Inlägg från: Skogsstjärna01 |Visa alla inlägg
  • Skogsstjärna01

Överviktiga barn

Allt beror ju på hur gammal han är, men varför inte(om det passar åldersmässigt):

Börja äta nyttigare hela familjen. Vanlig husmanskost fungerar, bara man kompletterar den med mycket grönsaker.

Kanske dags att han får prova någon ny fritidsaktivitet? Ex. judo, fotboll eller simning?

Se till att hela familjen börjar röra sig mer, och göra saker där man rör sig tillsammans.

• Skogsstjärna01

Men när rör han sig, vad gör han då och i vilken ansträngningsnivå är det?

Han behöver mycket mer motion än den han kan få på rasterna i skolan och av skolans idrottslektioner.

Ta bort saft och söta saker (antar att du reda gjort det), kör frukt och smörgås fika. Drick vatten eller lättmjölk till maten. För in mer grönsaker i era vanliga maträtter. Ex. kan man riva ner morötter

• Skogsstjärna01

lite snabbt där! Fortsätter här

...i köttfärssåsen, lägga in broccoli buketter i pastasåsen, ha i en extra lök i mat med lök i osv. Samtidigt som man byter ut hälften av matlagningsgrädden mot lättmjölk i alla såser och stuvningar. Små saker som jag tror får stor effekt med tiden!

Se över brödet, kanske kan ni byta till ett grövre?

• Skogsstjärna01

* nyckelhålsmärkt är en bra sak att utgå ifrån!

* grovt bröd, kalkonkött eller en mager skinka, gärna grönsaker på smörgåsen.

* laga mat från grunden. Alltså inga halvfabrikat (färdiga fiskpinnar, köttbullar, pulvermos mm)

* Undvik panerad mat, korv, friterat (allt detta vet du säkert).

* stek sällan, koka eller tillaga i ugn i stället.

* ersätt smör i recept med smör med olja och/eller flytande margarin.

* se till att han äter minst 3 frukter/dag och 1-2 nävar grönsaker.

*undvik söta såser ex. sötsur sås eller andra klara såser, de innehåller oftast socker. Överlag, läs på alla förpackningar.

*Det är svårt att slänga ut alla sina gamla recept och att bara köra en ny kokbok, det är min erfarenhet. Lättare är det om man gör sina gamla recept magra och nyttigare istället. T.ex. genom att få bort halvfabrikat, smör, grädde och socker.

* Minska saltet succesivt, då märker man inte av det för mycket. Nästan alla svenskar äter idag för mycket salt, inte alls bra för övervikt, härt-och kärlsjukdomar mm.

• Skogsstjärna01

Försök att börja vänja honom vid ex. havregryngröt, osötat musli, grovt bröd, knäckebröd. Råkostsallader, ångkokta grönsaker m.m.

När ni får träffa dietisten kommer denne säkert att återinföra frukt på menyn och ge förslag på grönsaker, mängd och motion.

Just för födelsedagen är kyckling och olika sallader hälsosammt, men se upp så att det inte är onyttiga dressingar och såser!

Ett tips ang tårta, bullar och kakor är att göra dem SMÅ! Baka bullarna medvetet små, samma sak med kakor eller t.ex. när du skär upp tårtbitar. Skär bitarna smått och säg t.ex. att din son får ta en tårtbit eller två kakor men inte mer.

Lycka till!

• Skogsstjärna01

Jag skulle helt klart gå på dietisten. Hon är utbildad i frågan och har bäst koll. T o m läkaren gav ju bara råd att följa fram tills dess att ni skulle träffa dietisten.

Gör som hon säger!

Jag tror att hon har rätt när det kommer till mjölk, t.ex. Eftersom barn växer och skelettet håller på att utvecklas så behöver barn mjölk och mjölkprodukter. Alternativt vegetariska alternativ för att få bl.a. kalcium. Vuxna däremot behöver inte mjölk. Dessutom är det ju möjlksocker i mjölk och läkaren ville väl undvika problem med diabetesen. Jag tror att det var därför läkaren sa så.

Svar på tråden Överviktiga barn