• Limbolight

Ställa in eller inte??

Vet inte hur jag ska göra..
    Jag har vetat ett tag att vi har haft det lite knackligt med ekonomin, eftersom jag har varit arbetslös och föräldraledig. Min m2b har fast jobb och tjänar bra, och jag får väl erkänna att jag har låtit honom sköta ekonomin.

För ett tag sen visade det sig att han har tagit en massa smålån och att det inte gick ihop sig längre.

Vi fick be mina föräldrar om hjälp, och nu har de tagit ett lån för att betala av alla våra smålån. Ganska mycket pengar....

Vi betalar deras/vårt lån varje månad och jag har fått jobb.
    Alla räkningar och lån har gåtts igenom och vi har fixat en budget. Det är snålt, men det går.

Nu till min fråga. Vi har planerat att gifta oss i augusti nästa år, och en hel del grejor är redan inhandlade.
    Vi tänkte ha ett litet bröllop, och har räknat med att skatteåterbäringen täcker det hela.
    Datum är spikat och kyrka och lokal är bokade, dessutom vet släkten om det, men vet ju inget om ekonomin..

Hur skulle ni göra?? jag vet varken ut eller in....

• Svar på tråden Ställa in eller inte??
  • Limbolight

Tack för era svar. Vet dock fortfarande inte hur jag ska göra.
    Tycker mest att det skulle vara pinsamt att ställa in nu, när alla vet om det. Vi bor i en liten by, där det lätt börjar pratas....

Folk skulle undra varför vi ställt in..

Räknade igår. 10.800 kr till behöver vi. 5 månader att spara på.

• Tooticki

Mitt första råd: strunta i vad folk tycker och tänker!

Mitt andra: betala av ert lån till dina föräldrar först, gift er när ni känner er helt säkra på att ni har utrymme för det i budgeten, det blir så mycket roligare då!

Lycka till!

• Limbolight

Tooticki: Då kommer vi att vara pensionärer!....

• DetOrdnarSig

Har du pratat med dina föräldrar om saken? Det är ju dem ni har skulder till och som nyligen hjälpt er ur en dålig situation. Om de är entusiastiska över bröllopet tycker jag ni ska försöka köra vidare om ni tror att ni kan få ihop de ~11k som saknas, annars hade jag nog skjutit lite på det. Som Ickaflicka säger förstör det nog mycket om de tycker att ni skulle lägga pengarna på att betala mer på lånet istället.

• Alyx

Hej LimboLight. Nu kommer den tråkikga juristen att vara i farten igen. :=)
    Tänk på de juridiska åtagande som följer med ett giftemål. Om din äkta man drar på sig kostnader till boet kommer det att drabba dig eftersom man juridiskt sett anser att den som är skuldsatt äger allt i boet och därför kan utmäta allt. I vissa fall kan ni två även bli solidariskt betalningsskyldiga även om din man är den som tagit lånet.
    Så jag skulle tänka över sitsen som du sitter i ännu en gång om du vill gå in i detta trots att din man agerat som han gjort.

• Tooticki

She has a point!!!

Alyx skrev 2007-11-23 12:07:22 följande:
    Hej LimboLight. Nu kommer den tråkikga juristen att vara i farten igen. :=)Tänk på de juridiska åtagande som följer med ett giftemål. Om din äkta man drar på sig kostnader till boet kommer det att drabba dig eftersom man juridiskt sett anser att den som är skuldsatt äger allt i boet och därför kan utmäta allt. I vissa fall kan ni två även bli solidariskt betalningsskyldiga även om din man är den som tagit lånet. Så jag skulle tänka över sitsen som du sitter i ännu en gång om du vill gå in i detta trots att din man agerat som han gjort.
  • Limbolight

Alyx:

Gäller det även gamla lån eller bara lån tagna efter giftemålet?
    Jag menar, att om han kan bevisa att han inte gör om samma sak igen,(vilket jag faktiskt inte tror att han gör), så är det inga problem. Eller?

• Bella 81

Jag skulle nog råda dig att vänta, så att du ser att ditt barns far klarar av åtagandet att betala av lånet. 6 veckor är trots allt inte mycket tid... Och om ni ändå gifter er - boka ett möte med en jurist så att du vet vad du ger dig in på och kan skydda din egen ekonomi/dyra kapitalvaror som du äger... Du får kämpa emot blind kärlek!

• tonårsmorsa

Limbolight
    Som Alyx säger, se över den juridiska innebörden som ett äktenskap innebär. Men jag tycker även att det här är en förtroendefråga. Genom att din sambo gjort som han gjort har han ju missbrukat ditt förtroende. Innan ni gifter er borde ni därför verkligen reda ut allt detta. Det hanldar ju inte bara om de pengar ni i dagsläget är skyldiga utan om huruvida ni kan lita på varandra eller inte.

• Alyx

Limbolight, det kan tyvärr även gälla gammla tagna lån om det är så att ni bor tillsammans gällande utmätning av egendom.

Däremot är ni inte solidariskt betalningsskyldiga för lån han tagit innan ert äktenskap.
    Dock finns det andra juridiska aspekter som du borde beakta. T.ex den lagstadgade juridiska skyldigheten att försörja varandra och leva "ekonomiskt jämställda". Tänk efter, om han tar lån och "sänker sin ekonomi" är du tyvärr skydlig att försörja honom och i praktiken dela din lön 50/50 men honom. Jag skulle verkligen rekomendera att du tar kontakt med familjejurist som tex banker kan assistera med för att få mer klarhet i dina juridiska skyldigheter i ett äktenskap.
    Ett sätt att "freda" sin egendom är att begära bodelining direkt efter att ni gift er. Likaså att arv efter dina föräldrar eller så ska räknas som enskilld egendom.

Jag rekomenderar alltid alla att göra upp ett äktenskapsförord.
    Många vill/tror att äktenskapet kommer att hålla resten av livet, men jag jämför det med att ha bilbälte. Självklart vill man inte krocka, och ifall inget händer är det bara att ta av sig bältet, men om man krockar är man väldigt glad att man hade det på sig.

Jag vill för all del inte förstöra din lycka eller så, men tänk till noggrant när du gifter dig eftersom ett äktenskap har en totalt skilld betydelse än samboskap i lagens mening.

MVH
    Alyx

• Danielaa

Oj, låter som en jättejobbig sits ni hamnat i...
    Vill inte lägga mig i era planer för bröllop. Vi hade inte ändrat på det, vi hade bara försökt minska kostnaderan så mycket som möjligt... LYCKA TILL!

• Miss Blue

Tråkigt för er...
    Hoppas ni lyckas reda ut härvan...det var ju november du skrev inlägget....
    Man kan du lita på att han inte gör likadant igen?
    Jag har levt ihop med en man som tog lån bakom min rygg (dessutom på min födelsedag) och lånade en del till sina föräldrar utan att ens fråga mig. De har inte betalt tillbaka en krona utav de pengarna....så vitt jag vet.
    Nu har jag lagt det bakom mig för det är ett X, men tänk dig för så ni inte får problem i framtiden.
    Vill inte vara olyckskorp, men man måste kunna berätta ALLT för varandra och vara ärliga, de är grunden till ett bra äktenskap tror jag iaf.
    OM du litar på honom och reder upp det, dra ner på kostnaderna i samband med bröllopet, det kanske finns pengar att spara?
    Stort lycka till och kram till dig!

Svar på tråden Ställa in eller inte??