• rosesarered

Tjejkompis?

Vill ha lite åsikter kring en sak som jag funderat på lite..
    För ungefär två veckor sen var min sambo iväg på en kryssning. Under kvällen så blev han ensam då alla hans (betydligt äldre) bekanta han åkte med gick och la sig.
    Då träffade han på ett annat gäng med halvbekanta. Det råkade sig att en av dessa halvbekanta var en tjej som han umgicks med resten av kvällen. Det var absolut ingen "romantik" mellan dom utan dom umgicks som kompisar och pratade osv.
    Denhär tjejen ville ha kontakt med min pojkvän efteråt för att hon tyckte att det var så lätt att prata med honom, bli kompis helt enkelt.
    När han kom hem så berättade han om denhär tjejen och att dom pratade och umgicks etc.
    Jag har uppmuntrat honom att hålla kontakten om han känner för det, tycker att det är trevligt om han får en (tjej)kompis!

Nu har jag blivit lite fundersam gällande denhär nya tjejkompisen. Saken är den att jag och min pojkvän misstänker att hon blivit lite förtjust i honom.
    varför? Jo, för att hon skickat två sms där hon skriver att han är jättegullig och underbar..
    Dessutom ringer hon varje dag till honom när han är på jobbet, aldrig hem.

Både jag och min pojkvän tycker att det är en lite konstig situation. Han har aldrig haft en tjejkompis så vi är lite ovana vid det.
    var går gränsen egentligen?
    Får en känsla av att hon är lite förtjust i honom. Är det bra att dom umgås då?

• Svar på tråden Tjejkompis?
  • Misery

vet hon om att han är upptagen?
    så länge han är tydlig med vad som gäller och att det inte kommer bli något mer än vänskap så bör det väl inte vara något problem?

• rosesarered

Hon vet om att han är upptagen. Nej det borde inte vara ett problem men är orolig för att det kanske kommer att bli ett problem om hon blir ordentligt kär i honom.
    Tycker att det känns lite konstigt att hon skickar sms där hon skriver att han är underbar osv.
    Det är mer än kompisaktigt, eller?

• Misery

ja från hennes sida verkar det ju finnas intresse.
    hur svarade han på det smset?

det vikiga är ju egentligen hur han hanterar det hela.

• Andreas flicka

Jag är inte den svartsjuka typen, men jag skulle inte uppmuntra min pojkvän att skaffa en ny tjejkompis. Jag ser inte vad han skulle göra med en tjej som han inte kan göra med mig. Jag skulle inte vilja att min man anförtror sig åt en annan kvinna, (ok om det är en flickvän till en kompis och något har hänt mellan oss tex) Jag vill ju vara den som står honom närmast. Är det så att han vill diskutera någonting som han inte vill ta med mig, så har han sina (kill)kompisar. Jag tror också att de förstår honom bättre.

Det är dessutom en annan sak med vänner av det motsatta könet när man är 14 och en annan när man är 25+ och börjar leta efter en person att bygga bo med.

Jag tycker också att det är lite märkligt angående hennes kontaktsökande. När man träffar nya människor som man kanske vill ska mynna ut i vänskap så brukar det ju i alla fall för mig vara lite mer trevande. Man försöker inte kväva den nya vänskapen med att ringa och vara nästan som en "igel". En sak man definitivt inte säger är hur underbar någon är som man har träffat en gång. Jag blir i alla fall misstänksam när människor är så känslosvallande, oavsett om personen är man eller kvinna.

Jag skulle klippa helt enkelt, hon låter förälskad.

• Misery

1: vad skulle han göra med en killkompis som han inte kan göra med dig?
    2: är det okej att han anförtror sig å killkompisar? om ja, vad är skillnaden?
    3: varför skulle en killkompis nödvändigtvis förstå honom bättre`?

Andreas flicka skrev 2007-11-28 20:20:56 följande:

Jag är inte den svartsjuka typen, men jag skulle inte uppmuntra min pojkvän att skaffa en ny tjejkompis. Jag ser inte vad han skulle göra med en tjej som han inte kan göra med mig. Jag skulle inte vilja att min man anförtror sig åt en annan kvinna, (ok om det är en flickvän till en kompis och något har hänt mellan oss tex) Jag vill ju vara den som står honom närmast. Är det så att han vill diskutera någonting som han inte vill ta med mig, så har han sina (kill)kompisar. Jag tror också att de förstår honom bättre.
  • tattar-Emma

Andreas flicka skrev 2007-11-28 20:20:56 följande:

Jag är inte den svartsjuka typen, men jag skulle inte uppmuntra min pojkvän att skaffa en ny tjejkompis. Jag ser inte vad han skulle göra med en tjej som han inte kan göra med mig.
    Jag tycker det är sunt att sambon har tjejkompisar, skulle bli oroad om det inte var möjligt.

I TS fall låter det som att tjejen kan ha fallit, men det är inte TS problem egentligen utan något som hennes kille får hantera. Mitt råd till killen skulle vara att hålla gränserna och kanske föreslå tjejkompisen att göra nåt alla tre, då kan det visa sig var hon står.
  • Lina_K

Helt ointresserad av att vara politisk korrekt, dessutom är jag den sjukt svartsjuka typen. Jag skulle gå i taket och tvinga honom bryta kontakten.

• anne på grönkulla

Jag ser heller ingen principiell invändning mot att han skulle ha tjejkompisar - det har min man och jag har killkompisar. De tillför oss och våra liv mycket, som just vänner. Men visst låter hon lite mer intresserad än så. Påminn honom om det, blir han fartblind av uppmärksamheten?

Håller med om att det viktiga är hur han hanterar det.

Och ni som skulle tvinga fram att kontakten bryts, hur skulle ni reagera på om era respektive tvingade er att säga upp vänskapen med manliga vänner? Skulle ni tycka det vore ok? Jag skulle bli vansinnig! Och om någon i min närhet inte fick umgås med vissa för sin pojkväns skull så skulle jag ta ett rejält snack med henne om faran med kontrollbehov...

• Ickaflicka

jag tycker att tattar-Emmas förslag var bra, så skulle jag nog hantera situationen! Min m2b har många tjejkompisar, och även nya sådana, men han är alltid tydlig med att han är upptagen och vill oftast att jag ska träffa dem, så att jag också lär känna dem! Visst kan man ha alldeles "egna" kompisar också, men som sambo/gift, så är det naturligt att man även låter sina kompisar lära känna sin andra hälft... Föreslå detta för din kille!

• Tess 08

Jag tycker inte det skulle vara fel att min man skaffa nya (tjej)KOMPISAR
    Kan även säga att jag som Lina_K är svartsjuk, men nu värkar det ju som att hon är lite för intresserad av honom och då skulle jag nog inte vilja att dom träffades.
    Om hon bara vill vara kompis med honom så kan hon lika gärna ringa hem till er.

Svar på tråden Tjejkompis?