• Celeste97

Hur fäster jag genomskinnligt papper?

Något som är bättre än brads är sådana här metallrundlar som man "hamrar" ihop. (Typ öljetter, fast för papper)
    Sedan kan man limma med något vanlig lim i kanten och täcka med ett tygband...
    Men jag skulle också vilja veta vilket lim som passar bäst då man vill klistra en genomskinligt papper ovanpå ett mönstrat papper!

• Celeste97

Panduro hade de här öljetterna jag talade om i form av små silver- eller guldfärgade hjärtan. Nackdelen med brads är att man måste ha minst två stycken (annars glider papprena lätt i sidled gentemot varandra).

Jag köpte mitt genomskinliga papper på Matton, styckvis. Ungefär samma pris som Panduro har jag för mig. Det pärlemorskimrande pappret funkade inte för mig, eftersom det underliggande mönstrade pappret inte syntes igenom särskilt bra.

• Celeste97

Jag använde alltså ett genomskinligt papper från Matton, som inte var pärlemorskimrande. Liknade nästan bakplåt i butiken, men när jag kom hem och jämförde det ovanpå mitt mönstrade papper med det skimrande från Panduro så var det lätt att välja.
    Det pärlemorskimrande är nog finast med ett enfärgat papper bakom, och klippt så att det är lite mindre än detta och det enfärgade syns på kanterna.
    När vi nu ändå talar om genomskinliga papper så finns det en del sammetsmönstrade sådana på Matton och del färgade/mönstrade på Kreatima (med matchande ogenomskinliga papper). Också snyggt!

Svar på tråden Hur fäster jag genomskinnligt papper?