• 16 aug

Jobbigt för barnen med 2 "efternamn"?

Sitter dumt till nu.. vill SÅ gärna ha kvar mitt efternamn finns fåtal fam som heter så nu. Jag är dessutom ensambarn.. MEN jag vill ha sambons efternamn med! Hans är också ovanligt! Hur ska man göra?? Stackars barn med 2 efternamn! Men vi vill gärna att dom har båda..

namn, mellannamn, efternamn blir det då? Men alla andra namn då? uuhh så många Tänker ofta på detta- skit jobbigt, jag vill inte släppa något av namnen...
    Hur skulle ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 23:25
    Hur står det då på mitt körkort tex? Om jag tar båda?

• Svar på tråden Jobbigt för barnen med 2 "efternamn"?
  • 16 aug
    stbm skrev 2008-01-18 09:42:41 följande:
    hej! tänkte bara komma med lite tråkig fakta...sitter lite i samma båt.. vill ha kvar mitt namn sambon lika så + vill att barnen ska kunna heta samma. ringde skatte verket och så här sa de: om man tex heter anna svensson och kurt andersson kan man ordna (men se upp så ni inte gör fel för man kan inte ångra sig!? de sa faktiskt så..) så man heter anna svensson andersson och kurt svensson andersson, MEN de barn man får sen kan INTE heta svensson andersson för man har redan förbrukat användandet och barnen kommer alltså bara heta andersson. oj inte meningen att göra ett så långt inlägg ts, men ville bara dela med mig av vad skatte verket sa till mig :)
    men vi har barn som heter efter mig.. kan dom få ha båda då?

lilltjejan; aha då kanske inte våra lider då
  • 16 aug

Marsaphir Marlean skrev 2008-01-18 13:53:37 följande:

Ta ett helt nytt namn, det kommer vi göra!
    [/citat]

men varför? då behåller vi ju inte något av det- ingen lösning för oss...

Troll-P skrev 2008-01-18 14:03:34 följande:
    [citat]
    Jag är uppvuxen med två efternamn och när jag fick chansen slutade jag snabbt som attan att använda mellannamnet. Tycker bara det är jobbigt att skriva två efternamn.
    ok tack

Yasna: ok, hmm vi har inga utländska namn.. men ovanliga iallafall. men jaa visst är det det.. men svårt..

malous: tack
  • 16 aug

tack alla Ska ringa till skatteverket & fråga..

Svar på tråden Jobbigt för barnen med 2 "efternamn"?