Överviktiga barn
jag har en liten kille hemma som väger för mycket. Är det någon som har något tips på sidor på nätet där man kan hitta tips och recept på mat som kan passa honom/oss?
Eller som kanske har egna tips. allt mottages tacksamt
jag har en liten kille hemma som väger för mycket. Är det någon som har något tips på sidor på nätet där man kan hitta tips och recept på mat som kan passa honom/oss?
Eller som kanske har egna tips. allt mottages tacksamt
han är 10 år och han är inte mycket för tvspel. han rör sig i snitt 1.5 timme om dagen och ibland mer än så.
Det skumma är att vi äter inte mycket godis. Han äter smörgås och osötat nyponsoppa till frukost i regel. mellanmål i skolan är svårt att göra något åt dom serverar endast smärgås juice/mjölk och fil. Han älskar vatten så det dricker han mest av
Han får inte äta mjölk ost fil yoggi frukt godis läsk kakor osv han får bara dricka vatten. inget som innehåller socker överhuvudtaget. allt måste bort det är därför jag undrar om någon vet hur man hittar sån mat.
vi har fått komma till överviktsenheten nu äntligen och det var där dom sa allt det där igår.
jag har tjatat i 2 år om hans vikt nu men ingen lyssnar, han har antagligen dessutom diabetes vilket jag oxå påtalat under ett år men inte fått hjälp med.
jag mår inge vidare just nu för hans pappa skiter i allt (vi lever inte ihop) tack och lov finns det andra runt mig inkl min sambo som lovat att släpa ut honom på raska promenader vilket jag inte klarar för jag har sån ledvärk.
Dom sa där att dom tycker att han rör på sig bra, men uppenbarligen måste jag utöka det iallafall
Tack för dina råd. Får inte ge honom frukt så jag får köra på grönsaker som han tack och lov tycker om. Han spelar inte tv spel alls i princip
Han äter redan grovt bröd och får inte dricka mjölk i någon form.
Det är jättesvårt att f en 10 åring att se långsiktigt på allt, men han verkar ha tagit in en del nu iallafall. Han har tom varit ute och sprungit idag med min sambo. Alla runt oss vet hur det är nu och alla finns för honom och stöttar honom. Han ska träffa en son till en kompis tll mig som har gått genom samma sak och få lite tips av honom
Han går hos en läkare och vi ska få träffa en dietist. Och vi pratar mer än bara rund här....
Jag har bara träffat läkaren än så länge ska träffa dietisten på mån. men läkaren sa att han får inte dricka annat än vatten vilket jag tycker känns riktigt riktigt elakt även om han tycker om det.
Han äter tyvärr ingen annan gröt än risgrynsgröt och den går ju bort.
Just nu är det enbart vatten han dricker. Behöver jag tillägga att han tycker att livet suger...=( han vet att han måste men det gör det ändå inte enkelt att bara servera vatten. vi andra dricker oxå bara vatten och jag hatar det har alltid gjort.
Även viktväktare får ju dricka annat. Är det någonsom vet om man kan sätta honom på deras diet?
Just nu försöker jag bara ta mig förbi min andra sons 12årsdag på tis utan större katastrofer sett ur min lilla sons synvinkel. Sitter och letar smala allternativ till tårta och kakor. kan ju inte skippa födelsedagen heller.... Svårt att hitta balans mellan barnen just nu.
Är så glad att vi valt buffe till bröllopet på så sätt finns det mat som passar honom oxå
Han hade fel på sin nedre magmun när han var 5 år och efter det så har han gått upp i vikt. Hans storebror väger 31kg och ingen av oss andra var stora som barn.
Jag har redan mutat honom med pengar om han avstår godis =) det var bra förslag att muta honom med roliga saker eller roliga saker att göra i stället för godis.
Tack för alla tips.
jag har köpt flytande och strö sötningsmedel så min mamma ka baka åt mig i morgon till kalaset.
Känner mig jätteförvirrad. Jag träffade dietisten igår hon sa att han måste dricka 0.5 l mjölk eller äta 500g mjölkprodukter, han ska även äta frukt. på henne låter det som att han får äta i princip allt men ska äta mindre. Då kan man undra varför dom säger så olika saker