• Knopan

Knäck den här nöten,hörrni...

Behöver verkligen hjälp med det här...

Jag ska gifta mig och har en son (fem år gammal) sen ett tidigare förhållande.
    Både jag och min m2b har extremt ovanliga efternamn (han är helt ensam i Sverige med sitt,med mitt finns det ca sju st i hela Sverige). Därför har jag svårt att "släppa" mitt efternamn... men jag kan ju ta hans eller mitt eget som mellannamn,vi har inte diskuterat det än.

Men mitt problem gäller min sons efternamn...
    Han har ju mitt efternamn och om jag ändrar (eller möblerar om) med mitt/mina efternamn så blir ju min son ensam i familjen med ett efternamn

Tycker det känns tråkigt/ledsamt/utstött för honom... Jag tycker det känns väldigt knas att han ska vara ensam om sitt efternamn,som en känsla att inte höra ihop

Tips? Hur kan jag göra? Nån med erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Knäck den här nöten,hörrni...
  • Pumpkin

Byt efternamn på sonen också då?

• Knopan

P.s... till detta hör oxå att vi ju tänker skaffa barn,jag och min m2b. och jag vill ju VERKLIGEN att syskonen ska ha samma efternamn, eftersom de inte kommer bli "helsyskon" så vill jag inte "sära på dom" ytterligare genom att ha olika efternamn på dom. Usch! Hjälp!

• Äntligen är det min tur

Byt namn på sonen också!!! Det skulle jag ha gjort

• Knopan

Har tänkt på det... men känns på sätt och vis lite konstigt eftersom han då får ett efternamn som inte alls "hör ihop" med honom (fast det gör det ju iofs på sätt och vis)...men ändå... shit,jag sliter av mig håret!!!
    Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2008-01-11 10:53:56 följande:

Byt efternamn på sonen också då?
  • Pumpkin

Nog tycker jag att det hör ihop med honom - tar inte din blivande hand om din son som en pappa?

• Knopan

dessutom lär det bli en massa pip och gnäll från hans biologiska far ang efternamnsbyte

• Knopan

Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2008-01-11 10:58:27 följande:

Nog tycker jag att det hör ihop med honom - tar inte din blivande hand om din son som en pappa?
    Mnja...han är mer som en bra polare... min son är hos sin far 50%,så han ser nog min m2b mer som en schysst/rolig kompispolare
  • Pumpkin

Ah... Ja, det är en svår nöt ni har att knäcka...

Ni kan ju låta bli att ändra namn överhuvdtaget och heta era egna namn.

• Thailand 08

Kan inte du och din son ta dubbelnamn? Både det gamla och det nya?

• Grund

Varför inte låta min blivande ta ditt namn och era framtida barn kan ha ditt namn precis som ditt barn har idag. Då heter alla i familjen ditt namn utom din man som har både sitt och ditt.

Svar på tråden Knäck den här nöten,hörrni...