Hur fäster jag genomskinnligt papper?
Halloj!
Vi ska ha genomskinnligt papper med texten på i våra inbjudningskort. Någon som har något tips på hur man kan fästa det utan att det syns?
/Kramiz T
Halloj!
Vi ska ha genomskinnligt papper med texten på i våra inbjudningskort. Någon som har något tips på hur man kan fästa det utan att det syns?
/Kramiz T
antingen kan man använda ett vellum-lim (vellum är en sorts genomskinligt papper) eller tex med brads
som dessa tex
www.scrapbodan.askasinternetbutik.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl&limit=000&extra=000&varumarke=000&artgrp=26&Kampanj_ID=
Spraylim funkar men är förfärligt kladdigt. Pritt roller är fantastiskt praktiskt och funkar på de flesta vellum. Jag vill ju absolut inte lura dig, så testa först för säkerhets skull!
Något som är bättre än brads är sådana här metallrundlar som man "hamrar" ihop. (Typ öljetter, fast för papper)
Sedan kan man limma med något vanlig lim i kanten och täcka med ett tygband...
Men jag skulle också vilja veta vilket lim som passar bäst då man vill klistra en genomskinligt papper ovanpå ett mönstrat papper!
Jag köpte dubbelhäftande genomskinlig tejp (ganska smal)
Satte längs kanterna det genomskinliga textpappret och fäste på underlaget. Sitter kanon! (det går även att lossa det genomskinliga pappret från underlaget och flytta om det blev fel)
Köpte på Panduro.
Tack för svaren!!! Jomen, brads skulle kanske vara något. Ska testa
jag ska använda brads, för jag tycker det är snyggt.
får jag då fråga dig varifrån du köpte ditt genomskinliga papper? var är det billigast??
Jag vet inte om det var så billigt, men jag köpte mitt på Panduro. Den är inte helt "genomskinnligt" utan mer typ transparent med pärlemorskimmer.
Jag köpte också på panduro.
mmmm, jag ska väl kolla upp panduro då.. tack för tipset.
Panduro hade de här öljetterna jag talade om i form av små silver- eller guldfärgade hjärtan. Nackdelen med brads är att man måste ha minst två stycken (annars glider papprena lätt i sidled gentemot varandra).
Jag köpte mitt genomskinliga papper på Matton, styckvis. Ungefär samma pris som Panduro har jag för mig. Det pärlemorskimrande pappret funkade inte för mig, eftersom det underliggande mönstrade pappret inte syntes igenom särskilt bra.
vilket använde du då?
Jag använde alltså ett genomskinligt papper från Matton, som inte var pärlemorskimrande. Liknade nästan bakplåt i butiken, men när jag kom hem och jämförde det ovanpå mitt mönstrade papper med det skimrande från Panduro så var det lätt att välja.
Det pärlemorskimrande är nog finast med ett enfärgat papper bakom, och klippt så att det är lite mindre än detta och det enfärgade syns på kanterna.
När vi nu ändå talar om genomskinliga papper så finns det en del sammetsmönstrade sådana på Matton och del färgade/mönstrade på Kreatima (med matchande ogenomskinliga papper). Också snyggt!