• Limbolight

Ställa in eller inte??

Vet inte hur jag ska göra..
    Jag har vetat ett tag att vi har haft det lite knackligt med ekonomin, eftersom jag har varit arbetslös och föräldraledig. Min m2b har fast jobb och tjänar bra, och jag får väl erkänna att jag har låtit honom sköta ekonomin.

För ett tag sen visade det sig att han har tagit en massa smålån och att det inte gick ihop sig längre.

Vi fick be mina föräldrar om hjälp, och nu har de tagit ett lån för att betala av alla våra smålån. Ganska mycket pengar....

Vi betalar deras/vårt lån varje månad och jag har fått jobb.
    Alla räkningar och lån har gåtts igenom och vi har fixat en budget. Det är snålt, men det går.

Nu till min fråga. Vi har planerat att gifta oss i augusti nästa år, och en hel del grejor är redan inhandlade.
    Vi tänkte ha ett litet bröllop, och har räknat med att skatteåterbäringen täcker det hela.
    Datum är spikat och kyrka och lokal är bokade, dessutom vet släkten om det, men vet ju inget om ekonomin..

Hur skulle ni göra?? jag vet varken ut eller in....

• Svar på tråden Ställa in eller inte??
  • johansdotter

Ni kan juh ha bröllopet ändå...men kanske bara ha lite fika efter eller något....själva bröllopet i sig behöver juh inte bli dyrt, det är juh om ni ska ha fest efter det kostar.
    Eller som jag såg någon föreslå i någon annan tråd....gift er och ha knytis....då kan ni ha fest men kostar inget speciellt ialla fall, samt att det också då kanske ser bättre ut för era föräldrar som ställt upp ändå att ni inte slösar iväg mer pengar.

• september2008

om man vill ha bröllop med fest efteråt och knapert med pengar så är det bästa att ha ett kuvertbröllop. Alltså att gästerna betalar en summa innan som ska täcka mat och ev dryck. Typ 200-300 kr kanske. Eller mindre/mer.
    Att det blir som en bröllopspresent i stället.

• Lilla My

Oj, det låter tungt. Om jag var du skulle jag nog ha en stor förtroende-kris med min man också.
    Börja med det bra: ekonomin är i alla fall under kontroll. Sen får ni göra en plan för hur mycket ni kan spara varje månad och göra en bröllopsbudget färefter.

Kom ihåg att ingen går på bröllop för att på gåslever och champange! Ha mottagning med tårta och billigare bubbel, köp kläderna begagnat, ha bröllopsnatten hemma.... Ja, det kanske inte är lika kul om man hade planerat glassigare men ett bröllop är alltid ett bröllop.

• Limbolight

Vi har inte planerat något glassigt bröllop. Vi har räknat med att det skulle kosta ca 15.000 kr med allt, och det är pengar som vi får tillbaka på skatten.
    Dessutom har jag sparat pengar själv, i alla fall ca 3000 kr hittills.
    Klänning, dekorationer, tiara, och sminkning, brudbukett och skor är redan inhandlade....

• Ickaflicka

På din beskrivning låter det som att ni just har räddat bröllopet, ni har fått ordning på smålånen och du har fått jobb! Grattis!

Jag hoppas verkligen att ni känner att ni kan genomföra bröllopet, ni har ju redan lagt ned lite pengar på det och med en liten och väl kontrollerad budget ska det väl inte vara något problem. Tänk bara på en sak; kolla med era föräldrar att det är okej att ni lägger pengar på bröllopet även om ni har en skuld till dem! Det är inte kul om föräldrarna sitter och muttrar på bröllopet och tycker att ni skulle betalt av lånet istället!

Lycka till!

• Zozo

jag skulle däremot bli apgalen om maken tagit en massa lan utan att tala med mig först!! Nu har vi da gemensam ekonomi, men i vilket fall.. Ett bra rad för framtiden är val att halla dig informerad om ekonomin även om du drar in mindre pengar.. Det maste ju vara en hemsk situation att vakna upp i! Grattis till att allt verkar ordna sig!

• Sesson

Har du fått utrett vart pengarna han lånat har farit? Så att du inte vaknar upp i samma situation igen om en tid... Jag skulle nog betala tillbaka pengarna åt mina föräldrar först, skulle inte kännas riktigt rätt att gifta sig när man ännu är i den situationen... Men det är ju bara min åsikt! Hoppas ni ordnar det på något sätt!

• Limbolight

Numera är det jag som har hand om alla räkningar och konton.
    Alla krediter och dyl är lösta och klippta.
    Pengarna hade gått till räkningar, men även till en del nätpoker. Nu har han dock inte spelat sen vi var och fixade allt. Det är en och en halv månad sen.

• Fröken Figo

Hm... det kan bli svårt. Men å andra sidan är ni helt inställda på bröllop i aug, det skulle säkert kännas jobbigt att skjuta fram det nu. Och sen vet man aldrig om ekonomin blir så mkt bättre? Kanske bäst köra på. Anpassa festen efter budgetten helt enkelt. Man KAN ha fin fest med mat & dryck för 50 personer för 10 000. Med lokalhyra, personal och rubbet. Hm... ok kanske snarare 15 000 (vi hade det, fast det var ju inte ett bröllop)

Tänk strategiskt: inhandla sprit utomlands. välj ett ställe där ni kan ta med eget. Laga maten eller en del av maten själva. Leta länge efter kläder och annat... Det går!

Lycka till!

• Sesson

Jag har sett spelberoende på nära håll, och vill uppmana dig att hålla ögonen öppna och stenkoll på er ekonomi. Spelmissbrukare är ofta bra på att ljuga och manipulera och dölja att de tar pengar för att spela. Men många kommer ju också ur det, och kan se det som en sämre period av sitt liv, så visst finns det hopp! Har du rådgjort med dina föräldrar ännu i saken, kanske kan du tillsammans med dem komma fram till vad som är rätt... Lycka till!

Svar på tråden Ställa in eller inte??