• baby78

Bidrag till bröllopsresa istället för presenter

Jag och min sambo vill inte ha en massa saker i bröllopspresent, vi har så det räcker. Istället tänkte vi önska oss pengar så vi kan ha möjlighet att åka på en härlig brällopsresa tillsammans! Nu undrar jag hur det praktiskt ska gå till. Ska gästerna lägga den summa de vill ge i ett kuvert eller kan man på nåt sätt be dem sätta in pengarna på ett konto. Samtidigt vill man ju ändå inte veta förrän på bröllopsdagen hur stort bidrag man fått! Nån som har nåt klokt förslag?

• Svar på tråden Bidrag till bröllopsresa istället för presenter
  • Pumpkin

Ni kan ju öppna ett konto som någon annan administrerar, typ era föräldrar. Då kan ni ju inte se hur mycket pengar som kommer in

• tofflisar

Vi ska oxå önska oss pengar. Tycker det känns lite knepigt att folk ska behöva komma med kuvert så vi tänkte oxå köra konto. MEN min syster oponerade sig starkt mot detta! Hon tycker att det skulle kännas konstigt att komma till bröllopet utan något.. hmm.. jaha, tillbaka på ruta ett! Haft tankar på presentkort på resebolag men då är man ju väldigt bunden till just det företaget..

• AnnaochHenrik

Jag har varit på bröllop där man satt in pengar till bröllopet på ett konto, och så sammanställde den som hade hand om kontot det, och gjorde ett jättestort kort där det stod summan och alla som bidrog.
    Tyckte det var jättesmidigt, så vi ska också göra så. Vi slipper se hur mycket varje person bidrar med också, man kan ge så mycket/lite man vill. Min syster har ett bankkonto som bara ska användas till detta. Vi ska ha bilsemester inom Sverige med boende på lyxiga hotell, spa-behandlingar och så. Det är alltså inte aktuellt med presentkort på någon resebyrå, bättre med pengar som vi kan använda under semestern.

• kalaskarin2

Vi kör på samma idé, men har tänkt at folk får ta med sig pengarna till festen, då har de chans att göra en grej av det.

Jag personligen tycker det är roligare att få ha med mig något som gäst, inslaget på ett fint eler roligt sätt, jag och min sambo gjorde tex i ordning en gammal resväska i skinn, jättefin köpt på loppis för 20:-, och tapetserade med bilder på brudparet och texten -trevlig resa.
    Inuti väskan ( vi var många som skramlade) hade vi 3500:- i 20 och 50-lappar, vikta som flygplan och bilder på alla som var med på presenten.

• Zozo

Vi hade önskat oss det. Vad som hânde var att vissa kom med presenter, med present och check/kuvert/lösa pengar eller endast med bidrag. Vi hade gjort en slags stängd postlada där folk fick lägga kort, hälsningar och bidrag; De som ville ge anonymt lade bara lösa pengar i ladan, andra lade i ett kuvert med kort och check/pengar.. Fungerade finfint. är ni pa ett offentligt ställe är det bra om någon har hand om ladan sedan pa kvâllen, sa att den inte försvinner;

• baby78

Instämmer att det är ju lite trevligt att som gäst få ha med sig en present av något slag! Klurar vidare.

• tolonta

Be dem ha med pengarna i form av guldtior och ordna en burk som är som en spargris, där de får lägga tiorna i. Det är inte helt uppenbart om man stoppar ner 30, 50 eller 70 tior...

• Mirri

Guldtior är ju en kul idé men tänk på att man får betala en viss procent på banken när man sätter in mynt och summan överskrider 1000kr vid ett insättningstillfälle. Eller, så är det på min bank i alla fall.

• 2008-08-09

Vi har typ samma problem. Vi ska också önska oss pengar istället för presenter..
    Dock är jag inte riktigt säker på att alla verkligen kommer att respektera vår önskan, utan iaf köpa en brödrost eller en ful vas...
    Sen det där med konto/eller direkt i handen... jag måste nog försöka tänka vad som är roligast för gästen då...och nog tycker jag det är roligare att få ha med sig presenten, tejpat fast pengarna i en liten björk eller så!
    Så jag tror vi kör på den varianten, problemet återstår ju fortfarande att vi förmodligen kommer att få andra presenter iaf...

Svar på tråden Bidrag till bröllopsresa istället för presenter