Inlägg från: Mrs Mommy |Visa alla inlägg
  • Mrs Mommy

Hur funkar det? från start till slut.

På skatteverkets hemsida finns blanketter om hindersprövning och namnändring.
    Jag beställde och skickade in båda samtidigt.
    När ni sedan har gift er anmäler prästen till skatteverket att ni är gifta och efter några veckor får man ett personbevis med sitt nya namn.
    När man fått sitt personbevis kan man söka nytt pass körkort mm.

• Mrs Mommy

Hindersprövningen tar ca 2-3veckor (ibland mindre) att få och gäller i 4månader.

• Mrs Mommy

Japp!
    Det spelar ingen roll vilket namn du "har" utan att det står samma namn på passet och biljetten.

puffenwilma skrev 2008-01-13 14:23:45 följande:
    Så med andra ord så är det smartast att boka flygbiljetter i sitt gammla efternamn om man åker ett par dagar efter vigseln? Min ursprunglia plan var att fixa med namnbytet när vi kom hem så att det inte blir några problem men om det ändå tar sin lilla tid kan man ju skicka in blanketterna direkt ändå. Men jag är orolig för att det ska bli ngt krångel.
  • Mrs Mommy

Det gäller nog ganska länge.
    En bekant till mig gifte sig för över ett år sedan och hade helt glömt bort att fixa nytt pass till en resa för en månad sedan. Hon fick panik då biljetten stod i hennes nya namn någon vecka innan resan. När hon ansökte om nytt pass sa hon hos polisen att om hon hade tagit sitt gamla namn på biljetten hade det inte varit något problem.

En vild gissning är att om passet är giltigt och det är du på bilden bryr dom sig inte om du bytt efternamn.

Flamora skrev 2008-01-13 14:40:12 följande:
    Är det helt säkert att det inte spelar någon roll vad man heter, bara man har sitt gamla pass? Och hur länge gäller detta? Vi gifter oss i juli men har ännu inte bestämt vad vi ska heta i efternamn. Svärföräldrarna vill bjuda på resa i samband med en födelsedag i slutet av året och vill boka nu. Problemet är att de inte vet vilket namn de ska boka i. Kan vi ha kvar våra gamla pass så länge och bara låtsas att vi inte har bytat namn? Någon som vet?
  • Mrs Mommy

Det är bara viktigt att biljetten och passet har samma namn!

Annars får du inte åka

• Mrs Mommy

Ja, det är ju ingen i passkontrollen som sitter och ringer skatteverket för att se om någon har bytt namn

Ring polisen och hör dig för om du är orolig, men det är nog inga problem.

Flamora skrev 2008-01-13 14:59:48 följande:
    Vad bra! Tack! Bra om man kan göra så. Då är det bara att vi väntar med att fixa nya pass till vi varit på den resan.
Svar på tråden Hur funkar det? från start till slut.