupplösta bilder

• Akvavit

Pelika,
    Högupplösta bilder betyder att du kan själv framkalla dem i vilket format som helst i princip. Du kan göra egna förstoringar om du vill. Med lågupplösta bilder kan du i pricip bara använda dem till att lägga ut på nätet, men om du försöker framkalla dem, ens i normalt format kommer de bli gryniga eller pixliga.

cesse,
    Kul att ni valde Fotomas, vi gillade hans bilder och upplägg också! Det blir säkert bra!
    jag har inte gjort provuppsättning eller sminkning än. Jag skulle tro att det inte blir en exakt lika uppsättning, definitivt inte med samma hållbarhet, utan mer en lite slarvigare och snabbare variant av det man ska ha för att få se hur den ser ut.
    Likaså med sminket är antagligen mer en normal makeup, kanske inte riktigt lika bra underarbete, men med rätt färger och typ av make-up.
    Skulle jag tro.

Hannafia,
    Var du på bröllopsmässan? Hur var det?

Humlis & smartan,
    Välkomna hit!

• Akvavit

Juni2009,
    Kan tyvärr inte svara på någon av dina andra frågor, men angående fotograf, Siljabild kanske är närmast, men kolla upp ordentligt vad det kostar och vad du får med och eventuella efterbeställningar.
    Det finns många fotografer i Dalarna som är jättebra och utan problem kan komma till där ni är, tex Fotomas som diskuterats här ovanför, även Fotograf Petra och Adora Foto. Vilken typ av bilder vill du ha? Personligen tycker jag att Siljabild gör ganska stela bilder, men det som sagt beror ju på vad man vill ha

• Akvavit

SuperRultan,
    Jag kommer gå till Lust & Fägring i Falun, jag var där på provsmink idag, de känns jättebra! Så de gör mina naglar också.

• Akvavit

Det är nära nu....drygt en vecka kvar!
    Håller på med bordsplacering, festprogram och vigselprogram, och imorgon ska jag hämta klänningen.

Det känns som saker är hyfsat under kontroll i alla fall.
    Var på provuppsättning hos Zarris i tisdags, det var skoj. Hoppas det blir bra! Nu blev det ju mest ett snabbt exempel på ungefär hur det kommer se ut, stil och typ av uppsättning och hårsmycken och så. Massor med löshår...

Kommer ha en liten krona som jag gjort själv och så en ganska lös "bubblig" uppsättning av i princip allt hår med lite spret. Svårt att förklara Och så en slöja "under" uppsättningen. Det blir nog bra!

Önskar Frussan lycka till i helgen på sitt bröllop, hoppas du får en underbar dag!! Hoppas vi får se lite bilder sen...

• Akvavit

SuperRultan,
    Konstigt nog känns det inte så mycket faktiskt. Man tror att man kommer vara superstressaad, supernervös och helt uppe i varv....men det mesta är ju under kontroll, och resten, att det är så nära, det går liksom inte in riktigt. Man har planerat så länge att man inte kan greppa att det bara är en vecka kvar...

• Akvavit

Asaonthehill,
    Just nu är jag mest stressad över att jag inte är mer stressad...
    Nervös, nja, egentligen inte. Förväntansfull! Hela dagen igår gick jag och m2b och tittade på varandra och sa, "Om en vecka, då sitter jag hos frissan nu", "Om en vecka, då står vi utanför kyrkporten nu" osv, ja, ni förstår!

Gästbeskrivningarna är klara, de ska in på lämpligt sätt i festprogrammet tillsammans med bordsplaceringen som inte är klar. Placeringskorten är inte heller klara, men i övrigt är det inte så mycket.
    Hämtade klänningen i fredags, så nu hänger den i sin fina klädgarderob utom klöshåll för katterna, går och kikar på den ibland... Slöjan hänger där också, och så ska jag lägga sista handen på capen snart.
    Under kontroll tror jag fortfarande
    Jag återkommer på fredag, då lär det finnas både stress och nervositet, även om jag hoppas att stressen är "påhittad" och inte pga en massa saker som ska göras i sista sekunden...

Så mindre än en vecka kvar!!

• Akvavit

Oj, vad roligt att det fyller på så mycket! Blir mycket sommarbröllop i Dalarna i år

Själv har jag idag min sista arbetsdag som fröken S
    Nu ska jag vara ledig resten av veckan och pyssla, sen är jag ledig nästa vecka och sen är jag tillbaka på jobbet som fru G! Häftigt!!

• Akvavit

mijja,
    I Falun vet jag inte, men en av tjejerna i min vinter-tråd hade fått sin jättefina klänning uppsydd på Barbros i Borlänge.Vet ju inte själv hur hon var, men klänningen var jättefin!

Svar på tråden Dalabrudar 2008, del 2