• gustafmatilda

Avstånd mellan vigselplats och festlokal?

Jag och min fästis har hittat den perfekta platsen för vår utomhusvigsel, och förmodligen den perfekta festlokalen också - vi ska åka och titta på den om en dryg vecka. Det enda som jag tycker är lite trist är att det är 4.8 mil mellan dessa orter - så drömmen med häst och vagn rubbas ju.

Vet ni om det finns det några riktlinjer för hur långt avståndet bör vara? Hur långt har ni mellan vigsel och fest?

• Svar på tråden Avstånd mellan vigselplats och festlokal?
  • sussa84

Ingen aning.
    Vi har bara 300 m från kyrka till festlokalen...

• Nessan

Vi hade bara nån kilometer mellan vigsel- och festlokal, men har samtidigt ett par vänner som har flera mil som det tar kanske 45 min att åka mellan. Det är klart det funkar, men det är ju ni som känner era gäster bäst och vet om de skulle starkt ogilla att färdas så långt.

Själv tänker jag att det är bara att gilla läget. Brudparet har valt att ha det så, och jag vill vara med på deras dag, alltså åker jag den sträcka som behövs!

• Syrran79

Jag har ca 3,5 mil mellan kyrkan och festlokalen men det tycker inte jag spelar nån roll.....

• gustafmatilda

Mmm, det är nog så att det är upp till oss. Och tycker de att det är så besvärligt så MÅSTE de faktiskt inte komma ;) Nu hoppas jag bara att lokalen är så fantastisk som den ser ut på bilderna och låter på telefonen! Annars har vi ett litet beskymmer... =/

• Karga81
    gustafmatilda skrev 2007-12-17 12:09:09 följande:
    Jag och min fästis har hittat den perfekta platsen för vår
    utomhusvigsel, och förmodligen den perfekta festlokalen också - vi ska
    åka och titta på den om en dryg vecka. Det enda som jag tycker är lite
    trist är att det är 4.8 mil mellan dessa orter - så drömmen med häst
    och vagn rubbas ju. Vet ni om det finns det några riktlinjer för hur långt avståndet bör vara? Hur långt har ni mellan vigsel och fest?
    Om du "förmodlingen hitta den perfekta platsen" låter det som att lokal val inte är skrivet i sten än, om avståndet är ett problem skulle jag råda er att inte låsa fast er för mkt på ett allternativ (talar fr egen erfarenhet)
    Har själv en benägenhet att låsa mig vd ett alt exv färg-tema, håller se på att bryta ihop när jag inte hittar tärnklänningar i den nyansen tills jag kommer på att det enda jag gjort är köpt servetterna, jag kan ju fortfarade byta...

Fundera på vad som är viktigast för er; vigsel-lokalen, festplatsen eller att få åka häst och vagn där emellan.
    Lycka till!
  • MaddeW

om man har längre avstånd än gångavstånd mellan kyrka & festlokal, bör man hyra buss för alla gäster. På så vis så kan ju ingen gnälla heller.

• Lina_K

Håller med MaddeW. Långt avstånd = buss för gäster...

• Nessan

Funderade ett tag på om vi skulle ordna med transport för gästerna (inte för att det är jättelångt, men knappast gångavstånd), men insåg att det skulle bara krångla till allt. För att ta sig sig vigseln och orten överhuvudtaget skulle många komma i bil. De som inte hade egen bil fick åka med andra. Därför skulle det ju bara bli krångligt om gästerna tvingades lämna bilarna på kyrkparkeringen. Hur skulle de då ta sig från festen?

• gustafmatilda

Det är lite svårt det där, tycker jag. För ska man då stå för deras resa ut till vigselplatsen och hem från festen också? Låter som att kostnaderna genast stiger och spräcker vår budget, tyvärr... =/

De flesta ska på olika håll sen efter festen, så jag hade själv som gäst tyckt att det vore enklare att ha sin bil på plats. Ska man ha buss från festen också måste alla åka samtidigt tillsammans in till stan (Malmö i detta fall) för att sen ta sig hem med transport som man fixar i stan. Annars är ju taxi ett alternativ, men det har vi absolut inte råd att bjuda alla våra gäster på.

Jag har aldrig varit på bröllop där brudparet står för gästernas transport, men det är kanske vanligt?

• mooogn

Riktlinjer finns väl inte några? Vi har ca 20 trappsteg mellan vigsel- och festlokal

• gustafmatilda

Karga 81:

Det är som du säger svårt att släppa något när man tror att man hittat rätt. Men vi har ett lite speciellt tema och vill därför inte ha 'vilken lokal som helst'. Den här är ett gammalt omgjort kostall som är hur charmigt som helst, med bjälkar i tak och rustika långbord. Har ni tips på sådana runt Vellinge-traken, så tipsa gärna! Men hittills är detta den som skulle passa oss bäst.

Alternativt att vi tar oss med bil till en gård nära festplatsen, och därifrån åker häst och vagn till lokalen, och på så sätt överraskar gästerna. Verkar det konstigt kanske?

• Nessan

Det tycker jag låter som en alldeles utmäkrt idé! Vet att de som kom med häst och vagn till min studentbal då det bagav sig gjorde så, alltså tog bilen till ett närbeläget ställe och åkte med häst och vagn den sista biten fram till festplatsen!

gustafmatilda skrev 2007-12-17 13:42:19 följande:
    Alternativt att vi tar oss med bil till en gård nära festplatsen, och därifrån åker häst och vagn till lokalen, och på så sätt överraskar gästerna. Verkar det konstigt kanske?
  • Bride in England

gustafmatilda: vi har ungefar 10-15 min med bil mellan vigselstallet o festen o tanker inte betala buss eller taxi daremellan eftersom vi inte har rad. Istallet tanker vi forsoka organisera sa att folk kan samåka med varandra, dvs de som aker bil anda kan ta nagra med sig. Resten far bestalla taxi. Vi skriver i inbjudan exakt var allting kommer att vara sa ingen kommer att bli forvanad over att de behover ta sig fran ett stalle till ett annat. Det ar en san dar grej som blir superdyr for brudparet men inte marks sa mycket i var och ens kassa tycker jag.

• MaddeW

Samåkning är toppen! Våra gäster är dock inte nykterister och tror endast att de gravida kör.
    Resterade gäster hämtas vid cityterminalen kör ut till kyrkan, väntar där och kör sedan gästerna till festlokalen.
    Från lokalen får gästerna ta sig hem som de vill; T-bana, taxi eller skjuts med någon som kör...

• Bride in England

Hm tror knappast vi har sa manga nykterister heller men tanken ar att de lamnar sin bil vid feststallet och hamtar den nasta dag. Tror det ar ratt vanligt iallafall har i England

Svar på tråden Avstånd mellan vigselplats och festlokal?