• Jenniecarlsson

Orkar inte med allt pyssel..

Jag säger bara blääää... Verkar som att alla är så himla duktiga på att klippa och klistra. Fixa festprogram innehållandes bordsplaceringar och gärstpresentationer, rim och fakta om brudparet och gud vet allt... Jag är så himla kass på allt sånt. Har med nöd och näppe knåpat ihop ett vigselprogram i word som tog 2 veckor att göra.. Hur kan ni andra så mycket? Funderar allvarligt på att skita i festprogram och gästpresentation, måste man ha sånt?

• Svar på tråden Orkar inte med allt pyssel..
  • viktualia
    träsksvin skrev 2008-01-05 20:49:42 följande:
    Societetshuset (där vi har bröllopet) står för kandelabrer och mindre bordsdekorationer.
    Socitetshuset i Öregrund??? I så fall är jag tokavis! SÅÅÅ fin lokal!
  • Tus

Jag är inte heller någon som hoppar högt när ordet pyssla kommer på tapeten. Men det behöver inte vara så svårt och krångligt, stilrent och enkelt är oftast det snyggaste tycker jag. Det finns några exempel på inbjudningar mm i mitt galleri.

• 2008-08-09

Jag har väl egentligen aldrig tyckt om att pyssla heller, inte med sådant här iaf, att göra kort och så.
    Men nu inför vårt bröllop bestämde jag mig för att jag SKULLE klara det själv, och nu är jag fast!! Det som jag trodde skulle bli svårast var att få några idéer, men nu ploppar de ju upp i huvudet hela tiden!

• Kirsto

Jag håller med er som säger köp det du inte tycker är roligt att göra. SÅ stor skillnad är det inte i pris trots allt, iaf inte om du räknar med kostnaden att slippa betala psykolog för förstörda nerver... Det ska vara KUL att gifta sig! Minimera trycksakerna till det ni verkligen vill ha, och anpassa valet efter er budget.

Tus: Jag gick in för att titta på dina bilder, men det verkar som att du inte har gjort ditt galleri publikt ännu.

• kexxet

Vi har frågat om min svärmor och Svärfar vill göra våra festprogram..Dom vet ju hur det ska vara å så, men bara de att dom får hitta på rim och sånt =)

• jelikr

På vårt bröllop kommer (toastmadame) vi kallar henne värdinna , att göra häftena.
    På alla bröllop jag varit på har brudparet INTE gjort festhäftet själva utan det har varit en överraskning för dom också.
    Tex var jag värdinna på min systers bröllop och gjorde då häftet utan att de sett det.
    Det blir mycket roligare då!!
    Vi kommer att ha med några saker i häftet som vi vet att vi vill ska finnas där , men annars får värdinnan fria händer.
    Hoppas det ordnar sig!!!

• PennyJenny

Jag gjorde allt tryckmaterial själv, men då grafik och utformning finns i mitt arbete och det är ett intresse hos mig så föll det sig naturligt.

Men jag kan ju lungt säga att jag ångrade mig ganska mycket på slutet. Hade inte ett så speciellt krångt tema, ett grönt tjockare papper med en gördel om i lite transparent papper med rosa blommmor. Enklet och stilfullt. Men fy fan vad många moment det blev.

Skriva ut, vika papper, skära till kanten (eftersom jag först inte vile ha vanlig a5 format på inbjudan så skar jag bort några cm på varje sidan. Det gjorde jag inte på de andra delarna!) skära till gördlarna (ett a4 gav 6 gördlar), vika gördlarna, klistra fast dem. Fem sex stycken sådanan var ju inga problem, 50 var lite värre. Och sedan samma sak med vigselprogrammet. Till menykortet/gästpresentationen fick jag för mig att menyn skulle skrivas på det transparanta pappret, klippas ut i mindre format än själva framsidan och klistras fast där. Varför kom jag på det??? Jättefint, men gud vilket pyssel. Få kanterna snygga på det transparanta pappret, klistra fast det på (åtminstonde) samma nivå på alla, få det att sitta rakt. Tilläggas ska ju oxå att färgen tog slut i pappas skrivare när vi höll på med det här och naturligtvis var det lätt panik med att få tag på en ny eftersom det här var på fredag eftermiddag dagen innan bröllopet. (kunde inte göra det tidigare på grund av att menyn inte spikades fören på torsdagkvällen).

*S* Så, jag skulle rekommendera att om man nu ändå vill göra det själv så välj för gud skull något med så få moment som möjligt. Och enkla sådana. Som kan delegeras.

