Inlägg från: MrsFellerA |Visa alla inlägg
  • MrsFellerA

Hur många tar lån för att gifta sig?

Det där med att ta lån för ett bröllop är ju ett helt personligt val. Vad är det som säger att det är fel? Folk lånar till en hel massa olika grejer. Det viktigaste är dock att man vet att man klarar av att betala lånet, som med alla andra eventuella lån man har.

Om man skulle skilja sig innan man är skuldfri så är det väl lika jobbigt att sitta på ett lån för en bil som för ett bröllop? Tycker inte man kan resonera på det sättet...för då är det väldigt mycket man skulle behöva oroa sig för... Visst kan man säga att det är "tråkigare" att betala av ett lån för något man redan upplevt och inte "har kvar", men vadå? En upplevelse är väl värd så mycket mer än prylar!?!

Vi kommer inte att låna pengar till vårt bröllop, för vi har turen att kunna spara ihop allt. Däremot tog vi ett banklån för att kunna ha råd att flytta utomlands. Det kanske någon ser som helt korkat av oss...men vi visste ju att vi inte skulle ha några som helst problem att betala av det.

• MrsFellerA

Troll-P
    Tja...det blir ju alltid så om man jämför grejer och upplevelser. Självklart kan man alltid sälja en bil, eller en lägenhet, för att kunna betala av lånet. Men med bilar är det väl tyvärr så att man sällan får tillbaka det man betalt - de halveras väl i värde så fort man har stoppat i nyckeln och startat den...

Nu hör väl visserligen inte det till denna tråd...dvs. avbetalning av billån...men rent generellt tycker inte jag att det är någon egentlig skillnad med att låna till en upplevelse som till en grej. Däremot kan det ju vara extremt farligt för den egna ekonomin om man har för många lån och man bör fundera mer än två gånger innan man lånar pengar. Vad har man för önskningar om framtiden, som kanske kräver ett lån? Vi skulle t.ex. inte kunna låna pengar till ett bröllop, för då är det möjligt att vi inte kommer att kunna låna så pass mycket pengar vi behöver till en bostad och tvingas bo kvar i en hyresrätt.

Men nu har jag väl snurrat mig bort från TS mening med tråden totalt... Sorry!

Svar på tråden Hur många tar lån för att gifta sig?