Kan jag ha två efternamn?
Har en undran???
Vi ska gifta oss i sommar och jag skulle vilja ha kvar mitt efternamn och ta min "mans" namn också
Alltså: Förnamn Mittefternamn Hansefternamn
Kan jag göra så?
Tacksam för svar!
Har en undran???
Vi ska gifta oss i sommar och jag skulle vilja ha kvar mitt efternamn och ta min "mans" namn också
Alltså: Förnamn Mittefternamn Hansefternamn
Kan jag göra så?
Tacksam för svar!
ja,fast det heter då att du har ett mellannamn,o ett efternamn.
men man kan behålla sitt.Det ska jag också göra,o ta mannens efter.
Men vilken ordning blir det?
Mitt efternamn först och sedan mannens?
ja,som jag fattat det.
Ditt först för det heter du ju nu,sen lägger man bara till hans....Vet inte om man kan ändra på det?
I Sverige idag får man bara ha ETT efternamn. Det andra namnet får då en annan juridisk status och kallas mellannamn. Du kan välja vilket av namnen som skall vara ditt efternamn och vilket som skall vara mellannamn. Mellannamnet kommet att stå innan efternamnet.
Låt säga att du heter A B och han heter C D. Om du då tar hans efternamn och behåller ditt eget som mellannamn kommer du att heta: A B D
Andra alternativet är att du behåller ditt efternamn, men lägger till hans som ett mellannamn, då kommer du att heta: A D B
Hej!
Ni kan göra som ni vill, jag ska ta min blivandes efternamn som mellannamn. Sedan ska han ändra sitt till mitt efternamn och ta sitt som mellannamn, men det får man göra efter vigseln när mitt namnbyte är klart. Prata med skattemyndigheten/folkbokföringen så hjälper dom er.
Mickinyfiken
Har ni barn? Vad heter de i så fall? Hoppas ni få barn? I så fall vill jag uppmärksamma dig på att det krångliga upplägg ni tänker genomföra - med namnbyten i flera led - i och för sig kan ge er båda både efternamn och mellannamn, vilket annars inte fungerar (och inte heller är syftet med de namnregler vi har i Sverige), men att barn som föds efter det att ni gift er (och bytt namn färdigt) INTE kommer att kunna heta samma som ni - de kan då bara få ett namn, nämligen det ni valt som efternamn (ditt namn om jag förstod rätt). Om ni däremot redan har barn med mellan- och efternamn kombinerat på det sätt som ni ösnkar och inte vill ha fler så kan det ju funka, även om jag personligen tycker att det är väldigt krångligt.
jasså-det ÄR så-att man får välja vart man vill ha sitt eget efternamn? trodde det blev så att man behåller sitt o får mannens som efternamn......
Sedan 1982 kan man välja vilket namn man vill ha som gemensamt efternamn, mannens eller kvinnans.
Du kan inte välja var du vill ha ditt efternamn, efternamnet står alltid sist. Däremot kan du välja VILKET namn du vill skall vara efternamn, alltså om du vill behålla ditt som efternamn, eller ta hans namn. Det andra namnet blir alltså INTE ett efternamn i juridisk mening.
Vi gifter oss på en tisdag och åker utomlands på onsdagen. Kan man fixa namnbytet när man kommer hem och hur går man tillväga?
Vanligen lämnar man in papprena om namnbyte samtidigt som man lämnar in hindersprövningen till skatteverket. Efter vigseln går namnbytet igenom automatiskt då de får in vigseldokumenten från vigselförrättaren. Ni behöver alltså inte göra nånting extra.
Det ni måste tänka på är dock att boka biljetterna i era gamla efternamn om ni skall åka utomlands, eftersom ni inte kommer att hinna fixa nya pass.
Men efter vigseln heter jag alltså nåt annat och mitt gamla namn står i passet - funkar det?
ja,för de som kollar passen,vet ju inte att ni gift er o heter annat.
Ja, det måste bli så, iaf när det gäller själva flygresan. (Du kommer ändå inte ha hunnit få bekräftelsepapprena på att ni bytt namn innan ni reser) Ska ni boka bord på restaurang eller dyl finns ju inget som hindrar att ni bokar i nya namnet.
Du måste boka biljetten i samma namn som står i passet, annars låter de dig inte flyga.
Trettondagsafton:
Hej!!!
Vi har inga barn så våra kommande barn om man kan få några vill säga kommer att heta mitt efternamn vilket min blivande är helt med på. Å det känns ju hur skönt som helst. Har du barn? Eller hur har ni det?
Jag har inga barn, men om jag får kommer de att ha min mans efternamn eftersom vi båda kommer att ha endast ett namn (hans efternamn) efter vigseln. Någor annat har aldrig varit aktuellt. Jag ville bara se till att du visste att ev. barn inte kan få två namn även om ni har det. Men det visste du ju och då är allt ok. Annars är det ju lite trist om man inser en sådan sak för sent.
Hej var lite försiktiga med att ta mellan och efternamn. Eftersom bara mellannamn finns i sverige så blir det ofta krångel med att ha mellannamn, det står olik på papper, pass id etc. Jag har vänner som tar bort sina mellannamn eftersom det blir fel väldigt ofta. Om du vill behålla ditt eget namn och ta hans. Försök att göra ditt namn till ett förnamn och hans till ditt nya efternamn så slipper du krånglet. Ex om det står olika på biljetter och pass så kan man hindra dig från att åka om man ska utomlands etc.
Hej - kan ju inte låta bli att hänga kvar här...
Tänkte bara berätta om hur vi gjorde efter vi gift oss: vi lade ihop våra efternamn och bildade ett nytt, alldeles eget efternamn! Jag sökte och fick det godkänt och efter vigseln kunde min man ta det namnet med mitt godkännande. Kostade 1500 för mig att söka.