• hondafreak

Överviktiga barn

Min kille är 12 och mullig.
    Visserligen går det på rätt håll, men det har varit MYCKET jobb för att komma dit.
    KOSTEN : ta bort flingor med socker, köp dyra pålägg typ rostbiff, kalkon, skinka mm, INGEN KORV , 10 % ost ( det finns goda , vi har gått igenom alla)Försök smyga in bröd som är lite grövre men som inte märks, så vänjer han sig vid det. Gå över till enbart nötfärs istf bland-, och dryga ut med squash och potatis och lök. Ät så mycket potatis i alla former det går, ris och pasta innehåller MYCKET mer energi. Helst inga färdiga produkter och i så fall finns det lågfett alternativ, t.ex. må gott köttbullarna som är jättegoda. Kyckling är perfekt lågkalori mat och inte dyrt heller. Helt kött är bra. Använd lätt lätt fraiche 5 %, fungerar jättebra i allting !

GODIS : minska och kör godis bara en dag/vecka, ta popcorn som är mycket bättre

DRICKA ; ta bort helt och ersätt med vatten med smak, eller lättmjölk.

Köp inte hem kex och kakor och glass, då går det åt.

Tvinga i honom frukt, det har jag fått göra,nu äter han frivilligt. Övriga familjen är fruktomaner så det är konstigt att han inte har ätit frivilligt!
    Frukten gör att han får mindre sötsug eftersom han får i sig fruktsockret, han blir mätt bra och får i sig fibrer.

BEGRÄNSA TIDEN VID TV/DATA ; min kille har FYRA timmar i veckan vid datan eller tv-spelet. Vill han ha mer får han promenera samma tid med mig eller mormor. Väldigt trevligt faktiskt !
    TV får man se före 10 och efter 5 på helgerna, och efter 5 på vardagar.

Detta låter kanske hårt, men resulterar i att han mår bättre !
    Man når inget om man går i i det halvdant.
    Min kille höll på att få diabetes så jag satte hårt mot hårt men är ingen skräckmamma för det. Däremot har han blivit väldigt medveten om kosten och motionen.
    Hoppas du fått några idéer av detta !

• hondafreak

Ja herregud, det är bara att kämpa på, i motvind hela tiden känns det som oxå ! Ge inte upp, det kommer vända !!!!!
    Vad är det som gjort att han gått upp så mycket ?
    Är resten av familjen normal-viktiga (konstigt ord men du fattar Finns fetman i släkten ? Trots allt är det så att han får i sig mer än han gör av med ( om det inte är sjukligt )
    Jag förstår att du försökt med belöningar, men försök igen för att få honom stå ut med situationen, biobesök, Liseberg, mer månadspeng och sånt typ. Småttingar är som hundar, de gör ingenting utan att tjäna något på det själva.....oj det lät hemskt, men så är det ! Min son försöker klara ett helt år utan godis mot 2500:- till jul. Han har redan jobbigt men vi stöttar allt vad det går och de andra försöker "smygäta" sitt lördagsgodis nu i början så att han inte ska bli för frestad.
    Vi hjälps åt så gott det går.
    Till tårtan kan du ta mellangrädde, och baka med så lite socker och fett det bara går. Det är ju trots allt en engångföreteelse att han äter tårta, så just det behöver du inte hänga upp dig på. Det måste ju vara lite fest oxå ibland !
    Istället för godispåse till barnkalasen kan du ge alla en liten pryl, tex en liten ficklampa eller, det här låter inte klokt men min sons kompisar blev jätteglada, en batteridriven liten tandborste !!!!

Svar på tråden Överviktiga barn