• stbm

Ni som inte vill byta efternamn men ändå vill heta samma...

Hej!
    Ännu en efternamns fråga :)...
    jag är den enda kvar i min familj med mitt efternamn så jag vill självklart behålla det (har alltid kallats efternamnet bland kompisar). min sambo vill också ha sitt efternamn kvar då han också kallats det av sina vänner, men han har en bror som kommer föra namnet vidare.
    nu har jag hört med skatteverket och de sa att om jag heter x och han y så kan vi heta x-y, men våra barn kommer heta y, detta går inte att ändra på! om vi vill att våra barn ska heta x-y kan vi inte heta samma utan jag får heta y-x och han x-y då kan barnen heta x-y. oj vad rörigt detta blev, hoppas ni förstår.. så nu till frågan: hur har ni gjort som vill behålla era namn men samtidigt vill att barnen ska heta samma som er?
    sorry om det blev långt och krångligt.
    Tänkte bara höra hur andra gjort...

• Svar på tråden Ni som inte vill byta efternamn men ändå vill heta samma...
  • Strawberryhoney

Ta dubbla båda två? Han lägger ditt före sitt och du tar hans efter ditt?

Det blir då mellannamn-efternamn. Hoppas du förstod.
    Varför kan inte barnen döpas till "dubbelt"? Våra barn har mitt e-namn och sambon gar sitt. jag funderar på dubbelt men vet ej.... mitt är så ovanligt här och finare än sson namnet.

• stbm

skatte verket sa så, att om vi tar dubbel namn när vi gifter oss kan inte de barn vi får i framtiden heta dubbel efternamn utan bara ett efternamn :(

• generalskan

Barnen kan väl byta efternamn till ditt när dom blir äldre och kanske vill det

• stbm

hm jo det är sant, men jag vill ju hellre att de heter samma som mig ( vet är lite självisk :) men men )
    just eftersom jag inte har syskon, vilket sambon har
    jag är den sista i familjen med efternamnet fortfarande i livet
    det är definitivt inte han ( har HUR stor släkt som helst)
    ingen vill byta efternamn, men vi vill heta samma :) (vet att vi krånglar till det ;) ) och båda vill att barnen ska ha den egnes efternamn. vet att det inte är en så stor grej egentligen men...

• generalskan

Så tänkte jag när jag gifte mig förra gången, Jag tog dubbel namn och sonen fick ha kvar pappas efternamn men han kan ju byta till mitt om han vill senare, denna gång jag gifter mig så ska jag byta efternamn helt vill sudda ut all spår av mitt X. jag utom sonen förstås(sonen bor hos pappa)

• generalskan

Om du får gubben att gå med på det så kan ju barnen ta ditt namn innan ni gifter er. men då blir det ju bara ditt namn men eftersom du är ensam kvar så tycker jag att din sambo kan gå med på det. jag och min syster är också sist på en gren av vår släkt, har sysslingar som kan föra namnet vidare och så kan ju våra barn byta om dom vill(srran har 3 barn)

• stbm

Tycker det är SÅ svårt med denna fråga, de flesta runt oss har åsikten om att kvinnan byter namn...
    skulle nog inte haft så svårt att byta namn om jag hade haft syskon eller föräldrar i livet, men eftersom att det är bara jag kvar med mitt efternamn så känns det så viktigt att ha kvar det, vilket min sambo förstår men samtidigt vill ju båda heta samma efternamn, ååå vad detta är svårt! kan inte bara alla som vill få heta dubbelnamn :) vet inte varför skatte verket har sådana regler att om föräldrarna har dubbel namn kan inte barnen ha det :(

• stbm

vi har inga barn än, och därför kan de inte ha dubbelnamn eftersom att de skulle födas efter vi gift oss. då får de nämligen automatiskt det "officiella" efternamnet eftersom att man inte på papper kan ha dubbel namn :(

Svar på tråden Ni som inte vill byta efternamn men ändå vill heta samma...