OT!! Någon fackligt intresserad som vet...
...huruvida detta är korrekt:
På min arbetsplats så skulle vi enligt schema ha haft APT den 26/12 dvs annandag jul- vilket vi egentligen skulle ha kunnat ha eftersom ingen har sökt semester då. Kanske inte så kul men ändå...
För en vecka sedan fick vi reda på att ett julbord var inbokat den 12/12. Det datumet var det många som inte kunde- luciafirande på dagis, långledighet med bortavaro och själv har jag för länge sedan begärt (och också fått beviljad) semester hela den veckan...
Då säger min chef att APT:t är flyttat...Det vill säga APT-mötet den 26/12 (när alla har schemalagd arbetstid och KAN närvara) flyttas till den 12/12 på julbordet (där flera INTE är schemalagda) och dom som inte kan närvara på julbordet blir således skyldiga 4 timmar som någonstans måste jobbas in innan 2007 är slut.
Kan man göra så?
För mig känns det som att vi får betala ett straff..."Jaha, ni var schemalagda den 26/12 men kan alltså inte närvara den 12/12 på julbordet som jag har bestämt flytta timmarna till...hmmm...då blir ni faktiskt skyldiga fyra timmar...synd att ni inte kan följa med på ett julbord som jag har flyttat från allas ordinarie arbetstid till ett datum där flera av er är lediga och inte kan närvara...dom som kan följa med, vare sig det innfaller på deras fritid eller inte kommer att få ett julbord och underhållning för några x antal hundralappar/ person men ni...ja, ni får helt enkelt betala tillbaka...trots att vi får sätta in vikarier för dom som har arbetstid och vill följa med...sorry"
Ahhhh...nu är jag lite sarkastisk men förstår ni problemet?
Bör jag vända mig till facket?
Kan man göra såhär?
Tack för er tid/ Lady