Jag gjorde allt tryckmaterial själv, men då grafik och utformning finns i mitt arbete och det är ett intresse hos mig så föll det sig naturligt.
Men jag kan ju lungt säga att jag ångrade mig ganska mycket på slutet. Hade inte ett så speciellt krångt tema, ett grönt tjockare papper med en gördel om i lite transparent papper med rosa blommmor. Enklet och stilfullt. Men fy fan vad många moment det blev.
Skriva ut, vika papper, skära till kanten (eftersom jag först inte vile ha vanlig a5 format på inbjudan så skar jag bort några cm på varje sidan. Det gjorde jag inte på de andra delarna!) skära till gördlarna (ett a4 gav 6 gördlar), vika gördlarna, klistra fast dem. Fem sex stycken sådanan var ju inga problem, 50 var lite värre. Och sedan samma sak med vigselprogrammet. Till menykortet/gästpresentationen fick jag för mig att menyn skulle skrivas på det transparanta pappret, klippas ut i mindre format än själva framsidan och klistras fast där. Varför kom jag på det??? Jättefint, men gud vilket pyssel. Få kanterna snygga på det transparanta pappret, klistra fast det på (åtminstonde) samma nivå på alla, få det att sitta rakt. Tilläggas ska ju oxå att färgen tog slut i pappas skrivare när vi höll på med det här och naturligtvis var det lätt panik med att få tag på en ny eftersom det här var på fredag eftermiddag dagen innan bröllopet. (kunde inte göra det tidigare på grund av att menyn inte spikades fören på torsdagkvällen).
*S* Så, jag skulle rekommendera att om man nu ändå vill göra det själv så välj för gud skull något med så få moment som möjligt. Och enkla sådana. Som kan delegeras.
Jag tycker det är jättefint med förbeställda inbjudningar, placeringskort osv. Man måste inte ha festprogram och gästpresentationer. Vill man ha det kan man leja ut det på andra, det var brukligt för någora årsedan att tärnor/marskalkarna eller toasten gjorde det för att överraska brudparet. Så gör som du känner, jag tror inte någon kommer sitta där på er stora dag och muttra över att ni har köpta färdigtryckta placeringsskyltar eller att inbjudan inte var handgjord av er personligen.