• Arvida

Normalpris för catering?

Hej på er!

Sitter och funderar på hur mkt vårt bröllop kommer att gå på...vi är i planeringsstadiet - helt i början - och sonderar terrängen för hur stort vårt bröllop kan bli. Helst vill vi bjuda alla (49 vuxna och 20 barn) men troligtvis måste vi skära ner ordentligt i slutändan...

Men vad går catering på? Brukar man beställa buffé eller "tallriksmodellen"? Vad ingår mer? Serveringspersonal? Dukar?

Tacksam för svar!
    Kram

• Svar på tråden Normalpris för catering?
  • stinakina

Hejsan!
    Vi har beställt
    förrätt 50:-/pers
    Buffe 130:-/pers
    Dukar/servetter 20:-/pers

Vi ska även "hyra" champagneglas och vinglas(den kostnaden vet jag inte ännu)

Sen hoppas jag ju på lite rabatt, då jag känner hon som äger cateringen sen barnsben samt att jag jobbat lite åt henne så sent som förra året!

Personalen kommer att kosta 250:- i timmen
    Men jag har ännu inte bestämt mig om jag ska skaffa egen personal, barpersonal till kvällen har jag fixat redan.

Jag räknar med att det kommer att gå på ca 12000-15000 för oss och vi har bjudit ca 70 gäster

Tårta köper vi själva och jag har kollat upp det redan, en 20 bitars prinsesstårta kostar 360:-
    Vi ska ha en vit tårta och själva dekorera med en vinröd ros mitt i...
    Så tårtorna kommer kosta ca 1000

Vi räknar med att vi blir 60-65 personer

• Kjexet

Vi kommer ha catering med buffé och räknar med att ha runt 90 vuxna (och 10-15 barn. Stället vi tar mat ifrån är kända för generösa portioner så vi beställer bara till de vuxna, det lär räcka ändå. Vi väljer mellan två alternativ, varav det ena kostar 79 och det andra 88 per portion. Sedan tillkommer dryck och tårta förstås. Mina föräldrar fixar tårtor och vi tar en tur till Tyskland och fixar alkohol (minisemester). Dukar lånar vi ihop, porslin finns i lokalen. Vi ordnar med egen personal (gymnasieungdomar i bekantskapskretsen).

• stinakina

Kan tillägga att jag personligen ville ha helstekt vildsvin..
    Som jag skrev hade jag ju jobbat lte åt cateringen förra sommaren, på två tillställningar hade dom vildsvin och det var såååå gott....

Men min dotter samt flertalet a mina väninnor är oerhört kräsna då det gäller mat, så buffe var det bästa alternativet, då finns det ju nåt för alla.

Förrätt valde vi efter eget huvud, rensteksröra på tortillasnittar.
    Bara för att få folk att hitta sina platser och kunna skåla med oss..

• lollan82

vi kommer betala 300 kr / kyvert då ingår catering, serveringspersonal, porslin, 3 rättrs med avec,bartender

fick det 200 kr billigar via kontakter

de vi anlitat driver restaurang på slottet här å har eget utestäle oxå...

• Godisråttan

225:- + moms trerätters med oxfilé

• bruden08

Vi har anlitat en cateringfirma som kommer och grillar hel gris och till potatiskak och sås sedan en förrätt och en bröllopstårta, det ingår blommor, porslin och dukar serveringspersonal i det priset vi betalar 450 kr per person och vi är 91 personer så det blir 40950 kr totalt (dryck ingår ej)

• tolonta

Är det någon mer som har råkat ut för annan moms om man även beställer serveringspersonal från cateringfirman? Detta står klart och tydligt på deras hemsida, så det är ingen ekonomisk överraskning för mig. Men köper man mat för avhämtning är momsen 12%. Serverad mat har en moms på 25%. Och om cateringfirman både tillhandahåller maten och serverar den ska man tydligen betala den högre momsen...

Svar på tråden Normalpris för catering?