• stbm

Ni som inte vill byta efternamn men ändå vill heta samma...

Hej!
    Ännu en efternamns fråga :)...
    jag är den enda kvar i min familj med mitt efternamn så jag vill självklart behålla det (har alltid kallats efternamnet bland kompisar). min sambo vill också ha sitt efternamn kvar då han också kallats det av sina vänner, men han har en bror som kommer föra namnet vidare.
    nu har jag hört med skatteverket och de sa att om jag heter x och han y så kan vi heta x-y, men våra barn kommer heta y, detta går inte att ändra på! om vi vill att våra barn ska heta x-y kan vi inte heta samma utan jag får heta y-x och han x-y då kan barnen heta x-y. oj vad rörigt detta blev, hoppas ni förstår.. så nu till frågan: hur har ni gjort som vill behålla era namn men samtidigt vill att barnen ska heta samma som er?
    sorry om det blev långt och krångligt.
    Tänkte bara höra hur andra gjort...

• Svar på tråden Ni som inte vill byta efternamn men ändå vill heta samma...
  • Fröjdis

Jag kommer att behålla mitt efternamn, barnet (som kommer i april) får mitt efternamn. Han behåller sitt efternamn, men tar mitt namn som mellannamn. På så sätt har han kvar sin identitet och gamla klasskompisar etc kan hitta honom om de söker. Samtidigt heter han samma som barnet, så på dagis kan han t.ex. presentera sig som sitt förnamn + mitt efternamn. Detsamma om man är utomlands. Att heta samma som barnet kan vara en fördel om man tvingas bevisa att man är far till barnet.

• trettondagsbruden

ni kanske kan vänta med namnbytet till barnafödandet är avklarat? man kan ju byta när som helst under äktenskapet.

annars tycker jag det borde finnas NÅT sätt att komma runt det, t ex om du när barnen är födda byter tillbaka namn till ditt flicknamn, det måste väl gå? även om man kanske får betala för namnbytet? då existerar ju det som efternamn o inte bara mellannamn, och då kan barnet få det namnet som mellannamn och pappans som efternamn (eller hur ni nu vill ha det). och sen byter du tillbaka igen? pappersexercis i massor men.. det kanske går? :)

• Disan

men om fadern tex har sitt namn som mellannamn och ditt namn som efternamn och ni får barn så kan ni väl ge barnet hans namn som mellannman och ditt namn som efternamn.. oj rörigt

tex

mannen - johan andersson karlsson
    barnet - kevin andersson karlsson
    frun - anna ... karlsson

byt ut andra namnet

• Peters Fridelina

Jag har varit med om något liknande som barn.

Mina föräldrar är skilda. När min far skulle gifta om sig så tog min mamma tillbaka sitt flicknamn. Min far tog sin frus efternamn och la det sist så att han hette 2 efternamn. Vi ville ta mammas efternamn också så vi hette samma som båda våra föräldrar, men HÄR kommer det röriga.

Eftersom min far inte hade kvar sitt/vårt efternamn utan det numera var mellannamn så kund vi inte lägga mammas efternamn sist. Vi var tvungna att ta det som mellannamn.
    Exempel:
    Min far: Per Svensson Rosgren
    Mamma: Lena Ramklint
    Jag: Fridelina Svensson
    Fick lägga "Ramklint" i mitten, eftersom ingen längre heter Svensson i familjen. Kryphålet skulle vara om min far ändrade så han la Svensson sist, då kunde vi lägga "Ramklint" sist.
    Rörigt, jag vet.

• lillan31

ja, lite rörigt blir det med namnfrågor

Jag tänkte ta min blivandes efternamn som mellannamn, o har kvar mitt eget efternamn.

Sen tänkte jag att nångång senare, när vi varit gifta ett tag, att han anmäler till skatteverket att han vill heta MITT

• lillan31

...MITT efternamn, o ha sitt som mellannamn...det borde väl gå?

• Limbolight

Eftersom barnen och jag har samma efternamn, tyckte vi att han kan ta vårt efternamn och behålla sitt eget som mellannamn. Det går väl?

Men om han och jag vill heta samma, hur gör man då?

Typ:
    Han: Lund
    Jag: Svensson
    Han tar mitt namn: Lund-Svensson

Hur gör jag om jag oxå vill heta Lund-Svensson??

• Semesterbruden

Vi har sagt att barnen heter som honom och jag har dubbelt, det känns som att jag ändå vill ha mitt namn kvar. (Även om det antagligen aldrig kommer att användas.)

• Utomlands 2008
    Disan skrev 2008-02-09 00:48:54 följande:
    men om fadern tex har sitt namn som mellannamn och ditt namn som efternamn och ni får barn så kan ni väl ge barnet hans namn som mellannman och ditt namn som efternamn.. oj rörigttexmannen - johan andersson karlssonbarnet - kevin andersson karlssonfrun - anna ... karlssonbyt ut andra namnet
    Nej, eftersom man aldrig får föra vidare mellannamn till barn så går det inte att göra så.
  • avil

Vi har ju barn o är ogifta-de har redan från födseln fått pappans namn!
    Han har ett trist sson namn,o jag har ett ovanligare namn,som jag absolut! vill o ska behålla.
    Det är en del av mig!

men jag kommer att behålla mitt efternamn som mellannamn,o tillägga hans efter.

då heter jag ändå mitt namn+hans.

Barnen o han heter ju bara hans.det de alltid gjort!

• Cissit

Min mamma tog sin exmans namn som mellannamn när de gifte sig och deras gemensamma barn heter som hon, dubbelnamn alltså, så de har både mammas o pappas namn.

Svar på tråden Ni som inte vill byta efternamn men ändå vill heta samma...