• ladyleee1980

vad kostar det???

hejsan!
    jag har precis blivit friad till och håller nu på att planerar bröllop och kyrkan är bokad till den 26 juli nu isommar (08)
    men jag har ingen som helst aning om var vi kommer hamnai budget, behöver lite tips, för vi har som inga besparingar, utan kommer få ta det lite som det kommer, samtidigt som min familj kommer att lägga en viss del.
    vi vill bjuda ca 50 pers. och kan väl tänka oss att göra en del själva.
    och ha en bar till självkostnadspris.

HJÄLP!!!!!

• Svar på tråden vad kostar det???
  • Brollop15juli

Gratulerar!

Sätt er ner gemensamt innan ni gör något annat.
    Bestäm vad ni kan sätta undan/vad det får kosta.
    Sedan får man rätta sig efter det. Dra in på vissa saker, lägga mer på annat. Behöver inte bli tråkigt men det drar lätt iväg...

Lycka till!

• Jenniecarlsson

Vi gifter oss oxå den 26 juli 2008. Vi började men en budget på ca 30.000:- men den kommer vi nog spräcka något.. Vi kommer att bjuda på buffé och det kommer finnas bar till självkostnadspris. Vi bjuder oxå ca 50 gäster. Min svärmor kommer göra bröllopstårtan (mycket pengar att spara) och vi kommer även göra snittar samt nattmat själva.. Vi köper oxå saker lite vart efter så man inte behöver ta allt på en gång, min klänning samt tärnans klänning är köpta. Tårtdekoration och annat smått är oxå köpt redan så ett tips är faktiskt att handla lite då och då..

• Trisen

Vi gifter oss i maj och vi gör allt själva (och med hjälp av familjerna).
    Inbjudningskorten skriver jag för hand för jag har gått en kurs för gammaldags stil. Vi anliter alltså inte ngn firma...
    Maten görs av min syster och mina blivande svägerskor som är kockar. Köttet har min svärfar jagat så det blev gratis. De som serverar är några vänners vänner. Alltså ingen cateringfirma heller.
    Klänningen min fick jag på rea (60%) och hans kläder på 30%. Hår och smink görs där jag är stamkund så det borde inte vara så dyrt.
    Ring 2500 kr
    Alkohol köper vi från Estland.
    Band 8000 kr och festlokal 2200 kr.
    Till dekoration har vi guldfärgade ljus och istället lite mindre blommor.

Totalt ca 40000 kr allt och vi bjuder ca 80 gäster (men vi betalar i euro så priser i Sverige kan ju vara lite annorlunda)

• DetOrdnarSig

Mitt råd är absolut att sätta er ner och först sätta lite riktlinjer för budgeten. Sök här på BT för att få en uppfattning av vad saker och ting kostar. Mat, dryck, festlokal, fotograf, ringar och kläder brukar väl vara de stora posterna, Det finns mycket tips här på BT om hur man får ner kostnaderna (här är en bra tråd www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m2474845.html), men det går ju bara till en viss gräns. Det mesta kostar trots allt. Jag har läst en hel del trådar där folk står i valet och kvalet att ställa in på grund av ekonomin och ett sådant beslut vill ni inte ställas inför. Bättre då att redan nu inse att ni kanske får vänta några månader extra för att spara mer pengar om det behövs. Lycka till!

• Waersta

Vad kommer eran fotograf att kosta? Vad kostade klänningen? Vårat bröllop liknar erat.. men jag tror vi klarar oss på 30.000:- tänkte vad det är som skiljer oss åt.

Jenniecarlsson skrev 2007-12-30 10:59:00 följande:
    Vi gifter oss oxå den 26 juli 2008. Vi började men en budget på ca 30.000:- men den kommer vi nog spräcka något.. Vi kommer att bjuda på buffé och det kommer finnas bar till självkostnadspris. Vi bjuder oxå ca 50 gäster. Min svärmor kommer göra bröllopstårtan (mycket pengar att spara) och vi kommer även göra snittar samt nattmat själva.. Vi köper oxå saker lite vart efter så man inte behöver ta allt på en gång, min klänning samt tärnans klänning är köpta. Tårtdekoration och annat smått är oxå köpt redan så ett tips är faktiskt att handla lite då och då..
  • Jenniecarlsson

Vår fotograf kostar 1800:- Vi tog det "lilla" paketet som innefattar 2 timmars fotografering efter vigseln och sedan ingår runt 5 förstoringar. Vi kan även köpa alla bilder (han tar ca 100 st) på cd skiva för 200:- så vi kan framkalla själva.

Min klänning kostade 2490:- (finns i mitt galleri om du vill kika)..

• bumblebee jonis

Vi kommer att hamna mellan 10000-15000:-
    Vi har som mål att få det så mysigt som möjligt för den penningen
    Antalet inbjudna är 44st (barn inkluderat) Vi blir 48st om alla kommer.

Det är lite runtringande m,m. men det går att hitta billiga men ofta lika bra allternativ om man har orken och tiden att kolla runt en del

Än så länge har vi fått det precis som vi vill ha det

Lycka till!

• Waersta

Blir lite orolig då.. Min ring kostade 6.500:- och klänningen ungefär det dubbla din, fotografen ca 3000:- hur ska vi kunna klara oss på 30.000:- då? *kliar mig i huvudet*
    Lokalhyran är ungefär samma som eran, sen är det mannens kläder kvar + mat + sprit.

Jenniecarlsson skrev 2007-12-30 12:40:03 följande:
    Vår fotograf kostar 1800:- Vi tog det "lilla" paketet som innefattar 2 timmars fotografering efter vigseln och sedan ingår runt 5 förstoringar. Vi kan även köpa alla bilder (han tar ca 100 st) på cd skiva för 200:- så vi kan framkalla själva. Min klänning kostade 2490:- (finns i mitt galleri om du vill kika)..
  • Skottdagen2008

Vi utgick från hur vi vile ha det på vårat bröllop, sedan bestämde vi vilka vi ville bjuda och sen beräknade vi vad det skulle komma att kosta. Lite tokigt att göra det bakvänt, men det kommer att funka ekonomiskt för oss då vi sedan hade en summa som vi skulle spara varje månad och hade råd att göra det också.

70 gäster = ca. 90 000 kr.

Då var min klänning billig (2900 kr exkl. underkjol).

Vi ville sätta pengar på ringar, samt att vi verkligen inte ville ha buffé eller hemlagat utan 2-rätters + tårta inkl. servering i någon lokal som rymde oss + efterkommande dans. Det viktiga vara att vi ville kunna bjuda våra gäster så ingen behövde vara involverad i t.ex. matlagning eller annat utan en avkopplande upplevelse för oss och dem.

• Jenniecarlsson

Vår lokal blir byggdegården och den kostar runt 500:- att hyra, min ring kostar 5000:- men om jag fick bestämma skulle vi köpa nya förlovningsringar oxå så vi får se hur det slutar=)

Svar på tråden vad kostar det???