• 16 aug

Jobbigt för barnen med 2 "efternamn"?

Sitter dumt till nu.. vill SÅ gärna ha kvar mitt efternamn finns fåtal fam som heter så nu. Jag är dessutom ensambarn.. MEN jag vill ha sambons efternamn med! Hans är också ovanligt! Hur ska man göra?? Stackars barn med 2 efternamn! Men vi vill gärna att dom har båda..

namn, mellannamn, efternamn blir det då? Men alla andra namn då? uuhh så många Tänker ofta på detta- skit jobbigt, jag vill inte släppa något av namnen...
    Hur skulle ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 23:25
    Hur står det då på mitt körkort tex? Om jag tar båda?

• Svar på tråden Jobbigt för barnen med 2 "efternamn"?
  • Mirri

Vi tar mitt för sambon vägrar dubbelnamn just för de framtida barnens skull.

• lilltjejan

jag har sen jag föddes haft två efternamn (å dom är fortfarande efternamn då jag fick dom innan den konstiga mellannamsgjejen infördes)
    Det ena av mina efternamn vägrar jag släppa då vi är 7st i hela världen som heter detta (mina farföröldrar tog det vid giftemål)
    Min m2b är grek och har ett väldigt vackert efternamn och vägrar ju då ta ett annat namn, så jag behäller mitt ena (men har nog det som mellannamn om det inte får vara två efternamn) och tar hans som efternamn... Vi kommer ge dom förhoppningsvis kommande barnen båda namnen just för att vi vill föra båda vidare....
    Jag som levt hela mitt liv med två efternamn har inte upplevt det jobbigt och när jag skriver under saker så använder jag mig oftast bara av det ena....

oj va långt det blev

• lilltjejan

ah juste på alla handlingar så som kärkort å pass å kontokort så står båda mina efternamn, likaså på ALL post jag får...

• lilltjejan

*körkort ska det ju stå

• lilltjejan

kan ju tillägga att jag har tre förnamn me varav ett är tilltalsnamn då...

ex. tova LINDA amanda SVENSSON EKSTRÖM

många namn blir d men mig gör det inge...

• stbm

hej! tänkte bara komma med lite tråkig fakta...sitter lite i samma båt.. vill ha kvar mitt namn sambon lika så + vill att barnen ska kunna heta samma. ringde skatte verket och så här sa de: om man tex heter anna svensson och kurt andersson kan man ordna (men se upp så ni inte gör fel för man kan inte ångra sig!? de sa faktiskt så..) så man heter anna svensson andersson och kurt svensson andersson, MEN de barn man får sen kan INTE heta svensson andersson för man har redan förbrukat användandet och barnen kommer alltså bara heta andersson. oj inte meningen att göra ett så långt inlägg ts, men ville bara dela med mig av vad skatte verket sa till mig :)

• 16 aug
    stbm skrev 2008-01-18 09:42:41 följande:
    hej! tänkte bara komma med lite tråkig fakta...sitter lite i samma båt.. vill ha kvar mitt namn sambon lika så + vill att barnen ska kunna heta samma. ringde skatte verket och så här sa de: om man tex heter anna svensson och kurt andersson kan man ordna (men se upp så ni inte gör fel för man kan inte ångra sig!? de sa faktiskt så..) så man heter anna svensson andersson och kurt svensson andersson, MEN de barn man får sen kan INTE heta svensson andersson för man har redan förbrukat användandet och barnen kommer alltså bara heta andersson. oj inte meningen att göra ett så långt inlägg ts, men ville bara dela med mig av vad skatte verket sa till mig :)
    men vi har barn som heter efter mig.. kan dom få ha båda då?

lilltjejan; aha då kanske inte våra lider då
  • stbm

har ni barn innan tror jag det gick.

• Marsaphir Marlean

Krånga inte till det... är bara ett tips. Välj ETT namn, för er egen skull.

Svar på tråden Jobbigt för barnen med 2 "efternamn"?