Jag tycker det är jättefint med förbeställda inbjudningar, placeringskort osv. Man måste inte ha festprogram och gästpresentationer. Vill man ha det kan man leja ut det på andra, det var brukligt för någora årsedan att tärnor/marskalkarna eller toasten gjorde det för att överraska brudparet. Så gör som du känner, jag tror inte någon kommer sitta där på er stora dag och muttra över att ni har köpta färdigtryckta placeringsskyltar eller att inbjudan inte var handgjord av er personligen.

• carin1983

Jag har ju turen att jag fullkomligt älskar att pyssla och gärna gör det annars åxå. Gör egna kort och sådant.
    Men måste erkänna att nu inför bröllopet har tom jag börjat bli trött på det. Det är inte kul att sitta och göra 67 vigselprogram helt för hand. Puh. Just det att man MÅSTE göra något då blir det inte alls lika roligt.

• 31 maj 2008

Jag reagerar på en sak som återkommer i de flesta inläggen i den här tråden... Era blivande män då??? Varför är det bara ni själva som fixar med trycksakerna? Vi hjälps åt, mycket roligare då tycker jag!

• carin1983

Jo visst hade det varit ett alternativ om inte min m2b hade haft ett grymt dåligt tålamod. Han orkar i ungefär 2 minuter sedan blir han sur för att det är så pilligt. Gör nästan det hellre själv än å har en tjurig karl vid min sida.

• Bluebride

jag pysslar jämt så det var ingen tvivel om att jag gör allt själv i den mån jag kan. så jag ska göra alla program. Placeringskorten är krukor. Smycken till mig och tärna/näbb kommer jag också att göra.

• mooogn

TS: Du har fått många kloka råd och svar här. Jag tycker också det är kul -till en viss gräns!- att pyssla. Därför gjorde vi alla trycksaker själva. Tycker man inte det så ska man beställa färdiga *S*

31 maj 2008 skrev 2008-01-14 13:11:05 följande:

Jag reagerar på en sak som återkommer i de flesta inläggen i den här tråden... Era blivande män då??? Varför är det bara ni själva som fixar med trycksakerna? Vi hjälps åt, mycket roligare då tycker jag!
    Min sambo gjorde lika mycket som mig. Han fick ta de tålamodsprövande bitarna som att skära papper rakt, och sådant (och jag designade)... Dessutom fixade han ihop festprogrammet i word(!) så att det hamnade rätt när vi skrev ut. Sådant har jag heller inte tålamod till
  • Zozo

Man MASTE inte ha programm - skippa det om du inte vill pyssla! Man maste heller inte pyssla - skippa det om du inte vill.

Jag tyckte det var rätt roligt och vi hade bara 30 gäster, sa det var inte saaa jobbigt. Vi hade dessutom inbjudningar pa tva olika sprak och det hade blivit ganska dyrt att beställa, när det var sa fa av varje sort.

Själva programmet för oss innehöll i stort bara menyn och gästpresentationer med foton pa personerna. Inga sanger eller pyssel. Jag layaoutade det i Word och det blev helt ok när man kan sitt word (jag hade dock ett bildbehandlingsprogramm parallelt). Det var körigt att skriva ut det dock, för mina bada skrivare strejkade lite med att mata fram det lite tjockare pappret.

Tackkort gjorde vi enkelt med dubbelvikta svarta kort där vi fäste brudfotot med fotohörn pa ena insidan och skrev med silvertext för hand.

Lite "prydnader" hade vi men inget alltför komplicerat.

• grabbarna

jag gillar oftast att pyssla men just i detta fall så gör jag inget avancerat det är nog mycket ändå. jag köper inbjudningdskorten färdiga och gör ett väldigt enkelt vigselprogram ett vikt a4:a där allt bara står inget lull lull eller nåt.

festhäftet funderar jag på att be en kompis hjälpa mig med för jag hjälpte henne men jag har även fått ngr via mejlen att titta på så jag vet hur det ska läggas upp.jag härmas helt enkelt

• pojomo

vi ska inget ha. Fixade bara injudningar. Det andra kan jag tänka mig är till för dom familjer som kanske inte har eller träffar varrandra så ofta. Alla vet vem som är vem som kommer på vårat bröllop så det är bara onödigt för oss. Mindre utgifer med:)

• lycklig78

JAG HATAR ATT PYSSLA!!! Därfär gör jag inte det. *sådetså*

• 20080802

Min kreativa tärna står för inbjudningskort och min konstnärliga syster och händiga mor ska samsas om dekorationer och dukning. Blir nog dock inte så pyssligt vare sig det ena eller andra om jag känner dem rätt. Det kommer bli sååå braaa!!

Svar på tråden Orkar inte med allt pyssel..