Inlägg från: Trettondagsafton |Visa alla inlägg
  • Trettondagsafton

Kan jag ha två efternamn?

Mickinyfiken

Har ni barn? Vad heter de i så fall? Hoppas ni få barn? I så fall vill jag uppmärksamma dig på att det krångliga upplägg ni tänker genomföra - med namnbyten i flera led - i och för sig kan ge er båda både efternamn och mellannamn, vilket annars inte fungerar (och inte heller är syftet med de namnregler vi har i Sverige), men att barn som föds efter det att ni gift er (och bytt namn färdigt) INTE kommer att kunna heta samma som ni - de kan då bara få ett namn, nämligen det ni valt som efternamn (ditt namn om jag förstod rätt). Om ni däremot redan har barn med mellan- och efternamn kombinerat på det sätt som ni ösnkar och inte vill ha fler så kan det ju funka, även om jag personligen tycker att det är väldigt krångligt.

• Trettondagsafton

Jag har inga barn, men om jag får kommer de att ha min mans efternamn eftersom vi båda kommer att ha endast ett namn (hans efternamn) efter vigseln. Någor annat har aldrig varit aktuellt. Jag ville bara se till att du visste att ev. barn inte kan få två namn även om ni har det. Men det visste du ju och då är allt ok. Annars är det ju lite trist om man inser en sådan sak för sent.

Svar på tråden Kan jag ha två efternamn?